Viñales vallei

Cuba, Viñales

We werden vanmorgen om 9 uur opgepikt door paard en wagen die ons naar de startplek van onze wandeling bracht. Eerst werd ons uitgelegd hoe de tabaksplanten verbouwd, geplukt en gedroogd werden. Waarna ze worden bespenkeld met een mengeling van honing, rum en nog een paar ingrediënten. De nerf moet uit het blad worden gehaald want daar zit de meeste nicotine in. We kregen een sigaar aangeboden en moesten er bij het mondstuk wat honing opsmeren en in de sigaar duwen. Dit zou als een natuurlijk filter dienen. De jongen deed voor hoe een sigaar gerold word en hoe je hem het beste kan bewaren.
Daarna werden we aan een gids meegeven voor de wandeling. De Koreaanse jongen die er ook bij was loos ervoor om op een paard de excursie te doen.
De gids kon geen Engels maar we konden hem toch aardig volgen. We kwamen langs huisjes waar de kippen/ geiten / varkens en honden overal rondscharrelende en hadden een prachtig uitzicht over de vallei. Door een boer werd uitgelegd hoe de koffie hier verbouwd word maar dat ze de meeste koffie uit Colombia halen. Ook moesten we eigengemaakte rum proeven. Smaakte naar honing maar dan wel heet, 40%
Daarna via een kortere route weer richting Viñales. Nu moesten we teruglopen naar het huisje. In totaal zo'n 10 km gewandeld. Gelukkig was het ook af en toe bewolkt.
Thuis toch wel ff in slaap gesukkeld en s'avonds gaan eten met een mooi uitzicht over de bergen