Topes de Collantes

Cuba, Trinidad

6 uur ging de wekker en gelukkig was het ontbijt mooi op tijd. Op weg naar de ontmoetingsplek voor de excursie met de bici- taxi geweest. We gaan met 2 Duitse stellen waarvan er 1 een baby van 7 maanden in de draagzak bij zich heeft. Een Frans stel en een Canadese moeder met 2 zonen. We kregen koffie en een grote fles water aangeboden en daarna begon de trip. De eerste stop was bij een winkel van de staat waar de bevolking eten met bonnen kunnen kopen tegen weinig geld. Er liepen steeds meer straathonden met ons mee, waaronder een voor reuen een woest aantrekkelijk teefje want er sprong steeds een andere reu op. Arm beestje. De volgende stop was bij een soort van voodoo kerk waar een zwarte pop met witte kleding zat. Is een speciaal geloof in Cuba. Een eindje verder kregen we een tros bananen aangeboden voor onderweg. Helaas is mijn fototoestel nu echt helemaal kapot. Hij is gisteren met rugzak en al op de grond gevallen. Dus moeten we het vanaf nu met onze telefoons doen. Jammer want nu heb ik veel minder mogelijkheden om goed te belichten en in te zoomen.
We liepen Trinidad uit door een nog armere wijk. Hier stonden nog de gekleurde kleine houten huisjes waar vroeger de slaven in verbleven voordat ze verkocht werden. Ook hier liep weer een man met een vogelkooitjes. Nu weten we waarom overal die kooitjes met een vogeltje hangen. Er worden illegaal wedstrijden gehouden in wie zijn vogel het mooiste fluit. Er word ook op gewed
Daarna liepen we langs de suiker en bonen plantages richting onze eerste stop aan het begin van het Tropisch woud. Onderweg vertelde Dennis van nationalealles over de cultuur , belastingen en natuur. Zo moet er over de tabaksverkoop 90 % belasting betaald worden!! Bij bonen is dat 5% . Zodra we het bos inliepen zagen we al de Cubaanse nationale vogel die de kleuren van de Cubaanse vlag heeft.
Bij de ingang konden we even uitrusten en kregen we nog wat te drinken. We kwamen langs een boom waar een termieten kolonie een heel bouwwerk in hadden gemaakt en een boom die van onder tot boven was bewerkt door een specht. Hij zat echt helemaal vol met gaatjes. Later kwamen we nog een specht tegen die druk bezig was op een andere boom.
We kregen in een boerderij wat anijsthee aangeboden en mochten ook in de keuken daar kijken. De kinderen van de boer zitten in Trinidad op school en zijn dan ook de hele week daar en komen in het weekend naar huis.
Bij de waterval aangekomen gingen 3 van de deelnemers de sprong van zo'n 10 meter in het mooie water aan. Dennis had bakken vol met zelfgebakken koekjes bij.
Na een uurtje gingen we weer terug en bij de ingang van het park stonden al 3 oldtimers op ons te wachten om terug naar Trinidad te gaan.

Balen zeg van jou camera maar deze foto’s zien er ook super uit! Heel veel plezier daar😘

Esther 2019-04-02 00:00:26

Mooie foto's Irma. Lekker hobbelig die wegen daar. Je zou zo uit het karretje vallen met dat gewiebel. Kun je niet daar een nieuw fototoestel kopen? Ik weet niet of spullen daar duurder zijn dan hier , misschien een ideetje. Als ik zo lees over de bus dan denken ik dat wij zo zot zijn voor het milieu terwijl een ander land er niks mee doet. Ik ben benieuwd naar de rest van de blog. Veel plezier! Groetjesssssssss