Cuba maart 2019

Cuba, Matanzas

Cuba maart 2019. De reis.

Gisterenavond onze Shaggie weer naar het pension gebracht. Is wel de laatste keer hoor dat ik op vakantie ga zolang onze Shag er nog is. Begint nu toch echt een oud besje te worden. Hoort alleen nog hoge tonen en ziet steeds minder. Het is dat ik weet dat ze het daar zo goed heeft.
Om half 8 vanmorgen ons pap opgehaald om ons op het station in Den Bosch af te zetten want jawel we gaan voor het eerst met de trein naar Schiphol om de lange files te ontwijken. Vooraf al kaartjes gekocht en Leroy gevraagd hoe het allemaal werkt aangezien wij nooit met de trein reizen.
,We waren mooi op tijd op het station en gingen eerst zoeken waar we naartoe moesten en dat was maar goed ook want de intercity naar Schiphol was cancelled door aanrijding met een persoon😒. Nu moesten in Utrecht overstappen naar Leiden en vandaaruit naar Schiphol. Gelukkig allemaal goed gegaan en we waren mooi op tijd om in te checken. Daar bleek dat er teveel handbagage hadden en moest dus het een en ander bij elkaar gepropt worden. We vliegen om 12:55 uur met Tui maar jeetje wat weinig beenruimte heb je daar zeg. Zelfs ik zat met mijn korte beentjes klem tegen de stoel voor me. Toch maar ff kijken dat we voor de terugreis meer beenruimte kunnen regelen .
We kwamen om 18:30 aan in Varadero. Een lekker klein overzichtelijk vliegveld en al snel kwam onze koffer weer op de band.
Buiten stond Alay de eigenaar van een onze eerste casa al te wachten. Na hem begroet te hebben gingen we eerst onze euro's omwisselen voor cucs.
Dit moest aan de buitenkant van het vliegveld bij een loketje.
Maar goed dat we onze koffers zo snel hadden en we gelijk konden wisselen want dat moest natuurlijk iedereen in het vliegtuig aangezien je alleen in Cuba zelf cucs kan wisselen. De rij liep dan ook al snel op.
Alay nam de koffer van ons over heel Nederland ging ons voor naar zijn oude zwart/witte auto. Het viel me op dat er zoveel vogels te horen waren bij het vliegveld.
Hij zette zijn airco aan door de raampjes open te draaien en daar gingen we zo'n 20 km naar zijn huis in Matanzas. Mooie eerste indruk van Cuba.
Alay zwaaide en toeterde naar iedereen die hij kende. Nu al een mooie natuur buiten en een paar hele grote zwarte vogels gezien. Op een gegeven moment begon het te stinken en in de verte zagen we zwarte rookwolken. We dachten dat er brand was maar een poosje later haalde we een vrachtwagen in waar die zwarte rookpluimen vandaan kwamen. En dan rijd er een eindje verder weer een paard met wagen over de weg.
Aangekomen bij de casa werden we begroet door een hondje dat veel interesse had in de wieltjes van onze koffer😀
Het huis ligt tussen een aantal huizen in met een mooie binnenplaats en verschillende zitjes en mooie bomen en planten. Een familielid van Alay gaf ons heel veel informatie over wat je hier in de buurt kunt gaan doen maar aangezien we behoorlijk gaar zijn van de lange reis zijn we na een biertje lekker ons bed ingedoken.
Morgenvroeg starten met een lekker ontbijtje.

Welterusten

Leuk dat je weer jullie avonturen met ons gaat delen. Heel veel plezier daar, ik kijk uit naar alles wat er nog volgt!!!

Els 2019-04-01 23:30:57

Leuk z'n verslag en autobustreinvliegtuis reis. Veel fun