Kenai Peninsula

Verenigde Staten, Kenai, AK

Hallo allemaal,
Nu bevinden wij ons in het plaatsje Kenai op Kenai Peninsula. We staan niet op een erg mooie camping en rond etenstijd kwam er elke vijf minuten een militair vliegtuig vlak over de camper (nu is het gelukkig wat rustiger). Wel zitten we 200 meter van zee. Gisteren zijn we van Palmer naar Eklutna gereden. Dit is een kleine russisch-orthodoxe indianengemeenschap (een mengeling van Russische en Athabascan cultuur), waar we de plaatselijke kerk en begraafplaats (spirit houses) hebben bezocht. Daarna hebben we lunch gegeten bij Chugach State Park. Dennis wilde absoluut de waterval bekijken, dus hebben we hier nog een wandelingetje naar toegemaakt. Toen Dennis sliep zijn we door Anchorage gereden en via de Seward Highway naar Kenai Peninsula. Onderweg zijn we nog naar het Alaska Wildlife Conservation Center geweest, om beren, elanden en andere lokale dieren van dichtbij te bekijken. De nacht hebben we doorgebracht op een mooie camping, Williwaw Campground, waar het de hele nacht heeft geregend. Vanochtend om zes uur was Dennis alweer wakker, dus voor acht uur hebben we al een klein wandelingetje gemaakt. Daarna zijn we naar het visitor center gereden en hebben daar een wandelingetje naar een gletsjer gemaakt. Na weer gegeten te hebben zijn we doorgereden naar het plaatsje Kenai. Onderweg zijn we nog gestopt bij d Kenai rivier om het fenomeen "combat fishing" te bekijken. Zij aan zij proberen de vissers een zo groot mogelijke zalm aan de haak te slaan. Een visser ging een net gevangen zalm ter plekke fileren, wat Dennis met interesse bekeek. Volgens Dennis deed de visser de zalm zijn jas uit!! Dennis heeft hier een rode knuffelzalm en de gefileerde zalm was ook rood (levend is deze zalm grijs). Toen we weer in de camper waren zei Dennis: "mijn zalm heeft ook jas uit"! Hierna zijn we verder gereden naar de camping. Morgen hier de omgeving bekijken en dan gaan we verder richting Homer.

Ahoj,
dnes se nachazime v mestecku Kenai n Kaniskem poloostrove.
Nestojime na zrovna nejhezcim kampingu (zadny les a ve meste)
a pri veceri nam nad hlavou litali nakladni vojenska letadla,
ktera tu maji zakladnu. Ted uz je nastesti klid. Take stojime
asi tak 200 metru od more. Vcera jsme jeli z mesta Palmer do
Eklutna, kde byl maly rusky ortodoxni kostelik s hrbitovem.
Puvodne (a vlastne i dnes) je tu smer ruske a athabascke
kultury. Hrbitov byl opvradu zajimavy, male domecky s ruznymi
barvami, ktere znaci pribuzensky vztah. Pak jsme jeli do
Chugach statniho parku. Dennis chtel za kazdou cenu videt
vodopad, tak jsme vyrazili po obede na malou turu. Kdyz Dennis
spal, tak jsme jeli smerem do Anchorage po Seward highway. Po
ceste jsme se jeste zastavili na Alaska Wildlife Conservation
Center, take mistni ZOO. Byli tu videt "mistni zvirata" z
velmi male vzdalenosti. Denniskovi se to moc libilo a nam
samozrejme take. Pak jsme jeli do naseho kampingu Williwaw s
vyhledem na ledovec. Dnes se Dennis neocekavane vzbudil v 6
hodin a uz nechtel spinkat, tak jsme podnikli malou ranni
turu. Po snidani do informacniho stredika a vychazku na dalsi
ledovec, po kterem jsme se i prosli. Po ceste do Kenai jsme
zastavili na mistnim fenomenu "combat rybareni"Rybari stoji
vedle sebe asi tak 2-3 metry a snazi se ulovit toho nejvetsiho
lososa. Jeden rybar uz take ulovil par lososu a zacal je
odkostovat. To Denniska celkem zajimalo. Sledoval, jak se
krasny sedivy loso odkostuje a jak je pod kuzi videt ruzve
maso a krev. To Dennisek nazival, svlekani kabatu. Dennisek ma
take plysoveho lososa, ktery je cerveny a hned je prisel do
kampru, tak nam popovidal, ze jeho losos uz take nama zadny
kabatek. On je cerveny. Zitra pojedeme smerem na Homer.

Mooie foto's!! Was het koud?? Liefs, mama en papa.