Van Fairbanks naar Denali

Verenigde Staten, Denali National Park

Nu zijn we aangekomen bij Denali National Park. We staan nu voor een nacht op de camping bij de ingang, Riley Creek Campground. Daarna gaan we drie nachten kamperen op een camping in het park, Teklanika River Campground. Het is verplicht hier minimaal drie nachten te verblijven, want anders mag je niet zo ver het park in met eigen vervoer. We mogen ook alleen maar naar de camping rijden en daarna weer terug. Het overige vervoer gaat via shuttle-bussen.
Nadat we uit Valdez zijn vertrokken hebben we lunch gegeten in Copper Center, een oud dorpje uit de tijd van de goldrush. Daarna zijn we doorgereden naar de Denali Highway. Deze weg is voor het grootste deel onverhard, maar de eerste ruim 20 mijl zijn wel verhard en aan het eind was een gratis camping. Onderweg hadden we schitterende uitzichten op de tundra met ook een aantal cariboes. De volgende dag zijn via Delta Junction (het officiele einde van de Alaska Highway) en North Pole (het huis van de kerstman!) doorgereden naar Fairbanks, waar we twee nachten zijn gebleven. In Fairbanks is verder weinig te beleven, maar we hadden weer lekkage die gerepareerd moest worden. Gelukkig was dit snel opgelost en konden we naar Pioneer Park gaan. Hier staan allerlei oude werktuigen en een soort openluchtmuseum met oude huisjes. Ook rijdt er een oud treintje waar we natuurlijk ook in hebben gezeten. Vandaag zijn we via Nenana (met een oud spoorwegmuseum) dus doorgereden naar Denali. Nadat we op de camping aangekomen waren hebben we nog een klein wandelingetje gemaakt en kwamen zes elanden tegen! Een moeder met drie kleintjes op vijf meter afstand. Het begon in de verte te onweren en Dennis rende naar zijn wagen om naar de camper te gaan ("Dennis onweer niet leuk!"), maar achter de boom naast zijn buggy zag ik opeens een grote eland. Gelukkig kon ik Dennis snel achterhalen en de eland met drie kleintjes rende voor ons weg. Later stond er ook nog een eland bij de bushalte.
Morgen rijden we de 30 mijl naar onze camping, de dag erna ga ik op de bus verder het park in, de dag erna Helena en de dag daarna rijden we de 30 mijl weer terug en gaan we verder op weg naar Anchorage en Kenai Peninsula.

Dnes jsme v Prahe oba, tata byl u zubare, zitra mame v Karolinu promoci. Tady jsou tropicka vedra. Dnes tu byl Jirka s Markem, Beatu jsem videla v utery. Jsou v poradku. Budte zdravi, dekujeme za fotky. Mama a tata

Mama a tata 2010-06-10 21:30:50

Lieve allemaal, Wat een boel elanden zijn daar! Geniet nog maar even van de mooie natuur! Het is trouwens ook mooi in Drenthe, wij waren vanmiddag in Gees, bezochten er de beeldentuin. Morgen gaan wij met vrienden naar een rozentuin net over de grens in Duitsland. Het is hier vochtig en warm. Alle goeds voor jullie, mama en papa

mama en papa 2010-06-10 23:10:22

Hoi Helena, Robert en Dennis, Wat een mooie foto's! Jullie maken heel wat mee zo met z'n drietjes. Wat is Dennis trouwens al groot geworden zeg. Geniet nog maar fijn en ik zie je wel weer eind juli in Nederland. Groetjes, Jozina

Jozina van Mourik 2010-06-12 20:38:16

Hallo Globetrotters, Wat een schitterende reis zijn jullie aan het maken zeg ! Leuk om de verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Veel plezier nog. Groetjes, Jeroen

Jeroen Slager 2010-06-13 09:32:16

Hoi Helena,Robert en Dennis, Ik heb weer even de verhalen van de afgelopen weken gelezen en de foto's gekeken. Wat een avonturen zeg. En super leuk om te lezen wat Dennis allemaal verteld voor verhalen. Volgens mij lig je dan steeds in een deuk haha. Hier alles ok, ik heb verlof, dat is wel heerlijk maar ook nog een beetje onwerkelijk, gewoon 5 maanden niet werken, dat is toch eigenlijk niet voor te stellen..... Tristan is ook groot aan het worden, 2 jaar alweer, hij zegt elke dag een paar nieuwe woorden dat is wel grappig want sommige spreekt hij nog niet goed uit en dan moeten we echt goed denken wat hij ermee bedoeld. Maar met aanwijzen kom je een heel eind. Fijne weken nog en tot snel! Liefs Camille en Tristan