Van Haines Junction naar Valdez

Verenigde Staten, Valdez Alaska

Nu zijn we net aangekomen in Valdez, in Alaska aan de kust. En het regent, na lange tijd mooi weer. Van Haines Junction zijn we eerst een klein stukje richting Haines gereden naar Kathleen Lake. Dit is een heel mooi meer in de bergen van Kluane National Park, waar zalmen voorkomen die hun hele leven in zoet water doorbrengen (ipv naar zee te gaan en een aantal jaren later terug te komen). Dit komt doordat op een gegeven moment een gletsjer de weg naar zee heeft geblokkeerd, waardoor een enorm meer is ontstaan. Rond 1850 is deze ijsdam doorgebroken en de indianen aan de kust schijnen nog steeds verhalen te vertellen over een enorme zondvloed in die tijd. Bij dit meer hebben we een wandelingetje gemaakt en toen Dennis sliep zijn we doorgereden naar Kluane Lake. Bij het informatiecentrum stonden telescopen opgesteld om de bergschapen (Dall sheep) op Sheep Mountain te bekijken. Ook hier was het erg droog en de harde wind zorgde zo nu en dan voor een kleine zandstorm. Bij het meer hebben we overnacht op de Dalan camping in Burwash Landing, in beheer bij de plaatselijke indianen. Het moet echter al een behoorlijke tijd geleden zijn dat een indiaan voor het laatst het gras had gemaaid of boompjes had gekapt :-). Het was er wel heerlijk rustig (we waren er alleen) en het uitzicht op het meer was mooi. 's Avonds hebben we forel gegeten in de Inn en kwamen daar een Nederlander tegen die hier al twaalf jaar woont (en getrouwd was met een Canadese First Nation). De volgende dag zijn we eerst naar het natuur- en cultuurmuseum geweest en toen doorgereden richting Alaska. De weg was behoorlijk slecht doordat deze is aangelegd over permafrost. Al vroeg in de middag waren we bij Deadman Lake campground, waar we gratis konden overnachten. Bij het meer waren in ieder geval twee beverburchten en 's avonds hebben we een aantal bevers goed kunnen bekijken. Vandaag zijn we vroeg vertrokken (voor ons dan, rond 9 uur) richting Tok. Hier was het helemaal mistig van de rook van een bosbrand in de buurt, dus zijn we snel verder gereden in de richting van Valdez. We hebben gegeten aan de voet van een gletsjer en wilden overnachten op de Blueberry Lake camping (dit schijnt een van de mooiste campings van Alaska te zijn), maar de weg ernaar toe lag vol met sneeuw. Dus zijn we nog zo'n 25 mijl doorgereden naar Valdez. In totaal hebben we vandaag ca. 250 mijl gereden. De komende vier nachten blijven we hier. Morgen gaan we rondkijken en waarschijnlijk een cruise van een dag boeken. Dit is voor Dennis wat lang dus gaat eerst een van ons terwijl de ander op Dennis past en de volgende dag andersom. Daarna gaan we richting Denali N.P.

Z krasneho vyhledu na narodni park jsme jeste udelali malou vyjizdku na jezero Kathleen. Je to prekrasne jezero vyznamne predvsim tim, ze tu probiha cely cyclus pareni lososu (coz znamena, ze prebyvaji celou dobu v jezere. To je pro lososy velmi neobvykle.). Pak jsme vyrazili smerem Kliane Lake. Cestou jsme se zastavili v informacnim centru, kde byla krasna vyhlidka na bile ovce (Dall Sheep). Jezero bylo na tomto konci dosti vyschle a tak se delaly male pisecne boure. Tento den jsme meli namireno do Dalan campingu, ktery je spravovany mistni komunitou (prvnimi obyvateli-indiany). Camping vypadal opustene, ale za to mel krasny vyhled na jezero a na hory kolem. Tak jsme se rozhodli zustat a vecer jsme vyrazili na veceri do mistniho motelu. Dali jsme si rybi specialitu z jezera!! moc dobra!! Vecer se mel objevit vyberci popletku za camping, ale nikdo se neobjevil, tak jsme stali zadarmo.
Druhy den jsme navstivili mistni muzeum, ktere nas ohromne prekvapilo, jak bylo krasne udelane. Vubec bychom to necekali. Krasne exemplare zvirat a indianske kultury. A pak smer americka hranice, cesta byla priserna, neudrzovana a samy hrbol. Byli jsme radi, ze jsme dorazili k hranici. Pak uz jen par kilometru (tedy ted uz mil) do campingu Deadman Lake, ktery je spravovan Tetlinskou ornitologickou rezervaci a byl opet zadarmo. Jupi!!! Jak se da predpokladat, byl camping u jezera a tak jsme opet zkusili jak je tepla voda (tedy jen Dennisek). Prima rikal....hihi. Vecer Robert zpozoroval velke bobry jak se prohani ve vode a staveji si dum. Take jeden priplaval dosti blizko, tak jsme ho vyfotili. Take tu jsou neuveritelne velke vodni krysy.
Dnes jsme meli v planu jet az do Valdez a nakonec se nam to podarilo. Jen to asi tak 250 mil. Cestou jsme zastavili ve vesnicce Tok (uz v USA) a pak jeste par zastavek na pokochani se prirodou. Take jsme navstivili informacni stredisko narodniho parku Wragell-St. Elias. Tento park je skoro autem nedostupny, letadlo je nejlepsi varianta....tak snad priste, hihi!!
Pak jsme jeli okolo krasneho ledovce, na ktery vedla mala prochazka. Dennis byl hodne zaskoceny, ze je tu opet snih. Ano, trochu narozcne, vcera se skoro koupal v jezere a cely den pobihal v kratasech a dnes stoji na snehu a musi si nandat zimni bundu a cepici. No ale nakonec to pochopil a zase radil ve snehu!!
Plan cesty byl takovy, ze budeme spat v Blueberry Lake parku, ale jelikoz se opet ocitame ve snehu, tak nas tedy dosti zaskocilo, ze cesta nebyla protazena a pres takove hordy snehu se nada jet. Tak jsme museli jet az do Valdez. Tady zustanema asi tak 3-4 dny a udelame vyhlidku lodi do Prince William Sound.

Hallo Allemaal, wat hebben jullie toch prachtige foto's. Jullie maken wat mee zeg, en Dennis die geniet volop. moest best lachen om het stukje dat hij alles zelf wilt doen, en dan tijdens het eten toch binnen gaat zitten hahaha, echt grappig. Dennis we missen jou, en Gijs wilt je ook graag weer zien. groetjes van de Biggetjes, liefs Suzanne

Juf Suuz 2010-06-05 11:12:42

Hallo allemaal bij Biggetjes, ik vermaak me echt prima. Ik mis jullie wel klein beetje. Ik heb wel paar foto's van jullie meegenomen, dan kan ik jullie af en toe "zien". Groetjes en dikke kusjes aan iedereen. Dennis