Assisi bereikt

Italië, Assisi

Mooi ik ben er.

Wel door alle gaten, scheuren en kuilen en matig gerepareerde asfaltplekken een redelijk beurs achterwerk gekregen wat zijn de wegen in Umbrië toch slecht. Ik vraag me af of hier weleens over aansprakelijkheid van de wegbeheerder is nagedacht. Ik kan me niet voorstellen dat dit altijd goed gaat. Hier blijf ik 2 nachten morgen: een rustdag. Of liever gezegd een dag schaduw zoeken want het wordt warmer dan vandaag (morgen geschat 34/35 graden echter de dagen erna gaat het naar de 40 graden). Vandaag en dan vooral vanochtend ging het lekker. Het was half bewolkt dus de zon brandde nog niet zo fel. Het was een mooie route door een golvend zonnebloemen landschap. Het was niet geheel vlak maar echte klimmetjes waren er in het eerste deel van deze etappe niet. Ik was rond de klok van negen vertrokken bij Agriturismo Podere Violino ik was weer de enige kampeerder wel waren er enkele kamers bezet. Er werd een prima ontbijt geserveerd, lekker met (warm). gekookt eitje. Tja je leert als fietser een goed ontbijt waarderen. Als ik het zelf regel dan is vanwege de hitte overdag niet veel over van het de dag ervoor gekochte spul. De yoghurt en het andere spul is natuurlijk warm geworden en dat komt de kwaliteit niet ten goede. Fietsen in deze warmte is anders dan een rondje Nederland in het voorjaar. Vandaar mijn keuzes om daar waar je het ontbijt erbij kan bestellen ik dat doe en voor de kosten, in de regel 6 of 7 euro, hoef ik hier niet te laten. Nadat ik weer terug was op de route nam ik bij het plaatsje Città di Castello bij een barretje een lekkere cappuccino, dat kunnen die Italianen wel. Lekkere koffie en cappuccino’s maken, die ga ik missen in Nederland. Na de cappuccino fiets ik verder. Rond 1 uur ben ik aan de lunch toe. Ik ben dan in Umbértide en heb er zo’n 44km op zitten. Ik kies voor een koel flesje water en een broodje ei met ham. Ook maak enkele foto’s daarna vertrek weer op naar het laatste deel (nog 44km) van mijn Rome-reis of liever nu mijn Assisi-reis. Helaas schijnt de zon inmiddels volop. Er zijn nog een paar kleine klimmetjes te nemen en ik heb twee nachten geboekt op Green Village. Dat ligt onder aan de voet dus ik hoef vandaag niet omhoog naar Assisi te fietsen. Morgen nog alle tijd voor en misschien neem ik dit keer de camping shuttlebus maar eens. Maar dat is voor morgen. Vandaag heb ik genoeg gefietst en afgezien in de hitte. Op deze camping zijn behoorlijk wat voorzieningen laat ik daar maar eens gebruik van maken.

Vandaag 88 km gefietst dat betekent dat ik rond de 2100 km me op de fiets door Nederland Duitsland Oostenrijk Zwitserland en Italië verplaatst heb. Soms was het afzien zeker de bergpassen in Oostenrijk en Italië. Heerlijk gekampeerd de meeste dagen. Slechts waar er moeilijk een camping te vinden was ben ik uitgeweken naar een B&B. Op deze camping staat mijn tentje ook 2 nachten de laatste nacht in Camping Village Punta Navaccia in Tuoro sul Trasimeno heb ik een cabin gehuurd. Kan ik mijn spullen goed gereed maken voor de reis naar Nederland.

De bergen: ik heb de hoogtemeters niet echt bijgehouden. Maar ik heb voor de liefhebbers een drietal plaatjes van het boekje van Reitsma bijgesloten. En ik verwacht met alle omleidingen en extra bergjes dat ik toch wel op 9500 hoogtemeters uitkom. Zowaar een respectabel aantal.

Problemen: behoudens nogal veel muggenbultjes en wat last (voor een paar dagen) van de onderrug en pijnlijke kniegewrichten maar die laatste verholpen met Voltaren strong géén! Ontmoetingen: veel en goede herinneringen aan.

De tocht zit er bijna op. Nog enkele ‘makkelijke’ dagen te gaan. Maar voor nu alvast dank voor alle bijdragen op mijn blog dat zorgde ervoor dat ik elke dag weer vol goede moed en gemotiveerd verder fietste. Wie weet tot de volgende tocht. Want bloggen blijf ik doen. Als is het maar om later mijn avonturen nog eens terug te lezen en her te beleven.

Maurice, het was weer een feestje om iedere dag jouw verhalen te lezen en jouw foto's te bekijken. Zo beleefden wij jouw reis intens mee. Petje af hoor. Ik doe t je niet na. We zijn benieuwd naar jouw liveverhalen. Tot gauw🥰

Violaine 2023-07-12 21:33:52

Hallo Mairice Bedankt voor je leuke verhalen en mooie foto's! Lijkt of ik een beetje meegereisd ben! Nog fijne dagen daar en goede reis weer naar huis! Het mooiste van zo'n reis is toch altijd weer thuis komen!

Mariawijnen 2023-07-12 21:39:47

Super leuk , om je verhalen en van je fotos te genieten. Hopelijk komen er nog vele mooie fietsvakanties.

Henk 2023-07-12 21:45:15

Mooie reis, mooi geschreven

Bernd 2023-07-12 21:49:06

Wat een mooie foto's weer van deze dag. Morgen de Pelgrimsstad Assisi je eindpunt van deze geweldige mooie en bijzondere reis. Maurice heel erg bedankt dat ik je reis een beetje mee mocht beleven. Ik keek iedere dag uit naar je verhaal en prachtige foto's. Geniet nog van de dagen die komen en een goede terugreis

Jose 2023-07-12 21:54:38

Dank je wel lieve Maurice voor al je prachtige verhalen. Je kunt niet alleen goed fietsen maar er ook mooi vertellen. We hebben van jouw reis en jouw inspanningen genoten. We begrijpen dat Rome 'een (hete) brug te ver was'. Liefs vanuit Kreta (relatief koel:29°)

Esther 2023-07-12 22:07:54

Diepe buiging, chapeau!! En weer een heel mooi boek met prachtige herinneringen erbij! Lekker nagenieten saampjes met Jacqueline op de bank! (Trouwens wij hebben ook op deze camping gestaan en zijn toen ook met de bus naar boven gegaan, heerlijk om dan even niet te hoeven fietsen en Assisi is geweldig!!!)

Henk & Anke 2023-07-12 22:10:01

Ik heb (mee)genoten Maurice, knappe en mooie prestatie.

Henk Bekker 2023-07-12 22:12:35

Dank zij jouw blog mijn eigen Romefietsreis herbeleeft. Ik vond het destijds een pittige tocht en kan me goed voorstellen dat je er een Assisireis van gemaakt hebt. Dank voor je verhaal en foto’s en goede thuisreis gewenst.

Hanny 2023-07-12 22:13:11

Wat was het weer leuk om elke dag met jou mee te kunnen genieten van al je avonturen. En dan blij te zijn dat we wel het leuke ervan ervaren maar niet alle ellende hoeven te ondergaan. Diep respect voor jé doorzettings- en uithoudingsvermogen. Geniet nog even van je laatste “vakantiedagen” en hopelijk tot snel.

Tineke 2023-07-12 22:34:30

Wat heb ik genoten van jouw mooie verhalen en foto’s. Bedankt dat ik op deze manier mee mocht reizen. Geniet morgen nog van Assisi, er zijn mooie dingen te zien. Goede reis naar huis.

Ginie 2023-07-12 22:47:46

Bedankt voor het delen van deze prachtige reis. Zoals anderen ook al schreven: Petje af voor jou, ik doe het je niet na! Geniet nog van deze dagen en goede thuisreis.

Atie 2023-07-12 22:52:44

Lieverd, je hebt ontzettend genoten, af en toe afgezien, alle lezers enthousiast gemaakt met jouw geweldige reisverslagen en prachtige foto's, en nu ...... ik kijk er naar uit dat je weer thuiskomt. Je moet dan altijd weer ff acclimatiseren en in het "normale" leven terugkeren, maar deze ervaring neemt niemand je meer af❤️

Jacqueline 2023-07-12 22:53:27

Chapeau voor deze prestatie!👍 Een mooie reis die wij als lezers hebben mogen ervaren. Je kuiten zullen wel rust willen. Neem daarom de bus naar boven naar de mooie stad Assisi.🚍 We zijn benieuwd naar jouw "live" verslagen.

Carin en Thieu 2023-07-12 23:01:33

Ik ben een beetje jaloers op je dat je dit hebt kunnen doen, geweldig!!

Adrie 2023-07-12 23:11:50

Hi Maurice. Dank voor alle verhalen en foto’s. Regelmatig waande ik me een vogeltje die op jouw schouder meereisde en genoot van al het moois van het voorbijtrekkende landschap. Een goede en voorspoedige terugreis.

Hein 2023-07-12 23:31:12

👍👍👍mooie prestatie! Fijn om op deze manier met je mee te mogen reizen. Mooie verhalen en prachtige foto’s. Geniet van het mooie Assisi!

Elly 2023-07-13 00:13:46

Maurice Het was weer genieten van jouw verhalen en mooie foto’s Dank voor het delen van je ervaringen Vanuit een eveneens zeer warm NewYork city

Dick Schotte 2023-07-13 02:14:57

Mooi verslag, Dank Je Wel.

Marion 2023-07-13 06:11:53

Wat heb ik genoten van jouw verhalen en prachtige foto’s. Meerdere malen heb ik gedacht dat het niet te doen was in deze hitte maar jij fietste “gewoon” door. Echt een prestatie. Geniet van de laatste dagen en dan op naar Jacqueline ! Ik wens je een goede terugreis, Ingrid

Ingrid 2023-07-13 07:08:45

Bedankt Maurice, ik heb weer genoten. Geniet nog van het prachtige Assisi en een veilige terugreis toegewenst!

Jacqueline Roosenboom 2023-07-13 07:09:51

Hele mooie verhalen en foto’s. Heb genoten van jou reis. Helemaal back to basic. Super prestatie. 💪💪

Ferdinand 2023-07-13 07:25:08

Maurice, bedankt dat ik virtueel met je mee mocht reizen. Ik heb ervan genoten. Goede reis naar huis en wellicht tot ziens. Groetjes Cees

Cees Poirters 2023-07-13 08:56:07

Wat heb ik genoten van je fietstocht Maurice. Je kunt pakkend schrijven een gave die niet iedereen heeft. Je doorzettingsvermogen, uithoudingsvermogen en discipline zijn bewonderings waardig. Chapeau! Nagenieten thuis en dan komen alle verhalen later. Nu op naar Assisi en dan huiswaards. Veilige terug reis!!

Claire 2023-07-13 09:30:57

Wat een mooie reis toch weer! Benieuwd waar je volgend jaar naar toe fietst Maurice! Dank voor het leuke reisverslag. Als Italië fan heb ik weer wat mooie inspiratie opgedaan🤗

Margreth 2023-07-13 09:58:17

Hoi Maurice, Hartelijk dank voor jouw prachtige verslag. Ik heb ervan genoten en heel veel respect voor jou. En ook voor de terugreis: buen camino !

Ton van Zundert 2023-07-13 10:42:51

Petje af. Mooie tocht! Groet ton haas

Ton Haas 2023-07-13 10:53:09

Maurice, een prachtige prestatie, petje af! Bedankt voor de mooie foto’s en het mee mogen reizen op je tocht en vooral de mooie blog elke dag weer. Goede thuis reis

Jan van Bommel 2023-07-13 12:54:17

Wat heb je weer een mooie reis gemaakt en ons daar deelgenoot van gemaakt. Gelukkig heb je ondanks de regen, de hitte en de pijnen volop kunnen genieten. Die dat ook de laatste dagen in Italië en een goede reis terug. Bedankt voor je verhalen en foto’s.

Marieke 2023-07-13 14:12:22

Hi Schoonvader, respect voor deze prestatie én de mooie verhalen! Tot snel weer in Nederland. Wij hebben je gemist! xxx

Kim 2023-07-13 16:01:45

Diepe buiging Maurice; we hebben weer met veel plezier je verhalen gelezen en genoten van je foto’s. We wensen je een goede en comfortabele thuisreis!

Gerwin & Yvonne 2023-07-13 16:14:20

Het was geweldig Maurice,wat je gepresteerd heb met deze mooie tocht.bedankt voor het mooie verhaal,en natuurlijk de foto,s die er bij waren.groetjes

Johny pols 2023-07-13 17:27:07

Hallo Maurice Toevallig zien we jouw blog. Gefeliciteerd met het bereiken van Assisi, respect! . Complimenten voor je blog. En wij vonden de ontmoetingen onderweg ook heel leuk. De terugreis vanaf Ferrara ging met regionale treinen. Twee dagen in de trein en 15 x overstappen. (Eigenlijk de zwaarste etappen van de fietsvakantie:🙂). Wij kijken alweer uit naar de laatste etappes, nog 9, dan zijn we in Rome. Hartelijke groet!