Van Lottum naar Susteren

Nederland, Susteren

Gisteren nog erg leuk contact gehad met mijn overburen. Een stel wereldfietsers met mooie verhalen. Ik kreeg van hen een lekkere cappuccino aangeboden. Instant uiteraard maar dat smaakt niet slecht. Vanochtend zorgden zij ook voor de thee en omdat zij aan de thuis reis zouden gaan starten kreeg ik ook nog een restje heerlijke zelfgemaakte frambozenjam. Vanochtend op tijd opgestaan om met eerste mogelijkheid met het voetveer naar Arcen te gaan. Ik dacht dat die om 9 uur zou starten, helaas het blijkt pas om 10 te zijn. En zonder veerpontje kom je niet aan de andere kant van de Maas. Bij Lottum zelf is ook een grotere pont. Daar kunnen ook auto’s op en die vaart zeker. Dus daar naar toe gefietst en vandaar dat punt maar weer terug naar de route in Arcen. Bij Arcen kom je langs de bekende Kasteeltuinen, ik zie ze maar laat ze links liggen. Kortom wat extra kilometers verzet. Van Arcen gaat het weer verder door het gebied Maasduinen een mooi natuurgebied. Na het bosgebied nader je Velden waar net de supermarkt open gaat en ik wat spullen voor de lunch aanschaf. Daar volgt Venlo waar ik nog even een kaarsje opsteek in de Mariakapel. Vervolgens fiets je langs de Maas over een mooie moderne route. Na Venlo volgt Tegelen en het Veer naar Baarlo. Er zijn nogal wat fietsers op weg. De pont is er helemaal mee gevuld. Nu fiets je aan de andere kant van de Maas en uiteindelijk kom je bij Kessel. Ik maak een foto van het kasteel er zit duidelijk nu een horecagelegenheid in. Bij Kessel ga je weer met een pontje de Maas over naar Beesel. De route gaat nu verder aan die kant van de Maas. De route is vanwege dijkwerkzaamheden gewijzigd. Ik zie de stalen kunstfiguren weer, ik herken ze nog van een vorige tocht op dit punt. Bij de Molen de ‘Grauwe Beer' vind ik een mooi lunchplekje in een van de uiterwaarden alleen zonder bankje. Dus mijn stoeltje maar uitgepakt. Na de lunch gaat de tocht verder en uiteindelijk nader ik Roermond. Dat is geen fraai stuk, je fietst als het ware op een industrieterrein. Overigens na het industrieterrein fiets je door het centrum van Roermond en dat is wel mooi maar wel weer even opletten. Na het centrum ga je de Maas opnieuw over, maar nu met een brug en het traject gaat verder langs de drukke Maasplassen. Het is ongeveer drie uur als ik dat gebied achter me laat en eerst bij Osen de sluizen zie en bij Linne de indrukwekkende waterkrachtcentrale passeer. Op dat moment ga ik van de Maasroute af om naar mijn camping te gaan. Gisteren heb ik er eentje gezocht die redelijk dicht bij een treinstation ligt. En die heb ik gevonden in Susteren met de mooie naam de Hommelhof aan de Hommelweg. Ik wil namelijk morgen een ‘rust’ dag inbouwen voor ik aan de laatste etappe begin. Morgen reis ik dan ‘s ochtend vroeg met de trein naar Utrecht om op te passen bij Jeppe en Tibbe. En s avonds weer terug voor het laatste stukje naar Maastricht op dinsdag. En dan is mijn ronde voltooid en neem ik van Maastricht neem ik dan de trein weer met fiets weer terug naar Eindhoven dat stuk heb ik dat immers net gefietst. En Brabant zelf ken ik inmiddels wat fietsroutes wel. Kortom nog een etappe en het rondje is gemaakt.

Km 95 Camping 18 (2'nachten)

Wel mooi zo links en rechts van de Maas met de nodige pontjes. Het zit er bijna op. Succes met de laatste loodjes.

Elly 2022-07-03 21:38:22

Goed gedaan jochie! En dan tussendoor ook nog oppassen op de kleinkinderen. Chapeau!

Anne Neve 2022-07-03 22:33:24

Wat nobel om tussentijds op je kleinkinderen te passen. Of dit een rustdag wordt? Je fietst nu weer door een prachtige streek met veel bezienswaardigheden. Het einde is in zicht.

Carin en Thieu 2022-07-03 22:40:11

Eindelijk eraan toegekomen om al die prachtige reisverslagen te lezen. Weer een mooie tocht! En kom veilig weer thuis!

Henk 2022-07-04 13:09:56

Wat een mooie fietstocht weer Maurice. Genieten! Tot bij RPM

Ron 2022-07-05 12:27:08

We hebben weer genoten van je verhalen Maurice, dank daarvoor!