Van Rilland naar Veere

Nederland, Zanddijk

Na een goede nachtrust vanochtend vroeg uit de veren. De voorspelling is warm maar minder heet dan gisteren. Wellicht vanavond of vannacht wat regen. s'Nachts is het geen probleem maar voor morgen is er overdag regen voorspeld. Dat is minder. We zien wel regen ben ik inmiddels wel gewend. Verleden jaar heb ik daar veel ervaring mee opgedaan. Ook de wind gaat draaien naar noord en noord -noord oost. Dat is dus flinke tegenwind. Er wordt een windkracht van 4 voorspeld. Dat wordt hard trappen. Vanochtend kreeg ik van een mede campinggast een kopje thee aangeboden voor mijn ontbijtje die hoefde ik dus zelf niet meer koken. Verder had ik.een hard gekookt eitje en een plakje kaas op een snee (houdbaar) Duits boerenbrood. Rond de klok van 8.15 was ik klaar om te vertrekken. Weer terug naar de Westerschelde om buitendijks de route te vervolgen. Het is een bijzonder gezicht natuur, vogels en de grote schepen op de Westerschelde en natuurlijk veel schapen op de dijk. Helaas nog geen koffie of fiets cafe's die open zijn. Ik fiets via Waarde naar Kruiningen en vandaar naar de sluizen bij het kanaal door Zuid Beveland. Uiteindelijk gaat de route weer het binnenland in. Eindelijk zie ik een gelegenheid die open is. Echter het blijkt een kaasmakerij en melkboerderij te zijn. Wel ijs melk kaas en vanillevla maar geen koffie. Ik neem als alternatief maar een klein flesje vanille vla. Uiteinelijk kom ik aan in Nisse een mooi klein dorpje met een bijzonder plein en kerkje waar ik in gedachte van de laatste foto-opdracht van mijn fotoclub Klick een tegenlicht opname maak. Even na het dorpje wordt 'De schaapskooi' met koffiesymbool aangegeven. Dat is beter men heeft een heerlijke cappuccino. Bij vertrek zie ik nog een vreemd beest dat zeker geen schaap is. De route gaat verder en aan mijn linkerkant zie ik de verte installaties van Borsele wat een groot complex is lijkt me. Maar op het moment dat de LF 13 meer naar Vlissingen wil gaan afbeugen in Nieuw en Sint Joostland kies ik er voor om richting Middelburg te fietsen. Het is inmiddels rond 13.30 en ik krijg wat honger. Ik besluit dan ook daar mijn lunch maar te nemen. Na de lunch fiets ik door naar mijn camping voor vannacht 'Het Veerse Gat'. Die is van staatsbosbeheer, kamperen bij de boswachter. De receptie is geheel digitaal. Je moet op een beeldscherm inloggen met gebruiksnaam en wachtwoord (van https://www.natuurkampeerterreinen.nl/ ). Ik doe het eerst niet goed alles is vol. Gelukkig wijst iemand mij erop dat je voor het Trekkersveld een andere keuze moet maken. Gelukkig toch plek. Na lekker te hebben gedoucht en wat geluierd ga ik naar Veere. Nog steeds is dit een bijzonder mooi historisch plaatsje. Ik besluit voor mijn maaltijd de jachtclub te bezoeken. Ik bewaar goede herinneringen aan de sliptongetjes die ik een keer daar at tijdens een zeiltocht met mijn broers en zwagers. Ik ben wat vroeg de keuken is nog niet open maar ik kan al wel mijn verslag van vandaag (uiteraard met een lekker pilsje) tikken. Het was een fijn dagje vandaag, morgen richting Schouwen-Duiveland met een bezoekje bij Anne die in 2019 meefietste richting Santiago.

Km 78,5. Camping 14,50

In Veere zijn we regelmatig geweest toen we nog in Vrouwenpolder op de Zandput zaten. Wij komen er nog steeds, mooi dorpje. Geniet van je fietstocht en die regen zal vast wel overwaaien in het Zeeuwse land. xxx

Anne-Marie 2022-06-18 19:24:05

Een mooie tocht door Zeeland. Mooie foto's en het weer zal wel goed blijven. En wind heb je altijd in Zeeland, ook meestal tegen....😅

Carin en Thieu 2022-06-18 19:40:49

Weer een mooie fietsdag!

Atie 2022-06-18 19:44:21

Hoi Maurice, weer veel gezien vandaag! Dat vreemde beest is een soort kalkoen! Veere ,dat is en blijft een mooie plaats om te vertoeven. Hopelijk, dat je morgen tussen de buien door kunt fietsen. Voorspelling is hier en daar een bui, dan zal het wel bij ons zijn. De wind erbij is veel erger en Zeeland waait het altijd, vooral als je op de dijken fietst.

Riny 2022-06-18 19:55:55

Weer een mooie tocht gehad, met voor mij veel herkenbare plekken. Mooie kampeerplek.

Jolanda 2022-06-18 20:01:55

Uk heb ook goede herinneringen aan de jachtclub. Doe de dames de groeten!

Wim 2022-06-18 20:33:30

Leuk om je tocht door Nederland te kunnen volgen. Ben maar blij dat je vandaag in Zeeland was en niet in Brabant met zijn tropische temperaturen. Hopelijk waaien de meeste regenwolken morgen langs je heen!

Marieke 2022-06-18 22:19:16

Fraaie foto van de schapenwolken boven de jachthaven (van Veere?). Die plaat kan zo in het 8-uur journaal!

Hein 2022-06-18 23:06:32

Goedemorgen Maurice, Leuk dat je ons weer meeneemt op jouw nieuwe fiets avontuur. ik ga volop meegenieten van de verslagen en de foto’s. Ik wens je een mooie en veilige reis toe. Groeten, Cees

Cees Poirters 2022-06-19 10:31:57

Hey Maurice. Leuk dat je door dit verslag opmerkzaam wordt gemaakt van het feit dat jij weer op (fiets)pad bent gegaan. Het wordt ongetwijfeld weer een mooie reis vol met avonturen, verhalen en foto's. Veel plezier en geniet ervan. Groeten Hans