Burgerlijk ongehoorzaam geweest

Duitsland, Kreuzau

Tja dat was me wat. Ineens staat er een hek op het fietspad. En niet zomaar eentje maar niet een maar meerdere hekken en op zijn duits grundlich vastgemaakt. Ik had natuurlijk enkele kilometers terug wel een omleiding zien staan. Maar niets wees erop dat je niet meer over het fietspad langs de Roer verder mocht. Mijn tocht gaat vandaag over het fietspad langs de Roer niet te verwarren met de Ruhr maar dat is een ander riviertje en de naamgever van het Ruhrgebied. Overigens om op het hek terug te komen. Terugfietsen was natuurlijk wel mogelijk maar ik kon zien dat het pad onder een viaduct en daarna kennelijk weer normaal verder ging. Althans dat dacht ik Het hek was een vervelend opstakel en zat zodanig vast dat er geen beweging in te krijgen was. Wel geprobeerd maar dat lukte met dit hek niet. Toen ik de situatie even opnam zag ik dat je wellicht er via de droge rivierbedding - een soort uitloop - er misschien omheen kon. Dan moest het wel duwend met de fiets naar beneden en later en dat was lastiger weer omhoog. Uiteindelijk ging dat goed. Alvorens op het pad terrecht te kunnen moest ik nog over een lage groene kunstof afzetting van zo'n 15 hoog. Dat werd tillen. En dan is de fiets met bagage een behoorlijk gewicht weten de vaste lezers van mijn blog inmiddels. Gelukkig kon ik weer verder fietsen ..... o NEEE nog een hek nu op een bruggetje, waaronder weliswaar geen water stroomde, maar waar je moeilijk met de fiets door heen kon. De oplossing van zojuist kon niet meer, de oevers waren gewoon te steil. Wat nu dan? De lastige weg weer terug. Nee toch maar niet. Eens kijken hoe deze barrière te nemen. Dit hek zat met een viertal ijzerdraadjes vast aan de railing van het bruggetje. Dat moet mogelijk zijn om het te openen. Ik heb niet voor niets gereedschap waaronder een klein tangetje meegenomen. Het was even werken maar uiteindelijk kon ik het hek open schuiven. Mijn fietstocht kon weer door en inderdaad na 1,5 kilometer stond er weer een omleidingsbord - nu in omgekeerde richting - aangegeven. Het was voor mij een raadsel waarom het fietspad op die plek afgesloten was. Volgens mij was er niets aan de hand en wat reden was om het af te sluiten zal ik wel niet meer te weten komen. Enfin een mooi en bijzonder avontuur vandaag verder ging de tocht lekker vlot. Vertrokken om 08:30, even een stop rond 10:30 bij een konditerei voor een kop koffie en een pain au chocolat (ook hier te krijgen). En vervolgens weer langs de Roer verder, geluncht met mijn eigen brood op een bankje in Julich en vandaar door naar Dūren, het stuk na Dūren kent maar weinig campings aan de route. Bij een korte stop in Niederau voor een flesje water, ik was mijn grote drinkbus in de strijd met de hekken kennelijk verloren, kijk ik of er in de buurt nog andere camping plekken zijn, wellicht wat verder van de route. Ik vind er een gelegen naast de Roer met de geweldig originele naam 'Campingplatz' even voorbij het plaatsje Kreuznau. Het is geen luxe plek maar wel goedkoop. Tentje kost € 5,- en ikzelf € 2,50 incl. douchen. Dat is anders dan gisteren € 16,50 en nog 1 euro per keer voor het douchen. Er is alleen een klein nadeel het Rurtalbahn loopt vlak langs de camping en die treinen (een soort lokaal ov) hoor je goed, ze toeteren bovendien voor de zekerheid bij de camping is me al opgevallen. Gelukkig start de dienstregeling morgenochtend vanwege het weekend pas om zeven uur. Ik weet alleen niet of ze nog lang doorrijden vanavond. Gelukkig heb ik ook mijn oordopjes bij zodat ik hopenlijk vannacht wel wat slaap krijg. Morgen richting Remagen en vandaar dan verder langs de Rijn.

Km 90

Hopelijk een rustig nachtje ondanks de treinen (gehoorapparaten uit en doppen er in dan gaat het zeker lukken) 😴. Wat een gedoe met al die hekken; fijn dat je het zo creatief hebt opgelost 😇. Weltrusten lieverd en morgen weer uitgerust opstaan! 🥰

Jacqueline 2023-06-16 22:35:28

Wat een spannend verhaal weer Maurice, zeer creatief opgelost. Hopelijk kan je lekker rustig slapen en morgen weer fit verder reizen. Welterusten

Tineke 2023-06-16 22:43:34

Mooie foto’s Maurice, dank voor het delen!

Jacky 2023-06-16 23:27:53

Altijd leuk ( achteraf) om iets mee te maken. Als maar goed afloopt 😜. Vandaag dus gelukt. Op naar volgend avontuur.

Henk 2023-06-16 23:35:42

Nou, als je iedere dag zo‘n obstakel tegenkom, kun je je borst wel nat maken!😜 Morgen een mooie route in het vooruitzicht naar Remagen, mooie omgeving, zijn wij ook met de fiets geweest, dwars door de wijngaarden gefietst, richting Bonn! Veel fietsplezier!🚲

Riny 2023-06-17 10:10:13

Het lijkt zo wel op één survival tocht. Moet niet te vaal voorkomen lijkt me. Hopelijk vandaag wat minder avonturen maar een lekkere fietstocht. Veel plezier!

Marieke 2023-06-17 10:54:20

Wat een spannend avontuur. In plaats van fietsen werd het dus klunen. Mooie foto's. Lees graag weer de volgende blog. Vandaag meer succes!

Jan van Bommel 2023-06-17 12:55:29

Zoals jij als ervaren Pelgrim wist je " het komt goed " en zeker terug is geen optie, maar dit telt niet altijd hoor !! Je eerste obstakel is overwonnen en nu weer doorgaan. Voor morgen weer een mooie dag

Jose 2023-06-17 15:06:36

Het was maar goed dat de "grüntliche Polizei" je niet aangehouden had en je gecommandeerd had terug te rijden. Eigen initiatief wordt toch beloond. Goedzo👍

Carin en Thieu 2023-06-17 15:55:39

Toch ontdeugend maar een brutaal mens heeft wel al een halve wereld. Weer prachtig weer met water👍🏻