Van Wassenaar naar Heemskerk

Nederland, Heemskerk

Vanochtend op tijd op en lekker in de zon ontbeten. Gisteren nog snel even nieuw Duits brood bij de AH gehaald. Het andere was op. Ik heb prima kunnen slapen en kwam er vanochtend toen ik wegfietste achter dat de hockeyclub HGC vlakbij was. Even voorbij de camping ligt een fietsviaduct en aan de andere zijde van de weg ligt de hockeyclub. De lanen en huizen in Wassenaar zijn mooi het valt me op dat de straten hier een andere maatvoering hebben dan bij andere plaatsen of is dat gezichtsbedrog. Hier lijkt de wegen ineens veel breder. Misschien ook wel nodig voor al die brede auto’s. Al gauw zit ik gelukkig weer in het duingebied. Schitterende natuur een genot om er doorheen te kunnen fietsen. De weg gaat golvend op en neer. Dat vergt een behoorlijke inspanning met al dat gewicht op de fiets. De eerste plaats na Wassenaar is Katwijk aan zee. Hier stop ik voor een kopje koffie met stroopwafel en geniet van de zon op het terras. Katwijk is een oud Visserplaatsje vanuit Katwijk fiets ik verder naar Noordwijk dat is veel meer luxe en mondain. Hoewel je dat met het pand op de foto niet zou zeggen. Verleden jaar heb ik datzelfde bouwval ook op de foto gezet. Het is nu weer wat slechter. Als ik Noordwijk verlaat zie ik het Museum Engelandvaarders leuk om even te gaan kijken. De museumkaart is geldig dus geen entree nodig. Het Museum is ondergebracht in een oude Duitse bunker en mooi vormgegeven met verschillende presentaties en een 10 minuten filmpje wat een en ander in een gespeelde situatie uitleg geeft. Bijzonder om te horen dat slechts 1/3 van de engelandvaarders veilig en wel is aangekomen de rest was verdronken of door de Duitsers opgepakt. Overigens een deel niet via zee maar via land gegaan. En dan via Spanje of Zweden. En dan van daaruit naar Engeland. Ook is er een mogelijkheid om de achternaam in een database in te typen en te kijken wie er allemaal in staan. De man van het Museum gaf aan dat het regelmatig voorkomt dat men dan ook stuit op familieleden. Ik typ de achternamen van ons in en bij de achternaam Termeer krijg ik een hit. Er is een Termeer bekend uit st Oedenrode, sergeant 1e klasse. Wellicht een neef van Ma geweest. Na deze onderbreking vervolg ik mijn tocht en kom langs de bekende Noordwijkse Golfbaan en daarna door het gebied de Amsterdamse Waterleidingduinen. Plots sta ik oog in oog met een Schotse hooglander een fors beest met flinke hoorns. Ik blijf rustig staan en hij passeert mij op z’n dooie gemak. Uiteindelijk kom ik in Zandvoort aan. Hier eet ik een bakje gebakken kibbeling als lunch. Ik wil vanaf Zandvoort niet de LF1 volgen maar over de sluizen bij IJmuiden. Ik wijzig de route en sla de weg in naar Parnassia. Echter dan opeens staat er een bord ‘wandelende Duin’. Ik probeer nog even mijn fiets vooruit te duwen maar daar is geen beginnen aan. Ik keer om en even later blijkt dat een wijs besluit. Een mevrouw vertelt me dat de wandelende duin een steeds groter stuk opeist ook voor voetgangers is het geen doen. Volgens haar bestrijkt de wandelende duin inmiddels zo’n 2 km fietspad. Ik kies een alternatief door de Kennemerduinen. Na wat omzwervingen kom ik uiteindelijk in IJmuiden aan. Ik zien de Ferry naar Newcastle liggen en men is bezig de reizigers in te schepen. Niet veel later zie ik bord staan HINDER en kennelijk een omleiding voor fietsers naar de pont van IJmuiden naar Velsen. En dat is vanaf dat punt nog een stuk om. Er staat hinder maar niet afgesloten en ik besluit door te fietsen uiteindelijk kon ik bij eerst de oude sluis aan en daar zitten twee verkeersregelaars. Die geven aan dat ik rustig kan door fietsen men is inderdaad met de nieuwe sluis bezig maar je mag er als fietser wel gewoon door, auto’s niet. Eenmaal over de sluis fiets je langs het gebied van de Hoogovens en dat is groot. Ik besluit om een camping te zoeken en weet van verleden jaar dat er een natuurkampeerterrein tegen de duinen aanligt (Klein Hemelrijk) in Heemskerk. Dat wordt mijn locatie voor vannacht.

Km 78,5 camping € 15

Weer prachtige foto's met mooie Hollandse luchten!

Jopie 2022-06-21 21:01:14

Leuk om je weer te volgen Maurice !

Ingrid luijkx 2022-06-21 21:03:11

Wat een (vlieg-)verkeersdrukte boven Katwijk. Het lijkt wel spitsuur. Erg leerzaam, nooit geweten dat duinen konden wandelen. En die Moeflon, loopt die zo maar los in de duinen? Is er genoeg voedsel voor die dieren? Groet, en tot lezens.

Hein 2022-06-21 21:21:01

aah, dat wandelende duin, dat wandelt maar raak inderdaad. Volgens mij vegen ze het heel af en toe wel eens aan, dan is het een weekje niet aan het wandelen om vervolgens weer opnieuw te beginnen... Mooie tocht, fijne foto's en heerlijk weer zo te zien. #lekker

Joor 2022-06-21 21:28:00

Geweldige foto’s Maurice. Geniet van al het mooie.

Ginie 2022-06-21 21:40:35

In het voorjaar is het met de bloeiende bollenvelden in Noordwijk en omgeving ook schitterend om te wandelen ! Weer prachtige foto’s!

Riny 2022-06-21 21:56:28

Mooi verhaal weer en leuke foto's. Aan de lucht te zien is het goed toeven aan de kust. ❤️

Jacqueline 2022-06-21 22:28:19

Mooie foto’s en bekend terrein. Vorig jaar tegenovergesteld gefietst, idd ook wandelende duinen tegengekomen, ik kon toen gelukkig wel doorfietsen.

Atie 2022-06-21 22:49:23

Mooie blauwe luchten en mooie duinlanschappen. We kijken elke keer weer naar de foto's die komen gaan. Ga zo door.

Carin en Thieu 2022-06-21 23:15:39

Hi Maurice, mooie verslagen! Erg mooie foto’s! En bij het lezen van je verslag denk ik: “Maurice die geniet van zijn tocht en het mooie weer.” Veel plezier!