Van Kollum naar Taarlo

Nederland, Assen

Gelukkig vanochtend de tent redelijk droog kunnen inpakken na een aantal buien vannacht. Na het ontbijt weer op pad. Ik fiets nog even door naar het plaatsje Kollum voor dat ik op zoek ga naar de route. Het is zondagochtend en dus erg rustig. Het plaatsje is groter dan ik had verwacht. Ik maak nog een foto van een grachtje en zoek de welke kant ik op moet voor de lange fietsroute 14. Dat is nog wel een eindje weg. Het is redelijk weer soms wat zon maar veelal bewolkt en af en toe een drupje regen. Ik fiets over de paadjes slingerend soms door de graan- en aardappelvelden en dan weer door weilanden me vee, vaak schapen, en gras en hooi. Dan zie ik in de verte een boerderij met een mega schotel op het dak. Als ik dichterbij kom zie ik dat de schotel niet bij de boerderij hoort. En bovendien is het niet een maar zijn het vele schotels. Het blijkt ‘It Grutte Ear’ ("Het grote oor") te zijn. Een grondstation voor internationale communicatie. Op het zelfde punt staat een Voetval, dat is zo lees ik op het plaatje een kapelletje in Friese stijl met in de nis een bijna dichte Lotus knop. Een voetval dwingt de reiziger tot een moment van bezinning. Ik maak ook een foto van de beschrijving. Ik rijd nog niet op de LF14 de Saksenroute omdat mijn camping wel erg uit de richting van de route lag. Aan de andere kant kom ik nu weer door andere mooie plekjes, zoals bij ‘It Grutte Ear’ en door het plaatsje Munnekezijl met een mooi oud sluisje. Uiteindelijk bij het gemaal Electra sluit ik weer aan op de originele route. Ik vervolg de tocht en kom in Oldehove aan met een mooie molen en vervolgens in Ezinge. Ik ben dan aangeland in de provincie Groningen In dat plaatsje staat een bord voor het Wierden museum met de tekst ‘Museum open Koffie’. Dat nodigt uit. Ik ga naar binnen en vraag een koffie en kaartje voor museum bezoek. En…. in die volgorde. Het is een bijzonder museum over Wierden. Wierden zijn wat in Friesland terpen heet. Er werd in het verleden (voor de oorlog) archeologisch onderzoek gedaan naar wat er allemaal in de grond zat. Het blijkt dat de Wierde van Ezinge zo’n vijf meter hoog was en al bewoond werd in 500. Het onderzoek en wat er gevonden is was in het museum te zien alsmede een duidelijke presentatie over het ontstaan enz van Wierden. Mooi om tijdens de tocht ook nog wat bijzondere cultuur en geschiedenis op te kunnen snuiven. Ik vervolg de tocht nu richting de stad Groningen. Als ik bijna in Groningen ben vraagt een dame aan mij waar de reis naar toe gaat. We raken in gesprek en mevrouw blijkt ook fervent fietser te zijn. Ze controleert als vrijwilliger ook de bordjes van de LF 14 van Groningen tot Lauwersoog. Dat is haar (controle) route. In Groningen aangekomen doe ik nog wat boodschappen drink een kopje thee met een tosti in de stad en vervolg mijn route. Als ik goed en wel Groningen uit ben kom ik voorbij een mooie molen die in vol bedrijf en open is voor bezoek. Het blijkt de molen ‘de Helper’ aan het Hoornse meer te zijn. Via uiteindelijk Haren verlaat ik Groningen en vervolg mijn tocht richting Assen en eindig op de boerencamping Appelo in Taarlo (
3km van Assen). Omdat het zondag is heb ik besloten om even nog naar Assen te fietsen voor een hapje (in een snackbar). Terug fietsend naar mijn tentje kom ik bij toeval een (zakelijke) bekende met echtgenote tegen. Ze wandelen mij tegemoet. Hij is ook lid van het Verantwoordingsorgaan van SBZpensioen.

97,4 km € 7,50 camping

Weer veel km gemaakt 👍. Mooie foto's. Mooie route. Mooie verhalen

Henk 2022-06-26 22:19:59

Op de helft van de reis. Al mooie plekjes bezocht en ons mee laten genieten d.m.v. de foto's. Goede reis verder.

Carin en Thieu 2022-06-26 22:20:36

Weer mooie foto‘s gemaakt Maurice!. Ik las het verhaal over Wierden, dat is ook een plaatsje in Overijssel, volgens mij, misschien kom je daar ook nog doorheen. Mijn Fries is niet zo goed dat met Wierden , terpen worden bedoeld. Zo zie je dat „dialect“ wel heel veel afwijkt van het Nederlands. Sorry Het Fries is geen dialect maar één taal!!! Je hebt vandaag wel een lange afstand af gelegd zeg!

Riny van Eijk 2022-06-26 22:29:41

Je bent een mooie tocht aan het maken. Schitterende foto's en leuke ontmoetingen.

Jolanda 2022-06-26 22:50:50

Mooie verhalen en foto's Maurices.

Gert 2022-06-27 08:17:20

Een leerzame etappe. Je steekt van alles op al fietsend door Nederland. Dank voor het doorgeven van alle weetjes.