Van Susteren naar Maastricht

Nederland, Maastricht

Na de ‘rustdag’ weer op de fiets. Hoewel rustdag, dat viel wel mee. In alle vroegte opgestaan om de trein van Susteren naar Roermond te nemen. En van Roermond de intercity naar Utrecht en vervolgens naar het ons oppas adres in de Bolksbeeksstraat. Dat vroege opstaan was de moeite waard om dan bij aankomst het blije gezichtje van Tibbe te zien. En uiteraard ook Jeppe, Sjoerd, Kim en Jacqueline. In de ochtend zijn we gezellig op pad geweest naar de speeltuin waar Tibbe lekker met water en modder speelde. Hij ging er prompt midden in de modder zitten. Omdat Tibbe (en ook Jeppe) s' middags nog een slaapje doen kon opa ook nog even een dutje doen. 's Avonds nog heerlijk paella gegeten met Kim Jacqueline en Tibbe (en Jeppe lekker aan het slapen in de kinderwagen) en toen weer terug naar Eindhoven en vandaar met de trein naar Susteren en met de fiets naar mijn tentje waar ik om 22.00 uur arriveerdde. Tot zover de heerlijke 'rust' dag.
Over na vandaag.
Vanmorgen lekker lui opgestaan. De laatste etappe gaat van start. Ik kon gisterenavond nog mooi bij de AH to go in Eindhoven Station wat ontbijt spul aanschaffen. De voorraad en noodvoorraad zijn zo tegen het eind van de reis wat uitgeput. Alleen nog wat nog instant koffie en theezakjes. Lekker de tijd genomen om rustig te ontbijten. Ook met inpakken van de tentspullen gewacht tot alles goed droog was en toen vertrokken. Bij de Mariakapel in Echt nog even een kaarsje opgestoken op de goede afloop en weer terug naar de Maasroute gefietst niet zonder eerst per abuis de kant van Ohé en Laak te zijn opgefietst. Ook niet vreemd er was een weg omleiding gemaakt die nog knullig stond aangegeven. Maar à la toch mooi de jachthaven van Ohè en Laak gezien. Uiteindelijk toch op de goede route. Bij Illikhoven een klein dorpje nabij het smalste punt van Nederland nog even in een grote stoel gezeten. Een eindje verder speciaal voor Tibbe een foto gemaakt van een aantal graafmachines die druk aan het werk waren. En verder gaat de tocht. Ik kom bij Obricht en daar is een speciaal monument onthuld (‘Als een vlucht wilde ganzen’) door de huidige koning om de spectaculaire overtocht van Willem van Oranje in 1568 te gedenken. Een eindje verdeop is het kasteel van Obricht mooi gelegen aan de Maas. Daarna bij Stein nog een bijzonder kunstwerk in de berm naast de fietsroute, wat de betekenis daarvan is kan ik niet achterhalen. De route gaat verder, ik nader het einddoel. Maar eerst kom ik door Geul aan de Maas, met een uitzonderlijk grote kerk voor zo'n klein gat. Ik krijg overigens best trek en heb besloten me deze laatste dag op een lunch in een horeca gelegenheid te trakteren. Ik zie een mooie gelegenheid: ‘Preuverie Auwt Gäül’. Natuurlijk hoe kan het ook anders in Limburg, ook weer bij een kappelletje. Ik laat de lunch goed smaken en ga het laatste stuk fietsen. Ik ga over het Julianakanaal en zie net onder me een schip passeren mooi om daar een foto van te maken. Wat fiets je toch mooi door de verschillende natuurgebieden, prima afgescheiden door wildroosters. Ik kom nog voorbij een mooie Limburgse boerderij en bij Borgharen wordt het kasteel gerestaureerd. Goed om te zien dat deze oude bouwwerken worden hersteld. Een man stopt nog even voor een praatje en hij blijkt als inwoner ook bij de initiatieven van de restauratie betrokken te zijn. En dan heb ik eindelijk Maastricht bereikt, ik zie het plaatsnaambord staan en maak er een foto van. Nog even door naar het centrum. Helaas is de st Servaasburg in onderhoud en je kan er niet met fiets over. Kortom dan moet je weer omrijden om op t Vrijthof te komen. Daar heb ik geen zin in. Dat betekent dat ik dan maar bij de Stadsbrouwerij Maastricht (net na de Servaasbrug) een pint bestel. Het rondje zit erop. 1368 kilometer gefietst. De teller gaat maar voor ‘dagafstand’ tot 999 dus de 1 moet je er even voor denken.

Km 81 Geen camping maar mij eigen bed.

Het zit er op Maurice. Ik heb genoten van je verhalen en mooie foto’s. Dank dat ik deze namier mee mocht rijden.

Ginie 2022-07-05 22:53:32

Wat heb je weer een mooie tocht gemaakt. Word altijd blij van jouw gezellige verhalen die veel enthousiasme uitstralen. Maar ook weer fijn dat je weer lekker thuisbent en weer kunt gaan nadenken over jouw volgende fietsavontuur.🚲❤️

Jacqueline 2022-07-05 22:55:46

Weer thuis! Lekker uitrusten en slapen in je eigen bed. En weer een mooie herinnering rijker.

Elly 2022-07-05 23:07:18

Elke dag weer geïnteresseerd je reisverslag gelezen. Ga het weer missen Maurice😉👍 Mooie tocht die ik kon meemaken👍

Dick Schotte 2022-07-05 23:08:01

Welkom thuis en bedankt dat we weer hebben mogen meegenieten!

Jacqueline R 2022-07-05 23:09:56

Wat een prestatie weer en zo te zien en te lezen heb je genoten van dit prachtige rondje Nederland!

Jopie 2022-07-05 23:15:32

Je hebt ons weer heel veel mooie plekjes in Nederland laten zien. Mooi! Welkom thuis!

Jolanda 2022-07-05 23:23:54

Bedankt voor het “mee reizen” via jouw verslagen en foto’s! Je hebt weer een mooie herinnering gemaakt!

Atie 2022-07-05 23:34:41

Geweldige prestatie, Maurice en interessante verslagen.

Anne Neve 2022-07-06 00:35:23

Klaar, het zit erop.👍🤝 Een mooie reis met mooie verslagen. Altijd weer leuk te lezen. Nu geen tentje opzetten en afbreken meer. Geen natte spullen meer drogen. Maar ook geen gezellige gesprekken onderweg met wildvreemde mensen. Chapeau voor deze trip.

Carin en Thieu 2022-07-06 00:59:15

Bedankt voor alle verslagen en foto's. Was weer een mooie route . Nederland blijft een mooi land. Ben benieuwd naar de volgende onderneming.

Henk 2022-07-06 06:47:22

Dank je wel Maurice voor je inspanningen op de fiets, prachtige verhalen en mooie foto's. Zo krijgen wij op een bijzondere manier een goede kijk op Nederland. Misschien kom je een keertje bij ons op Kreta fietsen? Fijn dat je weer thuis bent bij Jacqueline. Heel veel lieve groeten en rust maar lekker uit, Esther

Esther 2022-07-06 06:50:50

Dank voor je blog en foto’s. Jouw tocht zit er op. Wij fietsen verder. Groet van ons drieën.

Hanny 2022-07-06 07:22:51

Top Maurices! Mooie tocht door NL.

Gert 2022-07-06 07:25:56

Was weer een mooie tocht en leuk om je verhalen te lezen Maurice! Benieuwd naar je volgende tocht! Hartelijke groet!

Margreth 2022-07-06 07:36:34

Je hebt er weer mooie herinneringen bij Maurice van ons mooi en afwisselend Nederland. Ik vond het fijn om je te mogen volgen en heb genoten van je prachtige foto's. Nu weer genieten van ons mooi Brabant.

Jose 2022-07-06 07:52:01

Maurice, Heb echt weer genoten van je verslagen en foto's. Het was net alsof ik erbij ben geweest.

Mirjan 2022-07-06 07:57:12

Zo zie je maar je hoeft niet heel ver te reizen om mooie herinneringen en foto’s te maken. Als je het maar in een rustig 🚴‍♂️ Tempo doet. Leuk om je verslag en foto’s weer te bekijken!

Marieke 2022-07-06 09:10:07

We zijn een dag te laat, heel jammer. Fijn dat we je mochten volgen, hartstikke goed gedaan! Compliment.

Adrie Mennen 2022-07-06 14:48:47

Het was weer een mooi avontuur voor jou en leuk om met jouw verhalen en foto's te volgen. Waar gaat de volgende reis naar toe?

Hans Gruijters 2022-07-06 14:55:41

Even niet gevolgd omdat we zelf onderweg waren. Toch weer een mooie tocht Maurice. Wel thuis.

Jeroen H. 2022-07-06 15:24:26

Het was weer leuk om via jouw verhalen en foto's met je mee te kunnen reizen. Wat zijn er toch veel mooie plekjes in Nederland om van te genieten. Welkom thuis weer en ik zie je gauw weer.

Violaine 2022-07-06 16:50:38

Dank je wel Maurice voor de leuke verslagen en de prachtige foto’s. Ben benieuwd waar de volgende reis naar toe gaat, maar verheug me er nu al op. Groetjes