Via een omweg toch gekomen waar ik wezen moest.

Nederland, De Zilk

De dag na de rustdag start zonnig. Dat is veelbelovend. Vandaag staat er een laat ontbijt bij Henk in IJmuiden op de planning. Afgesproken heb ik daar tussen 10 en 11 aan te komen. Vol goede moet stap iets na negen uur op de fiets richting IJmuiden. Bij Wijk aan zee geeft mijn routeplanner richting noord pier aan. Helaas blijkt dat een wat vervallen aanlegsteiger voor een watertaxi annex rondvaartboot te zijn. Alleen die is in geen velden of wegen te bekennen. Bovendien had ik via de sluizen willen fietsen. Na wat heen en weer geapp met Henk blijkt dat ik helemaal verkeerd zit. Ik moet om de sluis of de echte pont te bereiken helemaal om de Hoogovens (TaTa steel) te fietsen. Al gauw zo’n extra 5 km om. Ik wilde via de sluizen en daar stonden borden die verwezen naar de pont (achteraf vertelde Henk mij dat dit niet voor fietsers geldt. Uiteindelijk aangekomen bij de pont vertrok net die voor mijn neus. Even wachten op de volgende. Uiteindelijk rond 11.30 stond Henk mij beneden bij zijn appartement op te wachten en kom ik samen met de partner van Henk aan het verlate ontbijt beginnen. Of was het nu toch maar een lunch geworden. Nadat we hadden ‘ontbeten’ met lekkere gekookte eitjes en broodjes boterhammen enz gingen we op pad. Anders dan de heen weg leidde Henk me door de kennemer duinen langs Bloemendaal aan zee het circuit ban Zandvoort en over de boulevard in Zandvoort. Op het eind aan de zuidkant van Zandvoort wilde we wat drinken en kwamen terecht bij een strandtent. We wilde vanwege de drukte graag onze fietsen in het oog houden en zaten daarom in de schaduw (dat was nog tot daar aan toe) maar ook in de koude wind. Maar het drankje was lekker en het bijkletsen en afspraken maken voor Santiago leuk. Ná Zandvoort fietsten we door de duinen verder. Soms hadden we het idee in een wielerwedstrijd mee te fietsen. Het lijkt wel of iedereen zich daar voortbeweegt op een racefiets, dikke banden brommer of snelle e-Bike. Weinig normale fietsers dus. Aangekomen in Noordwijk haalden we even een verkeerde route te pakken. Maar dat wad maar even. Al fietsend naar de camping kwamen we langs het zweefvliegveldje waar zojuist 2 zweefvliegers landingen maakten. Aangekomen bij de camping stonden onze tentjes al snel en onze buurvrouw was zo vriendelijk meteen 2 stoeltjes en een tafeltje voor de ‘vermoeide’ fietsers ter beschikking te stellen. Erg aardig. Voor het avondeten was ons oog gevallen op een pizza. Er was volgens Google een pizzarestaurant Mama in de buurt. Wel besloten om er heen te lopen. Dat was achteraf niet handig. Het terras zat ramvol en ook voor een take away was vreemd genoeg geen mogelijkheid. Men verwees ons naar een restaurantje 300 meter verderop. Helaas ook die had geen mogelijkheid. Deze verwees ons naar het dorpje Noordwijkerhout gelukkig konden we daar wel op een mooi en zonnig plekje terecht. Helaas vandaag weer geen Pizza maar wel een heerlijke schnitzel met frietjes en een potje bier. Dat ging er wel in na de wandeling van ca. 5km (en uiteraard ook weer 5km terug. Morgen ontbijten we samen en ga ik verder naar Driebergen. Naar de camping de Strosteeg

Mooi verhaal weer, pa! Goed te weten dat ik met m’n racefiets niet tot de ‘normale’ fietsers behoor. Geniet nog even en tot maaandag

Sjoerd 2021-05-29 23:22:49

Tja. Nederland fietst e-. Nou.... Ik dus ook niet. Slecht voor de spieren en meer botafbraak. Gewoon op eigen kracht dus. De zon maakt de weekenden druk op de terrasjes. Daarom vrijdag op de motor naar Zeeland geweest en ....plek zat.😄 Succes met de volgende etappe.

Jeroen H 2021-05-30 07:58:30

Eindelijk heerlijk kunnen fietsen in de zon. Leuk om met Henk plannen te maken voor jouw fietstocht naar Santiago.... je wilt nog zo graag een keer die tocht maken. Zie je maandag in Utrecht lieverd. Xxx

Jacqueline 2021-05-30 09:00:48

Iedere keer benieuwd naar je verhaal!

Hans 2021-05-30 11:00:51

Ook wel leuk om met zijn tweeën te fietsen. Heb je onderweg ook gesprekken met iemand anders dan jezelf. Jaja, Nederland wordt voller en voller op het terras en bij eetgelegenheden. Leuke verhalen en foto's. Groetjes Carin en Thieu