Van Overasselt naar Arcen

Nederland, Heumen

Vannacht lekker geslapen in mijn nieuwe tentje. Het was heel wat rustiger dan de vorige nacht, wel wat regen af en toe.
Maar dat tikken op het tentdoek heeft zeker zijn charme. Vanochtend rond de klok van 9:30 vertrokken. Het eerste deel van de tocht was een beetje saai. Veel maisvelden, via de brug (A73) over de Maas raast het verkeer naast je maar je komt aan de overkant en je bent weer in de provincie Noord Brabant. Aan de andere kant van de Maas is een mooi natuurgebied de Kraaienbergse plassen. Hoewel niet op mijn route besluit ik om rond de plassen te fietsen alvorens mijn route weer te vervolgen. Een echt schitterend gebied ook voor watersporters maar ook veel natuur en loslopende grazers. Bijzonder ik zie een man op een surfplank samen met zijn hondje peddelsurfen. Het hondje staat rustig op de plank. Uiteindelijk verlaat ik het plassen gebied en ga verder richting Boxmeer. Ook dit gebied is in het begin nogal saai, veel eindeloze boomkwekerijen, en helaas nergens een koffie tentje te zien. Het gebied wordt, als ik de Maas weer nader, aantrekkelijker, ik rijd nu door het nationaal park de Maasheggen. Uiteindelijk kom ik bij de Via Valentiniana, de oude Romeinse route van Cuijk naar Boxmeer. Het pad gaat over de dijk En die wordt op natuurlijke wijze onderhouden door een kudde schapen. Niet veel later rijd ik Boxmeer binnen. Al van verre zie je een imposante gebouw, is het een kerk is het wat anders? Zodra ik naderbij kom zie ik dat het een nonnenklooster is. En wel van de congregatie zusters van Julie Postel. Na Boxmeer kom ik in Sambeek aan, ik ga even van mijn route op zoek naar een lunchplekje. En ja hoor gevonden bij de Gouden Leeuw, ik installeer me op het terras, zit net goed en wel en het begint te regenen, dat is nog eens een goede planning. Ik bestel een uitsmijter ham kaas, die heb ik inmiddels wel verdiend vind ik. Na het eten gaat mijn tocht verder van Sambeek naar Afferden, en dat gaat met een pontje. Na de overtocht vervolg ik mijn weg en ben inmiddels ook in Limburg aanbeland. Het gebied waar ik nu door fiets, het nationaal park de Maasdunen is bijzonder aantrekkelijk. Ik ben verbaasd hoeveel moois je toch op de fiets kunt tegenkomen. Als automobilist heb je als je in de auto blijft daar geen kijk op, de gebieden worden vaak alleen ontsloten voor fietsers en wandelaars. Op een gegeven moment fiets ik dwars door een mooie golfbaan, links en rechts van mij liggen afslagplaatsen en kom voorbij een kasteelruïne van Kasteel Bleijenbeek. Het laatste stuk besluit ik langs de rijksweg N271 te fietsen. Rond 16.00 kom ik aan op mijn camping 'nabij de Fossa Eugenia'. De camping is vernoemd naar een oud zeventiende eeuws onvoltooid kanaal tussen de Rijn en de Maas, de bedoeling destijds was het door te trekken naar de Schelde. Maar ja onvoltooid, het is er dus nooit van gekomen. Na mijn tentje in orde te hebben gemaakt ga ik nog snel even boodschappen doen bij de plaatselijke Spar, een of liever twee hamburgers op een broodje met wat fruit en huzarensalade en een potje kwark na lijkt me wel wat. Morgen weer een nieuwe dag, nu via Venlo naar Roermond en daar mijn oud collega Nancy bezoeken.

Suppen met z'n hondje heet dat Maurice!😄. Geniet van je fietstocht.

Pieter 2020-08-20 21:30:26

Weer een leuk stuk. Die Maasduinen. Daar hoor ik meer over. Misschien ook eens met Karin doen. Goede reis verder. Jeroen

Jeroen H. 2020-08-20 21:39:54

Succes Maurice! Goed bezig.

Wilma 2020-08-21 07:35:20

Klinkt nog steeds enthousiast lieverd..... succes weer vandaag ❤

Jacqueline 2020-08-21 07:48:29

Skon plaatjes, Maurice! Succes!

Jan 2020-08-21 09:06:28

Je hebt de smaak te pakken. Mooie tocht door Nederland. Veel plezier nog

Hans Gruijters 2020-08-21 10:23:09

Zo zie je maar wwe dat je niet erg ver weg hoeft te gaan om mooie plekken te ontdekken. Goed bezig🙂