Van Vlieland naar Harlingen

Nederland, Oost-Vlieland

Zojuist ingescheept op het veer naar Harlingen. Na een nogal regenachtige nacht en wat gedrup in de ochtend een heerlijke dag op Vlieland doorgebracht. Het weer was prima. Het aantal kilometers vandaag is wat aan de lage kant. Het eiland is ook niet zo groot en ik ben het echt helemaal rondgefietst. Ik ben ook al een week onderweg en even wat rustiger is niet erg. Gisteren avond heb ik een deel van mijn nood eet voorraad soldaat gemaakt. Ik had geen zin meer om vanaf Lange Paal naar het dorp te fietsen. Dus vanochtend ben ik erop uit gegaan om een ontbijtje te scoren. Ontbijtje? Ontbijt bedoel ik, het was meteen ook een vroege lunch. Bij 'Leut' koffiebar serveren ze een heerlijk ontbijt. Zo kan de dag niet meer stuk. Na het ontbijt fiets ik terug naar Lange Paal en maak de natte tent droog en begin weer met het inpakken van mijn spullen. Ik ga nog even naar het kantoortje van de boswachters zeg goedendag en neem een kaartje van de Waterroute Vlieland mee. Ik ga echter eerst terug na het punt waar we gisteren werden afgezet. Dat ligt helemaal in het oosten en was het Posthuys. Rond kwart over twaalf ben ik daar en ondanks het copieuze ontbijt vul ik de 'lunch' nog aan met een mosterdsoepje. Dat moet genoeg zijn voor vandaag. Vandaar start ik de fietstocht over het eiland. Vlieland ziet er echt uit als een eiland op een enkel punt kun je bijna aan beide kanten de zee zien. Dat is anders dan in Texel wat meer op het normale vaste land lijkt, met veel schapen, dat dan weer wel. Ik ga bij een duinovergang nog even over en zie het nu volledig verlaten strand. Het weer is wat bewolkt maar de temperatuur is goed en er waait bijna geen wind. En dat was de afgelopen dagen wel anders. Al verder fietsen kom ik bij de hoogste duin van het eiland en ook van het waddengebied. De Vuurboetsduin (36 meter), er leidt een trap naar boven en ik parkeer mijn fiets onder aan de trap en ga naar boven. Boven op de duin ligt ook de vuurtoren van Vlieland. Verder zie ik boven de entourage voor een bruiloft die later daar gehouden gaat worden. Bijzonder. De vuurtoren is te bezoeken maar is nog niet open. Ik zie echter ook een bord staan van de 'Kaasbunker' een oude bunker uit de oorlog waar nu ook een kaasmakerij in zit, die is al wel open. Ik wandel daar naar toe en lees het bijzondere verhaal. Ik koop een stukje bunkerkaas waarvan ik genietend van het mooi uitzicht een paar blokjes van snijd en eet. Als ik terugwandel is de vuurtoren net open voor bezoek. Uiteraard ga ik naar boven in de bijzonder ijzeren toren. Je hebt boven een mooi uitzicht. Er staat ook een kijker opgesteld en vandaar zie je door de kijker de Brandaris liggen. Ik wandel.weer naar beneden en fiets verder naar de haven waar later de boot van rederij Doeksen me naar Harlingen gaat brengen. Het schip waarop ik nu mijn log aan het bijwerken ben. Wat mij betreft was dit uitstapje over eilanden zeer geslaagd. Blij dat de Afsluitdijk nog niet gefietst kon worden anders was ik nooit op deze optie gekomen. Vanavond slaap ik voor de verandering in een echt bed bij een Vrienden op de Fiets adresje en morgen gaat de tocht verder langs de Friese kust richting Dokkum. Ik had Ellert (mede Santiago fietser uit Friesland) nog even gemaild voor bakkie, maar hij is verhuisd naar Sneek (beetje ver buiten de route) en hij had ook andere afspraken staan.

23,2 km € 22,50 VodF

Bijzonder dat elk eiland toch weer zijn eigen sfeer heeft. En ook dat er bijna geen wind is dat zal daar niet vaak voorkomen. Veel fiets plezier op het vaste land!

Marieke 2022-06-24 18:19:10

En inderdaad is een rustig dagje op een mooi eiland niet verkeerd. Je hoeft daar niet van de honger om te komen (ontbijt). Vlieland ziet er gezellig uit. Nu weer naar vaste bodem in Friesland voor de verdere reis. Succes.

Carin en Thieu 2022-06-24 18:48:27

Het is genieten van jouw verhalen, mooi om zo mee te mogen reizen. De foto’s zijn geweldig.

Ginie 2022-06-24 18:53:47

Weer een mooi verhaal!

Anne Neve 2022-06-24 19:29:28

Weer een mooie herinnering gemaakt, mooie tocht die je maakt!

Atie 2022-06-24 22:08:15

Alweer een prachtige tocht Maurice! Veel fietsplezier nog!

Maria Wijnen 2022-06-25 08:48:41

Wat kan jij verhalen schrijven zeg . Leuk om dat te lezen. Zeker een mooie optie ipv Afsluitdijk. Dit zal ik zeker ook een keertje gaan doen , nu dat ik dit heb gelezen. Op naar het volgende verhaal . Mooie foto's 👍

Henk 2022-06-25 10:57:27

Mooie foto's genomen vanaf de vuurtoren. Veel fietsplezier met vaste grond onder je fiets.