Van Elsloo naar Ohe en Laak.

Nederland, Maasgouw

Hoewel het een rustdag was heb ik vanochtend uiteindelijk toch opgebroken. Het leek me een goed idee om richting Thorn te fietsen. Dat mooie plaatsje is zeer de moeite waard om te bezoeken. Verder Limburg in had ook gekund. Maar ja ik wil wel woensdag weer in Eindhoven zijn. En dan wordt dat wel een uitdaging. Ik heb wel rustig aangedaan, eerst op mijn gemak ontbeten. Eitje gebakken, het is dan ook zondag. Rustig de boel aan kant kopje koffie nog gemaakt en rond de klok van elf uur op pad. De bestemming heb ik nog niet helemaal. Ik zie wel, wellicht tijdens de eerste rust wat uitzoeken en campings bellen voor een plaatsje. En weer fiets ik door het mooie Limburgse landschap opnieuw de Maasroute maar nu aan de andere kant van de Maas. Ik had de route via België op de Garmin gemaakt en zowaar kom ik bij een veerpont: Dilsen - Stokkem. Die pont gaat dus de grens over, want die ligt in het midden van de Maas. Betaling is voor deze pont niet nodig. Na de overtocht fiets ik dus verder in België. Dus af en toe mondkapjes op. Bijvoorbeeld als je van de fiets afstapt en een horeca gelegenheid wil bezoeken. Verder overigens prima fietspaden aan deze kant. Bij de Restaurant Wissen in Stokkem besluit ik even rust te nemen en wat te eten. Het loopt immers richting lunchtijd. Ik kies voor een tomatensoepje. Nauwelijks besteld of er barst een wolkbreuk los. Gelukkig zit ik op dat moment droog onder een parasol. Tijdens het wachten op de soep zoek ik wat leuke campings nabij Thorn. Ik zie er een aantal en ik kies voor de Maashoeve in Ohé en Laak. Bijzonder een adults-only boeren camping. Naast wat normale plaatsen, trekkershutten hebben ze ook een trekkersveldje. Ik besluit ze te bellen, reserveren kan echter niet, ze hanteren het principe wie het eerst komt, wiel het eerst maalt, die krijgt de plek. Er zijn bovendien meerdere kandidaten voor het veldje onderweg. Kortom de moeite waard om te proberen. Na de soep fiets ik verder. De Belgische kant heeft weliswaar mooie fietspaden en mooie natuur maar minder leuke plaatsjes. Die zitten naar mijn idee meer aan de overkant. Rond de klok van twee arriveer ik bij de Maashoeve. En ik heb geluk, ik ben de eerste en krijg het plekje. De Maashoeve is een mooie en schone camping. Na mijn tentje te hebben opgezet doe ik de was, dat kan hier in machines en droger. Voor het eten besluit ik naar Thorn te fietsen. Dat kan via de lange weg, zonder pontje, of via de korte weg met pontje Ohé en Laak - Ophoven. Even wel het mondkapjes op, en 7 km korter. Ik kies voor het pontje. In Thorn bestel ik een lekkere hamburger in Grand Café ‘t Stift. En ga met een voldaan gevoel weer naar de camping Morgen blijf ik nog een nachtje op de Maashoeve en ga hier de omgeving verkennen

Een dagje rustig is ook niet verkeerd. Genieten is belangrijk.

Carin en Thieu 2020-08-23 21:10:19

Lekker bezig, pa! Succes met de laatste etappes en blijf genieten!

Sjoerd 2020-08-23 21:43:44

Leuk Thorn; mooie herinneringen van het vieren van onze 35ste trouwdag met alle kids in een fantastisch bed & breakfast ....... geniet van het mooie Limburgse land❤

Jacqueline 2020-08-23 22:51:07

De laatste stuipen in het Limburgse land. Thorn is een mooi plaatsje. Succes met het fietsen naar het noorden.

Jeroen H. 2020-08-24 10:12:44

Mooie fietstocht Maurice! Bedankt voor je verhalen en de prachtige foto's!

Cees 2020-08-24 12:02:20

Torn is altijd mooi. Geniet van je rust dag en fijn Voortzetting van je fietstocht. Limburg geeft altijd een echt vakantie gevoel.

Karin 2020-08-24 13:36:21

Het is weer heerlijk genieten op de fiets en met de tent! Nederland is gewoon mooi en een prima fietsland! Veel plezier nog en hopelijk wordt je was droog tussen de regenbuitjes door!