Wat geleerd over de ontwikkeling van de huidige fiets

Duitsland, Heidelberg

Zachtjes tikt de regen op het tentdak. Dat was in ieder geval zo toen ik wakker werd. Ik heb een heerlijk plekje aan de oever van de Neckar. Gisterenavond met de bus naar de Altstadt geweest en terugkomend de halte van de camping gemist. Niet erg, ik kon zo nog mooi genieten van een avondwandeling langs de Neckar. Na het douchen is de regen vertrokken en kan ik heerlijk voor mijn tentje ontbijten. Straks maar weer eens op pad naar Heidelberg en daar de toerist uithangen. Er is een mooi slot en een bijzonder historisch Bergbahn treintje wat steil helemaal naar boven gaat. Maar eerst de was maar eens doen, mag wel na een kleine week. Uiteraard spoel ik tijdens het douchen de fietskleding elke dag uit maar in een wasmachine met een beetje wasmiddel wordt het weer lekker fris. Op de camping is geen wasmachien maar Heidelberg kent wel een ‘waschsalon’ (een soort wasserette) Ik breng alle wasgoed er heen en kan om 11:30 de boel schoon en droog weer in ontvangst nemen. Verder ga ik maar weer opnieuw op zoek naar een nieuwe lakenzak voor in de slaapzak. Ik heb al gezien dat Heidelberg twee winkels voor outdoor rijk is. Ik besluit bij de kleinste zaken te doen zij hebben een goede niet al te dure zijde lakenzak te koop. Zijde dat scheelt weer wat gram ten opzichte katoen (150 tov 285 gram). Heidelberg is een mooie plaats ook de camping is goed alleen kent geen trekkers veldje en er staan nogal veel campers. Hij ligt ongeveer 10 km van het centrum. Maar gelukkig ligt er een grote REWE supermarkt tegenover. Gisteren was ik na aankomst met de bus gegaan zag even het fietsen niet meer zitten. Maar vandaag weer op de fiets. Na gedane boodschappen nog even lekker genoten van een goede kop koffie en tijd om de stad verder te verkennen. Uiteraard ga ik naar de Alte Brücke, raak het bijzondere beeld aan, zo te zien doen er dat velen, en maak maar eens Selfie. Ik wandel verder door de Altstadt, steek een kaarsje aan in de oude kerk en loop naar het station van de Bergbahn trein. Eigenlijk zijn het twee treintjes een van beneden naar halte 1 het Slot en vervolgens naar het eindpunt van de eerste trein Molkenkur. Dan kan je als je dat wilt overstappen op het tweede treintje dat is een van de oudste electrisch aangedreven Bergbahn trein van Europa. Het ding bestaat al meer dan 125 jaar. Boven mag je ook nog een blik werpen in de machinekamer. Dit treintje brengt je vervolgens naar het hoogste punt boven de stad (548) de Koningstühl. Ik ga helemaal naar boven Hoewel het niet echt helder is geniet ik van het uitzicht. Het valt me wel op dat de leeftijd van de gemiddelde toerist in Heidelberg niet zo jong meer is. Wellicht ligt dat ook aan de vele riviercruises die hier aankomen. Van het hoogste punt ga ik met het treintje terug naar het tussenstation Molkenkur en als afwisseling ga ik vandaar wandelend door de mooie Slot tuinen naar beneden. In het stadje koop ik nog een nieuwe grote drinkbus (1liter) en raak met mijn schoolduits aan de praat met de fietsenmaker die verteld over de ontwikkeling van de fiets. In Mannheim niet ver van Heidelberg is de voorloper van de huidige fiets ontdekt. De ontdekker heeft daar al ruim 200 geleden (1817) een zogenaamde velocipide een loopfiets met en houten frame en de wielen achter elkaar bedacht. Als fietsenmaker houdt hij van bijzondere fietsen. Hij zag mij aankomen met mijn Nederlandse Santos en dat kon zijn goedkeuring wel wegdragen. Na gedane zaken ga ik terug naar de camping en maak gebruik van de grote REWE neem daar een blikje Huhnersup mee samen met een pokebowl (er was een sushi barretje in de supermarkt waar iemand vers alle dingen stond te bereiden) met wat extra zalm en flink wat fruit. Zo nou kan de avond beginnen. Morgen gaat de tocht weer verder langs de Neckar met zelfs wat klimwerk. Ik zag in het boekje staan 'even' 15% en verderop 'even' 14%. De vraag is wel hoe lang is even. Morgenavond weet ik dat en zal het jullie vertellen.

Toch nog 40 km gefietst

Heidelberg een zeer mooie plaats Weer hele mooie foto’s waar je een beeld van Heidelberg laat zien!👍 Alvast succes voor de fietstocht van morgen!🚲

Riny 2023-06-21 22:09:09

Fijn dat je genoten hebt van een rustdag! Morgen weer in de pedalen lieverd..... klinkt heel vermoeiend 14% en 15%; doe voorzichtig! Ineke en ik zouden het doen voor die percentages korting in de winkels waar wij deze dagen komen 🤣🤣🥰

Jacqueline 2023-06-21 22:15:31

Fijn dat je Heidelberg tijdens een rustdag kunt bezoeken, want wat een mooie plaats en mooie foto's. En morgen even de klimgeit spelen.😢 Succes morgen. Smeer je kuiten maar in. 🚲🤜🤛

Carin en Thieu 2023-06-21 22:50:47

Zoals Jacqueline zegt, 14-15 % korting is erg aantrekkelijk, maar als stijgingspercentage met fietsen is het meestal lopen en duwen. Maar daarna krijg je het kadootje met de afdaling 😜

Atie 2023-06-21 23:09:53

Klinkt goed allemaal en voor die sushi’s was ik een stukje omgereden. Geniet van de klimmetjes. Heb je voldoende verzet op de Santos? Groet ton

Ton Haas 2023-06-21 23:34:22

Je zult vannacht wel lekker geslapen hebben in je zijden lakenzak. Is ook wel nodig met dat soort hellingen!

Mike 2023-06-22 07:57:26

Leuk al die verhalen Maurice! Wij waren vorig jaar ook in Heidelberg, feest der herkenning al die foto’s. Zet m op vandaag met die stijgingspercentages, ik zou waarschijnlijk onderaan al opgeven 🤪

Claudia 2023-06-22 11:26:01

Weer mooie foto's en een leuk verhaal van de belevenissen. Succes met de volgende etappe. Rome moet nog ff wachten.

Jeroen H. 2023-06-22 11:44:14

Wat een mooi verslag Maus. Tussen de regels door kun je lezen dat je enorm geniet. Heel veel plezier maatje en alle goeds, Jan