Toch maar van de route afgeweken!

Duitsland, Mainz

Als ik het routeboekje voor vandaag goed bekijk is er een campingprobleem. Of liever gezegd er wordt geen camping naast of bij deze etappe gesignaleerd. Wel zijn alternatieve opties zoals de Rijnroute blijven volgen (+ 28km) terwijl de Reitsma route het binnenland opzoekt. De reden die Hans Reitsma voor deze ‘doorsteek’ geeft (even verder komt men toch wel weer op de route langs de Rijn) is het fietsen door het industrieterrein van Mainz. Daarover later meer. Tja wat te doen de luxe van een hotelletje opzoeken of toch maar het alternatief. Aanvankelijk het Hotelletje in het binnenland geboekt maar toch maar weer geannuleerd. Mainz en de zusterstad op de andere oever Wiesbaden trekken meer. Ik hoor dat ook van het stel wat ik gisteren ontmoet heb, zij gaan ook door naar Mainz en nemen daar een rustdag. Wie weet zie ik ze daar weer. Met hen nog gesproken over mooie fiets routes die zij hebben gemaakt zoals de Denemarken route (langs de Oostzee) ze zijn daar erg enthousiast over. Wie weet iets voor komend jaar. De tent was nog wel wat nat vanochtend van het buitje van gisterenavond dat gelukkig zorgde voor enige verkoeling. Ik laat dat maar even drogen en ga eerst wat ontbijten. Niet dat ik veel te kiezen heb. Van dat vaste droge Duitse brood met het laatst gekookte eitje en een plakje kaas. Gistermiddag (zondag) kon ik geen yoghurt meer kopen. Maar niet getreurd wellicht lukt dat onderweg wel. Het was weer een mooie route. Naast bergen, de Rijn, en oude kastelen zag ik ook een rijtje snelle auto’s mooi achter elkaar geparkeerd.
De route vandaag ging langs de bekende ‘Lorelei’. De Loreley of Lorelei is een 132 meter hoge rots langs de rechteroever van de Rijn bij de Duitse stad Sankt Goarshausen. Op dit punt maakt de rivier een scherpe bocht. En vroeger zouden zingende schone dames schippers in vervoering hebben gebracht. Helaas is daar vandaag niets meer van te zien. Na de Lorelei ga ik nog via enkele plaatsjes door naar Bingen. Ik ga bij Bingen even het plaatsje in en bestel bij het bakkertje een broodje kaas en een kop koffie. Daar wil ik nog even langs de supermarkt ik zet mijn fiets keurig neer maar vind mijn petje niet. Oei vergeten in de tas te stoppen het ligt waarschijnlijk nog op het tafeltje op de camping. In Bingen loop ik het kleine winkelcentrum binnen en er zit een Intersport maar snel een petje aangeschaft. Vanuit Bingen ga ik door naar Mainz. Ik vond de route die door het natuurgebied langs de Rijn gaat erg mooi en fijn om te fietsen. Pas op het eind een km of 2 à 3 wordt het wat drukker met industriële bebouwing. Wat mij betreft is het alternatief prima en veel beter dan verwacht. Eenmaal in Mainz moet ik de Rijn over de camping ligt aan de andere kant. Een mooie grote camping met een trekkersveld. Eenmaal de boel opgezegd en gedoucht wil ik nog even naar de Decathlon die zit in Wiesbaden maar de afstand is te overzien 25 minuten fietsen. Mijn lakenzak (binnenslaapzak) is nogal gescheurd. Eens kijken of ik een nieuwe kan scoren. Eenmaal aangekomen blijkt dat men de lakenzak die ik wil hebben bij alle Decathlon’s te koop is behalve bij die in Wiesbaden. Tja dat heb ik weer ik fiets nu maar weer via de andere grote Rijn brug terug naar Mainz en ga naar de Altstad. In een klein eettentje bestel ik een rösti met salade en zalm samen met een ‘eigen’ gemaakte koude zitronenlimonade het was helaas geen succes. Met een zuur gezicht fiets ik weer terug naar de camping. Eenmaal daar gearriveerd zie ik het stel wat ik gisteren heb ontmoet. Zij hebben mijn petje gevonden en meegenomen. Nu heb ik dus 2 petten, waaruit ik kan kiezen. Morgen maar eens kijken of ik wat spul incl. een pet kan terugsturen naar Nederland.

Gefietst 67 km ex extra rondje Mainz Wiesbaden Mainz van zo’n 20 km

Hee Maurice, al volop avonturen op je route. Het leest weer lekker weg. Groetjes

Marina Sengers-Kuijs 2023-06-19 21:14:51

Mooie route , en het weer heb je gelukkig mee Houden zo 👌☀️🚴

Henk 2023-06-19 21:49:21

Altijd wat te beleven op jouw fietstocht naar Rome. Mooie verhalen.

Jolanda 2023-06-19 22:06:49

Jij hebt iets met petten verliezen of laten liggen 🤣. Zou er maar een reserve houden, geheid dat je er nog een extra nodig hebt. Dus volgend jaar Denemarken? Ook een mooie bestemming. Vanuit Ouddorp liefs van Ineke en mij🥰.

Jacqueline 2023-06-19 22:11:18

Mooie tocht!

Bernd 2023-06-19 22:38:01

Weer veel moois te zien op jou route vandaag Maurice! En leuks voor ons om te lezen :-) Xxx

Kim 2023-06-20 00:02:36

Weer een mooi verhaal, Maurice. Stuur je extra pet eventueel maar naar Michael, die verliest/vergeet ze ook altijd😉.

Esther 2023-06-20 05:56:50

Ik zou de extra pet nog even houden. Zo zwaar zal ie niet zijn! Veel fietsplezier Maurice en wij veel leesplezier. Dat is zeker!

Jacky 2023-06-20 07:20:34

Petje af voor je Maurice en nu al weer plannen voor je volgende reis.🤫Zie eerst maar in Rome te komen Ha Ha Leuk om je verslagen te mogen lezen, en geniet van iedere dag

Jose 2023-06-20 07:57:46

Wat jij met petten hebt, heb ik met zonnebrillen. Dus daarom geen dure brillen voor mij. Erg mooi gebied wederom. Prachtige kastelen, rivieroevers. Veel plezier.🚲

Carin en Thieu 2023-06-20 08:30:25

Leuk om je verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Soms heel herkenbaar, alhoewel wij er dan met de auto zijn geweest.

Hans Gruijters 2023-06-20 10:27:10

Pet weg. Pet terug. weer en mooie route langs de Rijn. Genieten met mooi weer. Hopelijk niet te warm.

Jeroen H 2023-06-20 12:23:13

Wederom mooie foto's dito beschrijving. En wat dat zure gezicht betreft, geen citroenlimonade drinken. Succes met de volgende etappe.

Jan van Bommel 2023-06-20 14:10:57

Mooie foto's weer Maurice!

Maria Wijnen 2023-06-20 18:20:20

Maurice. Je schrijft niet over die Porches. Was dat een old-timer rally o.I.d. ? Goede reis verder.

Hein 2023-06-20 20:07:41

Volgende keer gewoon een lekker wijntje bestellen Maurice 😂😘

Anne-Marie 2023-06-20 22:16:00

Hi Maurice, Toen ik 16 jaar was ben ik ook naar Wiesbaden gefietst. Het was wel een heel andere tocht, er waren bijna geen fietspaden, voor de navigatie gebruikte ik een toeristische wegenkaart voor het hele gebied, met als gevolg dat ik ook nog op de autobahn terecht kwam. Slapen deed ik in jeugdherbergen en mijn fietsgereedschap paste in mijn zadeltasje. Nu ik jouw verslag lees krijg ik weer zin om mijn tocht van destijds nog eens over te doen, maar dan iets beter uitgerust… Ik wens je een goede voortzetting van je reis, die ik graag blijf volgen. Henk