Van het Veerse Gat naar Stellendam

Nederland, Stellendam

Wat een nachtje. Het ging nogal tekeer harde wind en dat geeft natuurlijk als je bij de boswachter logeert veel herrie van al het omringende groen, onweer en veel regen. Gelukkig werd het na half acht langzaam droger. Maar wel moest ik de spullen nat inpakken. Er is niet echt een slecht weer voorziening maar wel een rommelgebouwtje met een afdakje. Dat werd mijn ontbijt plek want tijdens het afbreken begon het weer te miezeren. Door eerdere reiservaring wijs geworden had ik gisteren al mijn eitjes (6stuks tegelijk) gekookt. Zo kan ik bij het ontbijt een lekker eitje op de boterham eten. Nu alleen nog thee koken en water voor een kopje oploskoffie de thee gaat in mijn thermoskan en is voor onderweg. Het is bij het voorspelde weer fijn om ook wat warms bij de hand te hebben. Rond de klok van negen is de miezer verdwenen en het ontbijt soldaat gemaakt. Ik ben benieuwd hoe ik het dit jaar op de dijken en waterkering vind. Verleden jaar kwam de wind uit de goede kant dit jaar komt die uit noord oost draaiend naar pal noord. Tegenwind dus. Het eerste stuk naar Vrouwenpolder en via de Dam naar de Oosterschelde-kering valt mee. Dat wordt daarna anders. De gemiddelde snelheid daalt aardig, naar rond de 13 km per uur. Ik vang uiteraard door al die tassen nogal veel wind. Op de Oosterschelde-kering kom ik een stel tegen die ook een fietsreis maken, ze kwamen van Kamperland en gaan naar Hellevoetsluis, ze kiezen voor logeeradres van Vrienden op de Fiets en rijden wel beide op een e-bike toerfiets. Dan is de wind minder een probleem. Ik maak een foto van ze en zij een van mij. In Burgh Haamstede heb ik een lunchafspraak met Anne met wie ik in 2019 samen met een aantal anderen met Cycle2explore mijn eerste camino tocht fietste. Ik ben benieuwd hoe het met haar gaat. Het wordt een gezellige lunch en we hebben het nodige bij te kletsen. Sjoerd mijn zoon belt samen met mijn kleinzoon Tibbe via FaceTime (voor vaderdag). Van Teun en Thijs en Jacqueline heb ik al appjes ontvangen. Thijs belt later via FaceTime nog met Zoë een van de kleindochters. Kortom Pa heeft niet te klagen. Na de lunch fiets ik verder de kustroute over Schouwen Duiveland richting de volgende Dam de Brouwersdam naar Goeree Overflakkee. Dat is een behoorlijk lang stuk iets meer dan 6 km. Weer met de Noordenwind. Op het eind is te zien dat de wind aantrekkelijk is voor veel enthousiaste kite-servers. Het is een drukte van belang. Via het fietspad door de duinen kom ik langs de Vuurtoren Westhoofd en ik herken even verder de duinovergang van het vakantiepark het Toppershoedje waar we eerder dit jaar een heerlijke midweek waren. Ik fiets door en uiteindelijk begint het weer wat te miezeren en volgens de regenradar gaat het zo regenen. Tijd voor een droog bakkie. Even een stop in eetcafé t Sas in Goedereede. Ik geniet van een cappuccino. Ook moet ik mijn slaapplek nog gaan uitzoeken en ik vind via Google enkele mogelijke campings. Een op Voorne Putten, een eiland verder, maar die zit vol. De volgende is een kleine boerencamping de Woutrinahoeve, met '24-7' melktap en veel andere (melk)producten, die heeft wel plek. Rond de klok van 17.00 arriveer ik er. Ik mag zelf een plekje uitzoeken. Ze hebben wel een trekkersveldje, alleen dat is nogal onbeschut van de wind en ze bieden me aan mijn tentje op een van de grotere plaatsen op het hoofdveld neer te zetten. Een sympathiek gebaar. Morgen vervolg ik mijn reis en ben benieuwd waar ik dan uitkom. Ik heb bovendien afgesproken om bij Hanny een bakje ten doen. Hanny woont in Hellevoetsluis en was ook mee naar Santiago in 2019. Binnenkort vertrekt ze met enkele andere uit die groep met de fiets via Berlijn naar Praag.

72,4 km camping 8,70

Ben trots op je.... bijzondere vaderdag dit jaar. Je kunt ook zo gezellig verwoorden wat je meemaakt onderweg. Leuk om te lezen ❤️

Jacqueline 2022-06-19 21:03:57

Je bent er goed doorheen gekomen vandaag. Niet het leukste weer om te fietsen. Maar geef einde van de dag wel voldoening 🚴💪. Op naar beter weer hoop ik.

Henk 2022-06-19 21:52:03

Toch wel een leuke Vaderdag gehad, het heeft wel iets omdat via face time te doen, wij herkennen dat, doen wij regelmatig ook als het geen Vaderdag is! Jij hebt slechter weer gehad vandaag dan wij. Wel een beetje regen, miezeren noem jij dat! Morgen weer een fijne fietspad toegewenst!

Riny 2022-06-19 21:52:53

Ondanks het weer blijf je optimistisch je verslag schrijven. 🌧Petje af.🧢 Hopelijk morgen beter weer.

Carin en Thieu 2022-06-19 22:12:22

Hopelijk maandag meer zon, minder wind. Goede reis.

Jeroen H. 2022-06-20 10:22:11

Hé Maurice! Dappere trapper! Petje af voor je. Dat doe ik samen met Boudewijn de Groot: "hoe sterk is de eenzame fietser....! Veel succes en vooral ook goed weer gewenst.

Martin 2022-06-20 21:25:09

Mooie tocht Maurice en dat zonder e-ondersteuning tegen de wind in. Petje af! Slim dat je alle eitjes in een keer gekookt had; ook minder kans op breuk en viezigheid in je tas! Hou je taai.