Met Hollandse wind tegen afdalen

Italië, Bozen

Vandaag ga ik verder Italië in gelukkig geen geklim maar lekker dalen. Wel wat Hollandse wind tegen af en toe maar als je daalt heb je daar minder last van. Ik ga van Glurns (907 meter) in een keer naar Bolzano (262 meter). Ik volg de route zoals in het boekje staat aangegeven voor etappe 19. Als vrij snel ben ik in Prad, bekend als een van de toegangswegen naar de Stelvio. Prad ligt aan de voet daarvan. Ik koop bij een bakker vast wat broodjes en yoghurtje voor onderweg tijdens de lunch. Het afdalen over het fietspad en soms gravel langs het riviertje Etisch/Adige gaat rap. Voor je het weet ben je al een aantal kilometers naar beneden. Bij een koffietentje bij het plaatsje Staben neem ik een heerlijke Italiaanse cappuccino dat is wat anders dan de Duitse look a like (vaak een café crème). Ik ben bijna bij het eind van etappe 19 en besluit nog even door te fietsen. Eerst passeren we het stadje Meran. Ik heb in het boekje en op het kaartje gekeken en het lijkt me wel leuk naar Bolzano te gaan. De camping die daar dicht bij ligt is het makkelijkste te bereiken door een eindje na Meran te kiezen voor de zogenaamde ‘lichte’ variant. Overigens een mooi vlak fietspad langs landerijen en vaak met aan je rechter zijde het riviertje en aan je linkerzijde een spoorlijn. De autoweg ligt weer rechts aan de andere kant van het riviertje. Het lijkt wel op het snelfietspad van Nuenen naar Helmond. Zo trap ik snel de kilometers weg. Er zijn inderdaad weinig plaatsjes te zien maar ik neem aan dat dit Bolzano zeker gaat goed maken. Ik lunch nog onderweg op een bankje en arriveer rond de klok van drie op camping ‘Moosbauer’. Ik heb dan zo’n 86 km gefietst. Er is een klein kiezelveldje voor trekkers. De haringen gaan er maar lastig in. Als de boel eenmaal staat ga ik naar het zwembadje en trek wat baantjes. Na de was te hebben gedaan fiets ik naar het centrum van Bolzano zo’n ruim 5 kilometer verderop. Ik heb geen spijt van mijn keuze. Bolzano of Bozen zoals Italianen dit noemen vind ik een erg mooie stad. Ik steek nog maar eens een keer een kaarsje op in de oude kerk en zoek daarna een restaurantje om wat te eten. Na de maaltijd ga ik op de Waltherplatz zitten en werk onder toeziend oog van ‘Walther Von der Vogelweide’ aan dit verslag. Ik ben goed aan wel aan het typen of de sluizen gaan open en de regen valt met bakken uit de lucht. Gelukkig heb ik mijn regenjasje dit keer wel bij. Nadat het lijkt of de regen wat minder wordt fiets ik (toch met enkele malen schuilen onder de overkappingen) terug naar de camping. Ook kondig nu het onweer zich aan. Een van de andere fietsers zei vanochtend al dat er onweer voorspeld was in de namiddag. Kortom zeiknat arriveer ik op de camping, gelukkig kan ik daar ook onder een overkapping zitten. Het restaurant / bar van de camping heeft op maandag zijn rustdag dus daar heb ik niet veel aan. Enfin ik zit in ieder geval droog. Morgen gaat de tocht weer verder nu over de Südtiroler Weinstrasse.

98km

Jouw dag is nooit saai, altijd wat te beleven. Je schiet al lekker op.

Jolanda 2023-07-03 21:26:37

Wat is Italië toch mooi he👌ondanks de regen. Lekker een dagje dalen. Een ding is zeker ....je eind bestemming heb je echt goed uitgezocht. Ik ben er dit jaar geweest ( met vliegtuig )

Henk 2023-07-03 21:29:45

Mooie verhalen Maurice, ik lees ze met veel plezier.

John van de Wiel 2023-07-03 22:18:14

Leuk verhaal weer Pa! Het ziet er heerlijk uit in Italië. Succes!

Thijs 2023-07-03 22:39:11

Nou nou, Maurice, dappere trapper hoor! Ik weet niet of je tijdens deze fietstocht geheelonthouder bent maar nu je toch daar in de buurt bent, kan ik je een Valpolicella Amarone aanraden. Een beetje ondeugend dansende, volle kruidige wijn. Een wat steviger en strakkere wijn is de Bardolino. Beide zeer de moeite waard. Beide toveren een glimlach om de mond, maar je gaat er niet meer zo strak van fietsen. Salute!

Martin 2023-07-03 22:39:13

Hoi Maurice, Wij hoorden vorige week over jouw reis. Knap hoor! Wij zijn vorig jaar ook naar Rome gefietst, maar dan met de route van Benjaminse. Leuk om jouw reis nu te volgen. Veel succes en plezier de komende weken! Groeten van Reinoud en Ankie

Reinoud van Uffelen en Ankie van Hezewijk 2023-07-04 07:17:26

Niets is zo veranderlijk als het weer in de bergen van Italië. Een erg mooie streek. Het bergafwaarts fietsen is ook niet verkeerd na al die beklimmingen. Het ga je goed👍🚲

Carin en Thieu 2023-07-04 10:25:56

Vanuit Frankrijk kijk ik nu mee. Ook hier is het wat wisselvallig maar in het algemeen oké. Weer mooie foto’s. De regenfotos zijn spookachtig. Weer een mooi beeld van de tocht. Succes met de voortzetting.

Jeroen H 2023-07-04 18:17:32

Heerlijk Maurice lekker dalen!! Dat noem ik altijd gratis km-ters!! Goede keuze Bolzano! Succes morgen!