Elf haarspelden en nog niet boven

Italië, Glurns - Glorenza

Daar zit ik dan op een terrasje van het plaatsje Glurns. De Stelvio ligt hier niet ver vandaan. Maar die ga ik toch maar niet beklimmen. Ik heb vandaag voldoende hoogtemeters gehad. Vanochtend eerst luxe ontbeten op de camping. Ze hadden een echte ontbijtzaal, waarschijnlijk met het oog op de winter. Want het is wel duidelijk dat hier veel wintersport wordt bedreven. Ik kon gelukkig na een wat miezerige nacht weer droog op pad. Het begint geleidelijk aan nog geen forse klimpartijen maar we gaan wel langzaam omhoog. Pas na het plaatsje Pfunds begint het wat serieuzer te worden. Op enig moment fiets ik zelfs door lawinegalerijen, niet dat er sneeuw ligt, maar toch wel bijzonder en erg veilig, wel heb ik mijn achterlicht en knipperend achternichtje maar aangezet. De weg gaat geleidelijk omhoog met een 5-6% en ik word ingehaald door een tweetal die blij ‘Servus’ groeten. Even later verlaat ik Oostenrijk voor even en fiets nu in Zwitserland. Er is een stoplicht vanwege wegwerkzaamheden en daar staat ook het stel dat mij heeft gegroet. Het duurt even en we raken aan de praat. Ze wonen in Augsburg maar de dame komt uit Nederland. Haar moeder woont nog in Weert. Ze heten Jurgen en Nathalie leer ik later als ik ze toevallig weer ontmoet. We mogen weer fietsen en na de Zwitserse grenspost Martina ga ik weer naar Oosterijk. Hier begint de klim zo’n 6 km omhoog met 7% met elf haarspeldbochten. Ik stop af en toe om wat uit te hijgen en word ingehaald door tal van E-bikers. Tja ik ga wat langzamer maar met meer voldoening. Uiteindelijk bereik ik de eerste Top. De Norbertshöhe van 1405 meter. Na even te hebben gerust ga ik verder ik mag wat dalen (50 meter) naar het plaatsje Nauders en daar zie ik toevallig het stel van eerder. Zij maakt een foto van mij omdat het ze het toch bijzonder vindt dat ik met al die spullen naar boven fiets. Ze maakt me een compliment en geeft wat tips voor het tweede stuk en een leuke camping. Ik stap weer op de fiets en ga verder richting het tweede hoogtepunt van vandaag de Reschenpass. Voordat ik er ben geniet in de tussentijd van een lunch op een bankje met uitzicht op het dal. Na de lunch gaat de reis verder Italië in. Dat heb ik dan toch mooi bereikt! Even na de grensovergang gaat het nog wat omhoog en bereik ik de pass op 1515 meter. Vervolgens heb ik de keuze de wat lichtere maar minder fraaie route langs het stuwmeer of de mooiere maar aanzienlijke zwaardere route. Na enig wikken en wegen en mede op het advies van Nathalie die ik eerder sprak en die hier bekend is kies ik voor de zwaardere variant. Zij vertelde dat het fietspad aan de aan de andere kant pal naast de snelweg loopt terwijl aan de ‘zwaardere’ kant er alleen maar een fietspad ligt. De zwaardere dus daar heb ik geen spijt van gekregen. Ik zag in de verte nog de verdronken kerktoren van Graun boven het water uitsteken. Het stuwmeer waar ik langs fiets is pas in 1950 ontstaan en toen verdwenen elke dorpjes onder water. Uiteindelijk ga ik dalen en niet zomaar een heel stuk dat is ook wel lekker na zo n klim. Uiteindelijk kom ik aan in Glurns en vind daar de leuke camping. Toevallig zijn net ook de Nederlanders aangekomen die ik eerder ook ontmoet heb. Mooi om zo even te kletsen met gelijkgestemden. Na het terrasje met pot bier zoek ik een Italiaans restaurantje. En daar kies ik voor een huisgemaakte ‘Gnocchi fatti in casa x ossobuco x cipolla x gremolata’. Dat is het mooie van Italië het eten het is hier altijd lekker en verrassend. Ook hier ontmoet ik weer (andere) Nederlanders op route naar Rome die ik eerder gezien heb en het stel uit Augsburg en we wisselen de door hen gemaakte foto’s van mij uit. Morgen gaat de tocht verder met nog wat klimmetjes maar toch vooral afdalen.

65 km

Wat een mooie streek!! Je moet er wel iets voor doen ( en laten) wil je op die plek geraken. Knappe prestatie👍👍 Ook fijn dat je dezelfde fietsers weer tegenkomt, dan kun je lekker praten hoe de fietstocht verliep.🚲🏔

Carin en Thieu 2023-07-02 20:41:02

Whaw Maurice knap gedaan ! Das niet niks die klimmen. En mooie foto’s! Morgen klim en dalen heel veel succes👍👍💪💪

Henk de leeuw 2023-07-02 20:52:21

Echt waar Petje af . Mooie omgeving hoor , das genieten na elke meter klimmen.

Henk 2023-07-02 21:22:38

Klasse pa, mooi gebied daar! 2 jaar geleden nog doorheen gefietst. Geniet van de mooie omgeving en het lekkere eten!

Sjoerd 2023-07-02 21:24:56

Hi Schoonvader, hard werken wordt beloond zo te zien! Wat een prachtige omgeving! Geniet ervan! Xxx

Kim 2023-07-02 21:36:54

Super was het weer,en mooie foto,s knap hoor dat klimmen.

Johny pols 2023-07-02 21:52:06

Tjeetje Maurice, wat een rit weer. Knap hoor al die kilometers omhoog. En weer mooie foto's. Wens je een goeie nacht, uitgerust naar de volgende etappe.

Marina 2023-07-02 21:55:13

Zo, dat waren super klimmetjes, maar fijn dat je er ook nog van kunt genieten. Wij doen dat hier met jouw verhalen en foto’s.

Ginie 2023-07-02 22:24:46

Chapeau, de klimmetjes van vandaag !!! Klassse, ik ken het gebied van ‘s winters! Super mooie omgeving zo die 3 landen , die in elkaar overgaan! Geniet ervan!

Riny 2023-07-02 22:30:18

Wat een mooi gebied om daar doorheen te fietsen. Van Nederland naar Duitsland naar Oostenrijk naar Zwitserland en nu al in Italië. En je bent half juni vertrokken. Kijk uit dat je straks niet tussen de dames fietst van Giro d'Italia Donne, want die is 30 juni gestart. Buen Comino, Maurice!

Ton 2023-07-03 00:19:23

Mooie tocht!

Bernd 2023-07-03 07:22:46

Enkele dagen je blog niet gelezen, vandaag ingehaald. Wat een ontmoetingen en wat een klimpartijen! Genieten van de mooie omgeving zonder dat ik er ben, door jouw mooie foto’s. Succes en geniet van het Italiaanse eten

Jan van Bommel 2023-07-03 09:04:00

Wat al een geweldige prestatie. Applaus en drie buigingen. Maar ik merk ook wel dat je geniet. Nog veel geniet plezier.

Adrie 2023-07-03 10:46:47

met je verhalen en foto's krijg ik heimwee naar mijn tocht van vorig jaar. Supergoed bezig Maurice, en wat een prachtige foto's Succes met fietsen daar in het mooie Italie

jose 2023-07-03 10:52:20

Blijft leuk om je te volgen Maurice. Een hele prestatie en met veel plezier.

Henk Bekker 2023-07-03 14:47:06

Ik sta steeds versteld van de bergen die je beklimt en de dorpen roepen herinneringen op van de wintersport met de famile. Trots op je😘

Anne-Marie 2023-07-03 19:23:59

Wat knap weer en zo’n mooie tocht. Veel plezier en vooral heel veel genieten

Karin Hensen 2023-07-04 20:02:01

Wij zijn ooit in de winter met de auto op weg van Serfaus naar Sestriere ook door dat gebied gereden. Prachtig daar, mooie foto's!