‘Rustdag’ Ohé en Laak Stevensweert Thorn Wessem

Nederland, Maasgouw

Vandaag blijf ik een beetje in de buurt. Na het ontbijt ga ik op pad. Het weer ziet er niet verkeerd uit. Het is nog wel een beetje fris, maar dat zal in de loop vd ochtend wel beter worden. Ik besluit eerst om naar het vestingstadje Stevensweert te fietsen. De route gaat via de Hompesche molen waar ik nog even aanleg voor een cappuccino met een stuk Limburgse vlaai. Stevensweert is een mooi plaatsje op dit eiland in de Maas. Zowel Ohé en Laak als Stevensweert liggen van oudsher op een eiland met aan beide kanten de Maas. Nu is dat door de vele door afgraving ontstane plassen minder goed te herkennen. Ik wilde het museum bezoeken echter het streekmuseum is alleen open van donderdag tot zondag en vandaag is het maandag dus gesloten. Wel ontdek ik nog ergens het oude kanon: de dikke Bertha. Na wat te hebben rondgekeken besluit ik nog een keertje richting Thorn te fietsen. Al fietsend kom ik langs het terrein waar vroeger het kasteel Walburg gestaan heeft. Men is bezig om het terrein zo in te richten dat de contouren van het kasteel beter zichtbaar worden, er is een uitkijktoren geplaatst vandaar zie je de zand en grindwinningsgebieden. Na wat te hebben rondgekeken pak ik de draad weer op. Ik steek via het veerpontje weer over en langs de zandwinning naar Kessenich en vervolgens naar Thorn. Ik arriveer rond 13.30. Lunchtijd dus en ik bestel een salade bij een restaurantje, het is inmiddels heerlijk weer met af en toe een zonnetje. Hoewel ik die al eerder eens bezocht heb besluit ik de Abdijkerk nogmaals te bewonderen. Het blijft bijzonder dat het vorstendom Thorn zo’n 800 jaar, geleid door vrouwen, heeft bestaan. Ik besluit ook nog even naar.de kapel Onder de Linden te fietsen. Om niet de route weer via het pontje terug te fietsen ga ik door naar het plaatsje Wessem. Daar is de plaatselijke kermis bezig met vooral veel jonge kinderen. Via Wessem fiets ik door naar Maasbracht en vandaar via Stevensweert weer naar Ohé en Laak. Rond 17:30 arriveer ik weer op mijn camping en ga vanavond zelf mijn potje koken. Morgen richting Brabant ik weet nog niet of ik in een keer door fiets of dat ik misschien nog een keertje de boel opzet. Maar dat zie ik morgen wel.

Mooie tocht. Stoere fiets. En weer terug naar de tent: klasse!

Bernd 2020-08-24 21:19:40

De wens om weer naar Jacqueline te gaan is er gelukkig aanwezig. Goed teken.😋😀

Carin en Thieu 2020-08-24 21:26:48

Ik zou voor wat betreft je planning buienradar checken Maurice!