Weer terug naar huis. Van Ohé en Laak via de LF7 naar Eindhoven

Nederland, Eindhoven

Vanochtend alles nat moeten inpakken, het had behoorlijk geregend afgelopen nacht. Gelukkig was het bij het inpakken en vertrek wel droog. De route vandaag staat nog niet vast, veel hangt af van wat voor weer het wordt. Als het gaat regenen dan denk ik erover om maar helemaal naar Eindhoven te fietsen. De natte boel nog een keer in de regen opzetten zie ik niet zo zitten. Ik vertrek echter rond de klok van 8:30 volle goede moed, het veerpontje vaart pas om 10.00 uur dat betekent dat ik de lange route moet fietsen via Stevensweert en Maasbracht om dan met de paralellweg van de A2 over de Maas te gaan. Het begin gaat goed, geen regen, bij Wessem sluit ik aan op de route die ik met de Garmin gemaakt heb naar Grashoek (bij Panningen in de buurt), ik had daar een leuke camping gezien. De route van Wessem gaat langs het kanaal van Wessem naar Nederweert. Mijn Garmin stuurt me naar de linkerzijde van het kanaal, dat is uiteindelijk niet de meest praktische kant. Na een km of wat veranderd de verharde weg in een keizelpad met veel gaten en kuilen en dat rijdt niet fijn. Het hobbelt aan alle kanten. Bij de eerste brug kijk ik even of ik naar de andere kant (de rechterkant) kan. Helaas dat lukt niet door de A2 die redelijk dicht langs dit kanaal loopt. Pas een aantal bruggen later kan ik oversteken naar rechts en dat fietst aanzienlijk prettiger. Rond een uur of elf heb ik wel zin in koffie, helaas is er weinig te vinden. Ook het openluchtmuseum Eynderhoof in Nederweert-Eind is nog niet open. Dat kent alleen openingstijden vanaf 13.00 uur. Daarop wachten vind ik wat al te lang. Er vallen wat regeldruppels en ik besluit op dat moment de LF7 (de Overlandroute) te gaan volgen. Die gaat van Maastricht naar Schoorl (en uiteraard ook van Schoorl naar Maastricht). Die route kan ik volgen tot bijna voor de deur in Eindhoven. De route gaat via mooie natuurgebieden zoals het nationaal park ‘de Groote Peel’ en de ‘Strabrechtse Heide’. Het is wel langer natuurlijk dan de makkelijke fietsroute recht toe recht aan, maar wel veel mooier om te fietsen. Ik stop bij het informatiepunt van Staatsbosbeheer en daar is de horeca gelukkig open. Omdat het inmiddels al 11:45 is besluit ik ook maar wat te eten en kies voor een lekkere tosti. Je kan met de fiets wel om het natuurgebied heen fietsen op goede fietspaden echter het gebied zelf is voor fietsers taboe. Her en der staan en liggen grote grazers van diverse pluimage. Dat is wel mooi om te zien. Ik vervolg mijn pad richting Someren en zie de mooie Somerenseheide. Even later zit ik op de Strabrechtse Heide en dat valt niet mee, zeker het eerste stuk ontbreekt een fatsoenlijk fietspad en het aanwezig pad is helemaal los gereden. Dat met de nodige regen maakt het een uitdaging om overeind te blijven. Ik zie sommige fietsers afstappen en maar gaan lopen. Ook ik zelf ga een keertje onderuit, zonder gevolgen gelukkig. De tocht gaat verder via Mierlo en ik kom langs een bord waarop staat dat hier ooit een groot kasteel stond. Nooit geweten dat Mierlo een kasteel heeft gehad, toch weer wat opgestoken tijdens mijn tocht. Verder kom ik in Mierlo langs de Molen van Branten een mooie Standerdmolen uit 1640. Verder vanuit Mierlo gaat het via het fietspad langs het Eindhovens Kanaal en dat fietspad komt bijna in het centrum van Eindhoven uit. Immers ook het Eindhovens kanaal loopt door tot aan de Nachtegaallaan in Eindhoven. De laatste kilometer neem ik het John Cleese Silly Walk Tunnetje onder het spoor door en na nog twee bochten zie ik ons appartementsgebouw al staan. Moe maar voldaan kom ik weer aan, het was een behoorlijke tocht vandaag (88 km) maar de moeite waard. Totaal heb ik afgelopen dagen zo’n 550 kilometer gefietst op mijn nieuwe 2de hands Santos. Prima fietsje. Geen lekke band of pech, alleen moet ik het remblokje aan de voorkant even bijstellen, na de duikeling op de Strabrechtste Heide hoor ik dat wat aanlopen.

Wel thuis Maurice

Jeroen H. 2020-08-25 19:44:35

Mooie tocht van 550 km Maurice. Heb je weer knap gedaan.

Ad 2020-08-25 21:00:15

Een mooi verslag van een flinke fietstocht. Goed gedaan!

Henk 2020-08-25 21:26:57

Mooie prestatie en leuke tocht.

Wim de W 2020-08-25 21:50:37

Jij draait je hand niet meer om voor tientallen km per dag. Mooi tocht heb je weer gemaakt. Wat zal je lekker slapen in het comfortable bed, en morgen geen tentje afbreken Geniet nog na van je prestatie

Karin 2020-08-25 21:54:01

Lekker bezig pap, weer een mooie tocht voor in de (foto)boeken!

Sjoerd 2020-08-25 21:59:38

Home sweet home, wel goed met deze weersverwachtingen! Leuk om je belevenissen weer te mogen volgen! Tot snel Maurice !

Yvonne Leijtens 2020-08-25 22:29:16

Verstandige keuze met de storm op komst vannacht. Dan kun je beter lekker thuis zijn ipv in het trekkerstentje. Je hebt een mooie tocht achter de rug. Geniet van de herinneringen en op naar de volgende ronde. Groetjes Nancy

Nancy 2020-08-25 22:49:21

Prima prestatie vandaag en de afgelopen dagen. Nu lekker slapen in een goed bed en zeker met de storm die vannacht verwacht wordt.

Carin en Thieu 2020-08-25 22:56:19

Je bent langs mijn huis gekomen, had gerust binnen gekomen. Het huis is nu verkocht, dus ben niet lang meer in Lierop, je hebt een fijne tocht gehad in Brabant en Limburg. Dank je voor het mee genieten.

Adrie 2020-08-25 23:38:53

Fijn dat je weer thuis bent lieffie!

Jacqueline 2020-08-26 07:53:12

Dank Maurice, voor je verslag en foto's. Veel herkenningspunten omdat ik jaren geleden de Ronde van Nederland heb gefietst en vorig jaar de Maasroute. Welkom in de Santos club.

Hanny 2020-08-26 08:57:22

Goed gedaan jochie! Geef Jacqueline maar een dikke kus van ons. Liefs uit Kreta.