Van Harlingen naar Kollum

Nederland, Kollum

Gisteren avond heb ik nog een wandeling door Harlingen gemaakt. Een mooi stadje veel grote oude zeiljachten waar groepen zich op aan monsterden. Ik kwam nog voorbij het Grand Café Hotel Zeezicht waar we nog met de hele familie in 1986 zijn geweest voor de toen 35 jarige bruiloft van pa en ma als tussenstop voor een verblijf op Terschelling. Na een prima nacht in een echt bed stond ‘a ochtends een heerlijk ontbijt voor me klaar. Nog gezellig met de gastheer en gastvrouw fietsavonturen kunnen uitwisselen. Ook zij fietsten al vele jaren. In veel Europese landen zijn ze al met de fiets geweest. Met hen vergeleken ben ik maar een groentje. Na het ontbijt was het weer tijd om de fiets te voorzien van alle tassen en weer te vertrekken. Voor het eerst had ik zowaar wat wind mee. Al snel belandde ik op de wegen achter de dijken en dat is eigenlijk een ‘schaapstraat’ dus fiets te gast. Overal zijn dan schapen waar je tussendoor moet laveren. Even later kom ik aan in Sint-Jacobiparochie of op zijn Fries Sint-Japik. De kerk daar is het startpunt van de noordelijke Santiago route. Als ik binnenkijk wordt ik welkom geheten, men is koffie aan het zetten. Ik wordt uitgenodigd voor een bakkie. In een ruimte boven in de kerk is ook het informatie centrum van het genootschap gevestigd. Na gezellig met twee heren en een latere bezoekster te hebben gekletst vervolg ik mijn route. Het is bijna lunchtijd als ik aankom bij Swarte Harne (zwarte hoek) waar twee dijken samenkomen, boven op die dijken heb je een mooi uitzicht over het wad. Onder aan de dijk is nog een bijzonder beeld te zien: ‘de slikwerker’. Ik fiets verder langs de dijken soms schapen ontwijkend over het gras. Uiteindelijk nader ik Holwerd. Ik besluit even het dorpje in te fietsen. Al snel blijkt dat het feest in het plaatsje is, alles is versierd en de vlaggen hangen buiten. Op een groot veld staat een tent een draaimolen speelt de kapel en op het sportveld is een kaats wedstrijd aan de gang. Zeer bijzonder om het gooien en terug meppen van het balletje te zien. Een meisje houdt de stand bij. Maar ik snap er niet veel van. Na nog wat boodschappen te hebben gedaan in de plaatselijke CO-OP fiets ik verder. Weer langs de dijken nu richting Moddergat. Beetje rare namen hebben sommige Friese plaatsen. Mijn doel vandaag is het natuurkampeerterrein De Pomp in Kollumerpomp. Dat ligt tegen het Lauwersmeer aan. Van moddergat moet ik van de route af richting Anjum. Uiteindelijk aangekomen bij De Pomp blijkt de camping niet in gebruik de velden zijn te nat. Er is ook niemand te bekennen. Daar sta ik dan wat beteuterd te kijken. Maar er is altijd wel een oplossing ik Google of er kleine campings in de buurt liggen. En zowaar. Ik vind er eentje iets verder (zo’n 9 km extra) in Kollum. Het is minicamping ‘t Achterom. Een leuke kleine stek wel weer verder van de route af. Ook tenslotte vandaag wat meer km gefietst dan vooraf gepland. Gelukkig heb ik met het halen van de boodschappen al rekening gehouden dat het wat later kon worden. Mijn menu vandaag is een champignon soepje en twee eigen gemaakte cheeseburgers en een boerenyogurt na.

Km 99,2. Camping € 10

Het Friese landschap is vlak met veel sloten. En uiteraard schapen. De vissershavens ogen ook gezellig als je er langs fietst. De Friese meren zijn beroemd. De inwendige mens moet ook verzorgd worden. Goed bezig!

Carin en Thieu 2022-06-25 22:03:13

Zou ook graag eens die route rijden.... wel met de auto 🤣😅..... het klinkt allemaal zo leuk en mooi. Ik geniet in Utrecht van onze kleinste kleinzoon Jeppe. 3 Dagen oppassen met om de 3 uur de fles (ook 's nachts)..... topsport vind ik het wel maar krijg zoveel liefde voor terug van het mannetje dat ik het er voor over heb. Morgen nog naar Groningen en dan weer langzaam afzakken naar het Zuiden! ❤️🚲❤️

Jacqueline 2022-06-25 22:35:45

Keertje wind mee is ook wel eens lekker! Fiets ze Maurice, op naar het zuiden.

Pieter 2022-06-26 09:29:13

Leuk om jouw avonturen zo te volgen. Het roept allerlei herinneringen op. Alleen hebben wij daar met de auto rondgetourd.

Hans Gruijters 2022-06-26 09:44:11

Die Hamburgers zien er heerlijk uit. Fijne fietsdag Maurice! Xxx

Esther 2022-06-26 11:18:56

Wij kennen Friesland vooral vanaf het water, maar dit is ook erg mooi!! Geniet ervan Maurice, dan doen wij dat dit keer in Frankrijk!

Maria Wijnen 2022-06-26 12:47:11

Grappig dat je nu het officiële startpunt van de noordelijke Santiago route hebt bezorgd. De cheeseburgers zien er goed uit. Goede reis verder.