Van Callantsoog via Texel naar Vlieland

Nederland,

Vanochtend vroeg opgestaan ik heb besloten om via de eilanden Texel en Vlieland naar Harlingen te gaan. Wil op tijd de boot halen die gaat om het uur. Bij vertrek uit uit Callantsoog kom je een bijzonder plekje van de Beeslat wilgenvlechters tegen. Er zijn weinig bloemenvelden te zien de meeste zijn uitgebloeid en men verzameld nu de bollen. Ik kom nog voorbij enkele Schotse hooglanders die gelukkig nu niet vrij rond aan het lopen. Ik passeer nog een schip in wel een heel klein meertje. En dan kom ik op de dijk. Altijd bijzonder om zo kort langs de zee te kunnen fietsen. Ik maak een foto van de Lange Jaap de vuurtoren van Den Helder en dan ben ik om 09.45 de boot. Ik ben ruimschoots op tijd ik dacht dat de pont om 10 uur vertrok maar hij verrekt pas om 10.30. De veerpont doet er overigens maar zo’n 20 minuten over. Om 11 uur sta ik in Texel je komt daar aan in het plaatsje ‘t Horntje. Hoewel plaatsje, het zijn maar enkele huizen en boerderijen. De boot naar Vlieland is een wat andere ervaring, maar daarover later meer. Ik besluit eerst naar Den Burg te fietsen midden op het eiland. De boot naar Vlieland vertrekt van het meest noordelijke punt De Cocksdorp. In Den Burg koop ik nog twee paar schapenslofjes een voor Jeppe die in april geboren werd en een voor het kleinkind op komst. Ik zoek een mooi bankje in de schaduw en eet mijn vanuit Callantsoog meegenomen lunch op. Ik fiets door richting De Cocksdorp. Ik kies voor de mooie routes. Eenmaal aangekomen in De Cocksdorp is het even zoeken waar het kantoortje van de veerpont de Vriendschap ligt. Het is richting de vuurtoren. Terwijl ik die bewonder zie ik een stel fietsreizigers stuntelen om een selfie te nemen ik vraag of ik ze even kan helpen. Later kom ik ze toevallig ook tegen in de boot naar Vlieland. Het is even wachten voor we aan boord mogen maar uiteindelijk gaat het gebeuren, via een lange loopbrug gaan we naar het schip de fietsen worden op het dek geplaatst. Ik zie nog een meisje met een bijzondere outfit met de Faelin op haar shirt. Ze blijk te fietsen voor haar zieke nichtje om geld op te halen voor een bijzondere behandeling in Amerika. Ze is bezig met de ronde van Nederland en bijna klaar ze is gestart in Groningen. Ik geef haar ook een bijdrage. Even later raak ik aan de praat met het stel wat ik eerder op de foto heb gezet. Ook 2 fietsreizigers. Ze komen uit Oostenrijk maar zijn gestart in Rotterdam en willen uiteindelijk naar Hamburg. Het is een mooie overtocht naar Vlieland, daar aangekomen vaart de Vrienschap het schip de zandplaat op. Het is het bekende gebied de Vliehorst. We worden met vereende krachten geholpen om vie een soort van loopbrug van de voorzijde het schip te verlaten. Dan staan we op het zand. Ik zie nog een zeehond liggen luieren in de zon. Even later komt de Vliehorst expres aan. Een soort grote brede open vrachtwagen we zitten immers ver weg van de bewoonde wereld en hier fietsen is onmogelijk. Door enkele sterke mannen worden de fietsen in de wagen getild als dat gelukt is mogen wij erbij. Vervolgens gaat de tour beginnen. Hij doet er wel een half uur over we komen langs het drenkelingenhuisje en de nodige vogelkolonie’s. Uiteindelijk zijn we op het eindpunt van de tour het Posthuys midden op het eiland. Vandaar is het nog een 7.5 km fietsen naar de Lange Paal een camping van Staatsbosbeheer waar ik een plekje heb gereserveerd.

Km 73.2 camping € 21,50

mooie plaatjes en ik herken de Vliehorst expres waar we met ons ma nog op stap zijn geweest.

Wim 2022-06-23 22:24:09

Wat een leuke trip weer vandaag.... mooie foto's. Die Vlierhorst kennen we nog toen we met de familie de Wert een lang weekend daar doorgebracht hebben. Morgen weer naar het vaste land?

Jacqueline 2022-06-23 22:49:52

Jou verhalen zijn geweldig om te lezen je schrijft leuk. Zo zomaar een boek kunnem zijn op de fiets langs de Nederlandse kust.

Adrie Rotte 2022-06-23 23:02:55

Eilandhoppen is het toch geworden. Leuk om gelijkgestemde mensen te ontmoeten waarmee je een stukje samen reist. Mooie verhalen en mooie vergezichten van het eiland. Ik ken het gebied niet, maar is wel uitnodigend.

Carin en Thieu. 2022-06-23 23:21:33

Mooi avontuur

Gert 2022-06-23 23:35:05

Wat leuk Maurice om je op deze manier weer tegen te komen, veel succes met je vervolg.

Adrie Mennen 2022-06-24 08:00:28

Wat gaat het goed Maurice, de westkust voltooid. Op naar het vastenland naar mooi Friesland

Jose Bakkers 2022-06-24 08:51:09

Weer een mooi verslag, Maurice. En wat schattig, die slofjes!

Anne Neve 2022-06-24 09:51:15

Goede keuze denk ik als ik je verhaal lees en de foto’s zie. Avontuurlijk zou Antoon zeggen. Varen is ook heel leuk!

Hanny 2022-06-24 10:13:42

Ik geniet al een paar dagen van je verhalen en foto’s zonder te reageren. Je hebt het weer mee n het is mooie tocht. Het idee dat ik hiervoor als reactie lees, het samen vatten in een boek, lijkt me erg goed! Goede reis verder.

Jan van Bommel 2022-06-24 11:08:41

Of je met de boot naar Texel of naar Vlieland gaat, opstappen moet je, maar wat een verschil! Die laatste komt primitief over. Dat hebben wij vorig jaar ook geconstateerd. Leuk om dat in jouw verhaal en op de foto's terug te zien. Goede reis verder.

Hans Gruijters 2022-06-24 16:20:54

Hallo Maurice, De tocht tot aan Den Helder heb ik ook al eens gemaakt. Ook met tegenwind. De route door de duinen is erg mooi en dan kom je af en toe wat dieren tegen. Maar je bent geen moeflon tegen gekomen maar een Schotse Hooglander.. Een moeflon is namelijk een schaap. In het duingebied zijn grote grazers actief. Nog veel reisgenoegen.

Jan Pieter 2022-06-26 18:05:15

Een enerverende (water-)reis dankzij de afsluiting van de Afsluitdijk!