Auw Kramp

Italië, Sansepolcro

Bijna de top bereikt nog zo’n kleine 100 meter omhoog en dan slaat de kramp toe in mijn linkerbovenbeen. Tja van de fiets af maar met kramp is dat ook geen lolletje. Ik heb genoeg gedronken daar ligt het niet aan. Wel heb ik zojuist het zwaarste deel van de klim achter mij liggen (percentage tot 12%). Je klimt natuurlijk intensief en daardoor kan de bloedsomloop weleens van de benen in het gedrang komen. Gelukkig met rekken en rustig rondlopen is het in een minuut of 10 voorbij en kan ik voorzichtig aan het laatste stuk beginnen. Voor de zekerheid duw ik de het laatste stukje (200 meter 9%) al lopend omhoog. Ik wil niet nog een keertje kramp krijgen. Overigens ging de route wel goed vanochtend na mijn ontbijt bij de B&B Route 66 om 08:30 vertrokken op 160 meter hoogte vertrokken en om 14:30 de top van de Valico di Viamággio bereikt. Op het bord staat 1050 meter maar in mijn boekje 983 meter. Niet dat het er wat toe doet het is hoog genoeg. In mijn klim naar de top kom ik langs verschillende mooie uitzichten en het bord dat ik nu echt in Toscane ben aangeland. Voordat de echte klim met zwaardere percentages begint neem ik in Ponte Messa een cappuccino. Hier zit ook de laatste kleine camping voor de top, mogelijk zou ik daar stoppen maar het is echter pas rond elfen dus dat is nog te vroeg, dus door fietsen maar. Ik fiets aan deze kant van de pas in het koudste stuk van Italië, wel nog altijd 28 graden. Dat wordt na de pas anders vrees ik, maar dan mag ik dalen met tegenwind. In het plaatsje Badia Tedalda (700 meter hoog) neem ik mijn lunchpauze. Water is overigens dit keer minder een probleem ik heb ontdekt dat op diverse plekken in dorpjes watermachines staan waar je na het in gooien van enkele munten vers koud water krijgt. En bovendien naar keuze met of zonder gas. Op het moment dat ik na de pauze weer aanfiets zie ik een stel even voor me ook aanfietsen uit een schaduw plekje. Ik passeer ze en zeg goedendag het zijn Nederlanders. Op 800 meter stop ik op een schaduwplekje om even bij te komen. Even later stoppen zij ook en uiteraard kletsen we over elkaars route. Zij zijn in Venetië gestart en gaan nu naar de kleine camping op de top en morgen richting Bologna. Ik ga na de top door. Dan is het alleen nog afdalen zo’n 17 km lang en heb een Agriturismo bij Sansepolcro uitgezocht. In feite nog één etappe hierna en Assisi is in zicht. Daar een rustdag en dan door met de trein naar Tuoro. En weer naar Nederland op zaterdag en aankomen zal dan wel zondag laat worden. En dan even niet op de fiets. Dat zal wel weer wennen worden na zo’n lange tocht. O ja in het begin nog twee foto’s gisterenavond genomen in Pietcaruta.

78 km

Weer mooie foto’s van je fietsdag en nog een pittige klim, maar daarna een heerlijke afdaling! Geniet van de laatste fietskilometers in Italië 🚴‍♂️🚴‍♂️🚴‍♂️

Atie 2023-07-11 22:46:30

Mooie plaatjes. Nog even genieten van je laatste fietstochten.

Jolanda 2023-07-11 23:01:26

Ik weet dat je ontzettend geniet van jouw fietstocht maar dat de hitte je wel parten speelt af en toe. Respect voor iedere kilometer die je afgelegd hebt liefje. Toch is het ook weer fijn dat je lekker naar huis komt en kunt gaan uitblazen en nagenieten. En...... misschien al weer plannen gaat maken voor volgend jaar; Denemarken? Wie zal het zeggen.

Jacqueline 2023-07-11 23:05:35

Hitte en stevige kramp zijn geen fijne dingen om mee te moeten maken. Je hebt een hele mooie reis gemaakt.🚲👍Stevig gefietst, goed gerust en goed gegeten en gedronken. De foto's geven echt Toscane weer. Heel sfeervol.🙂👍

Carin en Thieu 2023-07-11 23:12:01

Kramp doet zeer maar fijn dat het wegtrok. Vanuit een donker La Fiole met omweer om ons heen lees ik het verslag. Super gedaan weer.

Jeroen H. 2023-07-11 23:14:22

Succes nog even met de laatste loodjes, geniet ervan! Tot volgende week maar weer, Tibbe en Jeppe kijken ernaar uit opa 'Risotto' weer te zien!

Sjoerd 2023-07-12 07:36:11

Wat een prachtige tocht! Geniet nog van een paar mooie dagen ( zonder kramp) en doe Franciscus de groeten in Assisi

Irene 2023-07-12 09:18:11

Hoe hou je het vol, ik word al moe bij het idee 😅 sterkte en succes voor de laatste dagen en dan weer lekker naar huis en iets moois om op terug te kijken. 😘

Anne-Marie 2023-07-12 09:31:01

De laatste loodjes Maurice. Was weer een prestatie.

Pieter 2023-07-12 09:31:22

Geweldig gedaan Maurice, en als beloning nog Assisi in het vooruitzicht. Doe rustig aan bij deze hitte is klimmen 2x zo zwaar.

Jose 2023-07-12 12:59:14

Beste Maurice, wat een mooie foto’s en prachtige vergezichten. Veel respect voor jou met al die hoogte meters die je hebt overwonnen. Laatste lootjes wegen zwaar want de klim naar Assisi is best pittig. Veel succes nog 🍀Groetjes Cees

Cees Poirters 2023-07-12 17:03:47

Oei kramp das pittig!! Slim om laatste stuk te lopen Maurice En fijn als je even de gedachten op iets anders kan zetten door even met andere te praten. Succes morgen

Henk de leeuw 2023-07-12 19:09:11

Wat maak ik een diepe buiging voor jou prestatie, leuke verslagen en mooie foto's. Geniet van het staartje van je reis. Groetjes Marina

Marina 2023-07-12 20:01:22

De grote contrasten in de foto’s zijn illustratief voor het hete zomerweer. Verstandig om de reis te bekorten bij de tropische temperaturen in Italië. Succes met de laatste loodjes, groet, Hein