De Alpen in

Oostenrijk, Gemeinde Stams

Gisterenavond heb ik heerlijk gegeten. De camping waar ik was had ook een kleine keuken met magnetron en kookplaatjes. Ik heb een heerlijk curry mango met garnalen klaargemaakt. Dat kon makkelijk in de magnetron. Aan tafel (die midden op het veldje stond) zat ook een Belgische wandelaarster. Haar kleine tentje stond naast die van mij. Bijzonder vond ik wel dat ze mij vertelde dat ze geen Duits machtig was. Even later zat er een Duits stel eten te koken in een pannetje zij kwamen uit Berlijn en waren er ook om te wandelen of met een gehuurde mountain bike wat rond te crossen. Ze maakte mij een compliment voor de Santos fiets. Het was hen opgevallen dat meer Nederlanders met een Santos fietsten
Vannacht heeft het flink geregend en toen ik vanochtend voor de zekerheid de regen app checkte zag ik dat rond zeven uur een flinke plensbui werd verwacht dus op tijd uit de veren om de tent niet in de regen te hoeven afbreken, sowieso gaat die nat mee. Ik had geluk toen ik zo goed de tent als had afgebroken begon inderdaad de regen. Dus net op tijd klaar. Wel nog even schuilen onder de grote parasol waar ik ook mijn ontbijt kon eten. Uiteindelijk kon ik na de plensbui rond 8:30 vertrekken. Eerst nog even met het regenjasje aan en terugfietsen naar Garmisch Partenkirchen waar de route weer verder gaat. Ik zit inmiddels op etappe 16. Bij de eerste lange klim (3km 5%) wordt het droog en kan het jasje uit. Vaak wordt het regenjasje net zo nat aan de binnenkant als aan de buitenkant. Het jasje kan gelukkig de rest van de tocht uitblijven. De eerste stop is het plaatsje Mittenwald op ruim 900 meter. Tijd voor een broodje en een kop warme chocomelk. Daarna gaat de reis verder. Ik kom nog langs een biatlon piste en ga steeds verder omhoog. Uiteindelijk bereik ik de grens met Oostenrijk en kom uit in het plaatsje Leutasch-Weidach (1186). Vandaar gaat het eerst geleidelijk maar op het eind toch steil (9%) omhoog naar de Buchener Höhe. (1247), mijn eerste Alpenpass is genomen. Als ik sta uit te puffen krijg ík whatsapp binnen dat mijn kleindochter Faye in de sponsorloop van haar school maar liefst 21 rondjes heeft gedaan. Super, Opa is er trots op. Na die klim gaat het naar beneden ruim 7 km dalen, waarna het redelijk vlak blijft. Behoudens het laatste stukje naar de camping in Stams. Dat heb ik moeten duwen, de pedalen kreeg ik niet meer rond. Stams kent een erg groot Cisterciënzer abdij die al in 1273 werd gesticht. En bij de Abdij hoort ook uitzonderlijk protserige Stiftskirche. Ik ben er even een bezoekje gaan brengen. Zeer bijzonder. Hier is ook alles goud wat er blinkt. Morgen volgt de 2de alpen etappe nu door het Inntal.

67km

Proost..... dat biertje heb je verdiend lieverd! Prachtig daar in de bergen, mooi uitzicht.

Jacqueline 2023-06-30 19:27:01

Stoer hoor Maurice al die kilometers omhoog trappen! Dat biertje is meer dan verdiend! Succes met de volgende etappe!

Mariawijnen 2023-06-30 19:36:38

Ik denk dat Faye ook trots op haar opa is!

Jan van Bommel 2023-06-30 19:48:42

Nou vandaag een hele klim gehad! Leuk om te lezen, dat je door het plaatsje Mittenwald bent gefietst op 900 meter hoogte, daar heb ik ongeveer 60 jaar geleden met mijn ouders op een camping gestaan midden in de zomer en toen ‘had het s nachts flink gevroren, we kregen plastic vuilniszakken over onze slaapzakken voor de kou!😜 Succes voor morgen! Ik hoop dat je van je “biertje”!hebt genomen!😜

Riny 2023-06-30 20:07:36

🍺Op je gezondheid. Heb je wel verdiend met klimmen in de Alpen.

Carin en Thieu 2023-06-30 21:00:17

Weer mooie foto’s van de Alpen en een heerlijk biertje, wel verdiend!!!

Atie 2023-06-30 21:13:13

Land drie bereikt, geweldig goed gedaan Maurice. Nu genieten van het rinkelen van de koeienbellen en de prachtige alpen. En van je biertje natuurlijk.

Jose 2023-07-01 08:33:50

Mooie foto’s van mooie plekjes. 🤩Leuk om je zo een beetje met je mee te mogen reizen. Veel succes met de volgende etappes. 💪

Cees Poirters 2023-07-01 09:48:51

Leuk om jouw avontuurlijke en mooie verhalen te lezen! Heel veel succes en sterkte!

Arno 2023-07-01 17:38:27

Das knap gedaan Maurice je eerste Alphen ettap!!💪💪💪 Zeker als je stuk met regenjas moet fietsen! Ik moet komende dagen wat in gaan halen want wist niet dat je al zover was! Heel veel succes morgen.