Lekker dagje.

Duitsland, Arnsdorf

Bijzonder vertrokken met lichte miezer en aangekomen met miezer. Maar verder was het vandaag heerlijk fietsweer. Soms liet de zon zich even zien maar niet al te vaak. Windje: weinig en de wind die er was, was mee. Er zijn slechtere fietsdagen. Ik was vanwege de miezer er maar op tijd uitgegaan, dit om zoveel mogelijk droog in te kunnen pakken. Vanochtend heb ik gekozen voor een luxe ontbijt bij de plaatselijke bakker, twee belegde broodjes een kop warme chocolade en een bakje yoghurt uit mijn eigen fietstas. Ik had geen zin om in de miezer bij mijn tentje te ontbijten. Het bakkertje was maar enkele km's van de camping verwijderd. Wat me opviel is hoeveel Duitser 's ochtends binnenlopen voor een kop koffie of een broodje. Dat kennen we bij ons niet zo. Maar wel voor fietsers een prima gewoonte, zo is bij bijna alle bakkers koffie en thee te krijgen, zowel om ter plaatse te nuttigen dan wel om het in een papieren beker mee te nemen. Na mijn ontbijt fiets ik aan. Ik rijd eerst verkeerd maar kom wel voorbij een tuin van een glaskunstenaar. Bijzonder en mooi. Zodra ik weer op de route ben kom ik bij sluizen daar moet ik boven over met een smal pad. Alleen de fiets moet eerst over een steile goot omhoog. Dat omhoog duwen lukt me niet. Kortom de zwaarste tassen er maar afgehaald en los naar boven. En boven de boel maar weer optuigen. Ervan af gaat via eenzelfde constructie. Maar dat is geen probleem. Ik sta weer aan de overkant van de Neckar en de route gaat verder. Ik kom weer langs tal van burchten en kastelen. Uiteindelijk kom ik bij het historische stadje Bad Wimfen, om het stadje te zien moet je van de route af, je kunt naar boven fietsen. Het stadje ligt wat hoger en heeft een mooi uitzicht op het Nekcardal. Ik doe dat, maar dat is niet zo een goed idee. Halverwege moet ik van de de fiets af en wordt het duwen. T'is een hele duw en dat over historische kinderkopjes. Ik loop rond, geniet van het uitzicht en bekijk de Blauwer Turn. Vervolgens verlaat ik de Nekcar en ga over naar het dal van de rivier Kocĥer. Het mooie hiervan is dat een deel is aangelegd op het oude spoorweg tracé van de opgeheven Kochertalbahn heerlijk om te fietsen soms over oude spoorbruggetjes en mooi vlak met ruime bochten. Ik passeer nog een dependance van de Airbus onerneming die zich bezig houdt met Helicopters. Verder is het een echt agrarisch landschap. Rond een uur of een vind ik het tijd voor de lunch. Lekker met yoghurt met net vers gekochte frambozen bij en kraampje langs de weg. Ik vervolg de route over het spoor tracé en bekijk waar ik zal neerstrijken of in Künzelsau of toch het iets verder gekegen Braunbach. Helaas gaat het laatste stuk van de etappe naar Braunbach niet meer over het spoor tracé. Dan mag je twee keer wat flink omhoog maar de moeite wordt beloond met een schitterende natuurcamping. Mijn benen hebben zich vandaag goed gehouden. Bij een apotheek vanochtend nog een tube Voltaren extra forte aangeschaft, dat is het beste wat je kan doen weet ik van onze huisarts. Knieën even insmeren en vervolgens fietsen maar. In de avond ben ik nog even door het plaatsje gelopen bijzonder is dat hier in 2016 een stortvloed nogal heeft huisgehouden. Een soort Valkenburg maar dan wat erger. De zaak nu is weer goed opgeknapt. Midden op het markt plein staat een gebouw waar het verhaal wordt uitgelegd met foto 's en een video. Nogal indrukwekkend om te zien.

90 km gefietst vandaag

Hoi Maurice, leuk en zeer herkenbaar verhaal. We vonden de klim naar ons gasthaus in Bad Wimpfen ook net iets te veel van het goeie 🤪. We verblijven hier 1 nacht en dan twee nachten op de natuurcamping waar jij nu staat. We genieten van jouw verhalen. Groetjes

Odette en Wietze 2023-06-23 21:50:00

Een fiks sjouwdagje met de fiets naar boven en over de sluis. Dat je benen het goed doen, is fijn om te lezen.

Carin en Thieu 2023-06-23 21:56:58

Weer enkele hindernissen in je tocht, maar ik begrijp dat alles wat je tegen komt mooi en de moeite waard is. De manier hoe je over schrijft geen aan nadat je er van geniet en dat is het belangrijkste! En de glaskunst ziet er erg goed uit. Succes morgen!

Jan van Bommel 2023-06-23 21:57:17

Lekker ontbijtje en kleurige glas objecten. Heb een paar vragen over jouw fiets. Rij je op tubeless of met binnenband. Hoe schakel je? Groet ton

Ton Haas 2023-06-23 22:07:32

Hoi Ton ik fiets met gewone banden geen tubeless de schwalbe marathon plus trappen iets zwaarder maar gaan vrijwel nooit lek. Verder heb ik een Shimano 27 versnellingen derailleur

maurices.fietstocht 2023-06-23 22:14:27

Weer mooie foto’s en een mooi verslag na een inspannende dag, fijn dat je er zo van kunt genieten!

Riny 2023-06-23 22:15:48

Ben gek op reis verhalen en,op de nekcar hebben wij ook veel gevaren,leuk om te zien waar jij nu bent.

Johny pols 2023-06-23 22:19:40

Je kan bijna een boek gaan schrijven 👌,met mooie fotos erbij . Mooie fietsdag , houden zo ( ook je knieën)