Geen reisje op de Rijn voor mij

Duitsland, Sankt Goar

Gisterenavond waren er op het trekkers veldje naast mijn tentje nog twee andere: een van een stel (Nederlanders) die ook weer op de terugweg waren. Niet van Rome maar een route door Duitsland. En een zeer licht bepakte wielrenster. Ook Nederlandse. Volgens mij had ze nog geen 5 kilo bij. Geen grote fietstassen maar alles opgehangen tussen het frame. En een bijzonder uitstekel achter op de fiets. Wel bijzonder. Vanochtend toen ik wakker werd heb ik op mijn gemak de boel afgebroken en ingepakt. Het is tenslotte zondag! Mijn ontbijt genuttigd en nadat ik zoon Sjoerd met Tibbe Jeppe en Kim op de FaceTime (uiteraard voor Vaderdag) had gesproken. Tibbe had voor vaderdag voor Sjoerd een mooie papieren beker met daarop voor de beste Papa gemaakt. Om 09:30 uiteindelijk vertrokken. De rit vandaag gaat richting Koblenz. Koblenz is niet zo ver. Ik verwacht dat ik na het stadbezoek nog een eindje doorfiets. Onderweg naar Koblenz belt zoon Thijs via FaceTime voor Vaderdag. Hij staat buiten met Zoe die met een grote emmer sop de auto aan het soppen is. Dat was haar kado in de vorm van een tegoedbon voor Vaderdag. En uiteraard zie ik Faye en Myrthe ook nog even. Mooi toch hoe al je kinderen en kleinkinderen hun vaderdag vieren. Overigens voor ik het vergeet uiteraard was Jacqueline het eerste ze appte me vanochtend al "Fijne Vaderdag". Fietsend langs de Rijn zie ik een schip wat wel heel langzaam vaart. Geen wonder want het ligt op zand. Ik vind het een apart gezicht en maak een kiekje. Soms gaat de route even een klein stukje het binnenland in. Gelukkig gaat bijna alles via fietspaden en zonder gemotoriseerd verkeer zoals brommers of scootertjes. Dit stuk van de route gaat gelijk op met de Camino. Ik maak een foto van het bord. Tal van bijzondere kastelen en landhuizen komen voorbij. Andernach kent ook vele oude gebouwen het begint al bij binnenkomst waar 'de Alte Kran' ligt die al uit 1554 stamt volgens het boekje van Hans Reitsma. Na Andernach arriveer ik in Koblenz. Via de brug over de Moezel kom ik weer op de Rijnoever uit. Hier liggen de riviercruises te wachten op liefhebbers. Ikzelf had nog onderzocht of ik een stuk van de tocht per boot zou kunnen doen. Bijvoorbeeld van Koblenz naar Bingen. Dat leek me leuk, het gaat dan over circa 66km. Een soort rustdag maar dan op de boot leek me wel wat. Ik had ook al uitgezocht wat de kosten zouden zijn: ca € 47,50 samen met de fiets, dat valt te doen. Alleen het vertrek op zondag is al geweest en op de andere optie maandag is het ruhetag. Kortom géén reisje Langs de Rijn voor mij. Dan maar op zoek naar een mooi lunchplekje en dat vind ik op een van de kantelen op de Rijnoever. Heerlijk in de schaduw geniet ik van mijn yogurtje, banaan, boterham gesmeerd met 'de koe die lacht' en een kopje thee. Bovendien heb ik in de tussentijd een geweldige uitzicht. Een vriendelijke Duitser wil wel een foto van mij een schieten. Na de lunch bezoek ik nog eventjes de VVV voor een stempel in mijn pelgrimspas, als lid van de vereniging Pelgrimswegen naar Rome leek me dat een goed idee. Na het stadbezoek fiets ik door via verschillende leuke plaatsjes. Helaas is er in tegenstelling tot de eerste dagen wat tegenwind bovendien is het behoorlijk warm en benauwd. Ik wil naar de camping Friedenau in St. Goar-zu Fellen. Van mijn mede veldbewoners van gisteren weet ik dat dit een aantrekkelijke plek is. Het fietsen valt niet mee vandaag, nog even gestopt in Boppard in de Biergarten voor een verfrissing. Nee geen alcohol voor mij op dit moment. De camping Friedenau is inderdaad een mooie plek met een gastvrouw die ook de keuken runt. Ik ben als eerste op het trekkers veldje niet lang erna loopt het veldje vol. Ik maak nog een praatje met een stel dat ook naar Rome fiets volgens de Reitsma route. Morgen gaat de tocht weer verder. Net nu ik deze woorden schrijf voel ik enkele regenspetters benieuwd wat het weer morgen wordt.

77 km

Maurice, mooie omgeving hè, ook nog langs Oberwesel geweest ? Verschillende keren daar naar de wijnfeesten geweest! En ‚s avonds op de boot met de Rijn im Flammen, met allemaal drijvende brandende theelichtjes! Is pas in september !!! Hier zijn er ook enkele druppels gevallen, maar niet echt afgekoeld!

Riny 2023-06-18 22:09:56

Whahahahaha een reisje op de Rijn kunnen we nog doen als we in de 80 zijn lieverd.... wat een mooie foto's weer..... prachtig. Hopelijk brengt de regen wat verkoeling en morgen weer lekker fris op de fiets.🚴‍♂️❤️

Jacqueline 2023-06-18 22:11:53

Een heel mooie historische omgeving met kastelen, standbeelden e.d. Je hebt een flink verslag geschreven. Mooi om te lezen. Hopelijk valt de regen mee.🚲👍

Carin en Thieu 2023-06-18 22:25:39

Hé Maurice, begrijp ik het goed? Op je stalen (aluminium?) ros naar Rome? Tja, naar die stad leiden zeer veel wegen. En kennelijk nu ook de jouwe. Mooi verhaal en succes met je tocht. Groeten uit Calmasino del Garda (dit plaatsje zou ook wel eens op jouw fietstocht kunnen liggen).

Martin 2023-06-18 22:30:38

Hele mooie fotos gemaakt👍. Hopelijk morgen geen spetters , Leuk om je uitgebreide verhalen te lezen , ga I door 👌🚲

Henk 2023-06-18 22:38:05

Mooie reisverslagen weer Maurice goede reis verder

Paul de Raad 2023-06-18 22:40:08

Goed om je verslag te lezen, Maurice. Hopelijk gaan wij deze route volgend jaar ook fietsen. Succes met je tocht. Buen Camino.

Ton van Zundert 2023-06-18 23:59:00

Over een reis langs de Rijn gesproken, je foto's lijken al aardig op langs de Rijn. Erg mooi.👍

Jan van Bommel 2023-06-19 15:41:44

Zo leuk om al die bekende plaatsen te zien,heb ook heel wat met Leo en Gérard,en Adrie gevaren,heeeel lang geleden.hou je haaks,groetjes johny