Een lange maar voldane dag in Washington

Verenigde Staten, Washington D.C.

Ben het blog aan het schrijven na een dag met vele indrukken, heb Georg Clooney gezien, daarnaast vele prachtige gebouwen, een kras op mijn gezicht gekregen en mij verbaasd over de verliefde en met name kleffe stelletjes vanavond. Hoe en wat zal ik proberen duidelijk te maken:
Vandaag de wekker gezet omdat we een challenging (laten we die term maar weer gebruiken) dag voor de boeg hadden. Alexandra had ontbijt voor ons gemaakt en om 10.00 uur zijn we op pad gegaan. We moesten naar Union Station (Washington centraal zeg maar) om daar de digitale vouchers voor de bus in te wisselen voor kaartjes, de Uber taxi was goedkoper dan 5 metro tickets dus zo gezegd zo gedaan, in stijl naar het station. Daar aangekomen vonden we al snel degene die ons die kaartjes kon geven, echter klopte het volgens hem niet, we zouden niet de Night Tour by bus krijgen maar een boottour. Nou, daar namen we geen genoegen mee, wij hadden via Tripadvisor geboekt en er stond duidelijk dat we die Night Tour erbij hadden. De beste man begon moeilijk te doen dat hij geen NL kon lezen echter na onze vastberadenheid koos hij eieren voor zijn geld en gaf hij ons de Night Tour én de boottour. Mooizo, dat laatste kregen we er dus even bij.
Het leek niet al te warm want het was licht bewolkt dus bovenin de open bus was de beste keuze vonden wij bij de 'hop on hop of bus'. Nou, we zaten nog geen 5 minuten of de zon brak door en het werd flink warm. Het vele water wat we mee hadden was al snel voor de helft op. Een leuke enthousiaste host vertelde ons alles over Washington, het ene Department (ministerie) na het andere kwam langs, volgens mij hebben ze overal een Department voor. Allen hebben prachtige indrukwekkende gebouwen. Uiteraard kwamen we langs the Capitol, the Memorial en the White House. Superleuk om alles te zien wat je normaal op films of in het nieuws ziet.
Bij Madame Tussauds uitgestapt, dat was op 4/5 van de complete tour, inmiddels aardig gebraden kwamen we daar aan. Heerlijk om even af te koelen in de airco daar. En wat was het leuk, dek kids vonden het ook geweldig, Chris haalde er zijn hart op want alle presidenten kwamen langs, daarnaast Marten Luther King en andere belangrijke Amerikanen die een rol hebben gehad in de historie van dit land. We zagen ook op een bordje dat Nederlanders slavenhandel dreven in Amerika, Twan snapte daar helemaal niks van, hoe konden wij dat doen?? Tja....valt ook niet goed te praten natuurlijk.
Op het laatst nog allerlei pop- en filmsterren, waar natuurlijk allerlei foto's van gemaakt zijn. Georg Clooney met zijn kop koffie mocht natuurlijk niet ontbreken.

Toen we alles gezien hadden weer de warmte in, lekker een hapje gegeten bij een Grieks restaurant en daarna lopend naar het Witte Huis, ongeveer 15 minuten dus goed te doen. Overal politie en Secret Service voor het Witte Huis. Alles erop ingesteld om een aanslag te voorkomen. Helaas waren ze bezig het hek te repareren dus een mooie foto van het Witte Huis leek onmogelijk, gelukkig lukt het vanavond bij de Night Tour wel. Voor het Witte Huis stonden veel activisten met borden met teksten als "Trump is a Dick" en "Make Peace Not War", etc etc. Er stonden zelfs tentjes, dus ik denk dat sommige activisten er wellicht blijven slapen?!
Op het dak van het Witte Huis stonden Snipers die alles in de gaten hielden, best intimiderend. Een toerist was aan het fietsen op een plek wat blijkbaar niet was toegestaan, op een forse toon werd duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was en geschrokken stapte de betreffende man van zijn fiets om snel weg te lopen. Ook maar even tegen de kids gezegd dat dit NIET de plek is om grapjes te maken over wat dan ook.
Op het moment dat wij er stonden kwamen er 3 helikopters aan die in de tuin landen. Volgens Chris zou dat heel goed Trump geweest kunnen zijn omdat ze dan altijd met 3 heli's tegelijk vliegen zodat onduidelijk is in welke Trump zit. Twan vond dat natuurlijk mateloos interessant en wilde eigenlijk zeker weten of Trump ook echt in 1 van die heli's gezeten had. Wat we natuurlijk niet konden garanderen. Alles bij elkaar een indrukwekkend schouwspel. Daarnaast had Twan allerlei vragen over Trump, zijn familie en de hoeveelheid personeel wat ermee gemoeid is. Het is ook bijna allemaal niet voor te stellen hoeveel man er per dag in touw is per dag rondom het Witte Huis.
Daarna weer 15 minuten gelopen naar het National Historic Museum. Ook toen waren we weer blij dat we de airco in konden. De entree daar was gratis, we moesten wel door een security poortje heen. Prachtig, zowel het gebouw van binnen als de tentoonstelling zelf. Grote Dino skeletten, opgezette dieren, de herkomst van de mens de klimaat issues, je zou er een dag kunnen doorbrengen maar zoveel tijd hadden we helaas niet.

Daarna de bus weer gepakt naar Union Station, dus de tour helemaal afgemaakt. Daar weer een hapje gegeten en in de rij gaan staan voor de Night Tour die 19.30 uur zou gaan starten. We hadden een mooi plekje bovenin op de achterste rij, het was al heerlijk afgekoeld en begon langzaam donker te worden. Ook deze host had er zin in en met oordopjes konden we zijn verhaal goed volgen. Maar wat was nu het probleem, omdat we helemaal achterin zaten en niet voorin achter de ruit (zoals tijdens de dagtour) hadden we veel last van laaghangende takken. We werden iedere keer gewaarschuwd wanneer we moesten bukken echter was ik toch echt een paar keer te laat omdat ik ook rond wilde kijken en foto's wilde maken. Dus een paar krassen rijker in mijn gezicht, heb er niet zo veel last van maar heel comfortabel was het ook weer niet. Voor Chris zat een typisch Amerikaans stel uit Louisiana, klef te wezen, niet normaal. Chris kan echt wel wat hebben maar op een gegeven moment zaten ze bijna bij elkaar op schoot, blijkbaar zat 'Love in the air' want een paar stoelen daarvoor zat ook een stel continu gearmd. Dus we maakten er uiteraard grapjes over en Emma maakt kokhals geluiden want zoiets doe je natuurlijk niet (in haar ogen).
We zijn 2 x uitgestapt, 1 x bij het Memorial van Marten Luther King en 1 stop bij het Memorial van Abraham Lincoln, de plek waar Marten Luther King zijn beroemde speech "I have a dream" gaf. Beide plaatsen waren mooi, zeker in het donker. Je had bij de tweede stop een mooi uitzicht op The Capitol wat prachtig verlicht was. Het gearmde stel bleef gearmd lopen, ondanks de hoge treden die gelopen moesten worden. Echt knap te noemen dat ze dat zo synchroon deden. We hadden er een half uur om rond te kijken, Chris moest halverwege even naar toilet en zou ons daarna wel weer opzoeken. Nou daar dacht Twan wel anders over, hij was doodsbang dat Chris achtergelaten zou worden en de bus zonder hem weg zou gaan. Hij heeft geroepen in de mannentoilet om te checken of papa daar nog was, maar die was daar niet meer. Toen richting de bus en daar stond Chris natuurlijk gewoon te wachten. Twan weer helemaal gerustgesteld, maar wat kan hij zich druk maken, hi juis dan haast niet te corrigeren...

Om 21.30 uur kwamen we weer terug bij Union Station waar we met de Uber naar huis zijn gegaan. Echt een mooie dag gehad, een goed beeld van Washington kunnen krijgen. Morgen pakken we de blauwe lijn (vandaag was de rode lijn) die ons leidt naar Georg Town, wat ook prachtig moet zijn. Daarnaast willen we nog gaan varen op de rivier om zo Washington vanaf het water te kunnen zien en we willen naar Arlington waar de militaire begraafplaats is en tot slot nog naar het Pentagon. Weer een volle dag dus.

Indrukwekkend! Wat hebben jullie veel gedaan vandaag. Weer totaal anders dan New York. Wist trouwens niet dat Twan op de maan is geweest! Emma misstaat niet als presidentsvrouw hoor, graag wel met een leuke president! Veel plezier met het andere deel.

Corrine 2019-08-03 06:51:33

Wat een verhaal, fantastisch om eens te zien en mee te maken.... een druk schema, maar je doet alles voor een kopje koffie met George toch? Presidenten, sterren en zelfs op de maan geweest toch Twan. Erg leuk, dit heb je in elk geval gehad, morgen weer een leuke dag.......

Joop Stuij 2019-08-03 07:51:02

Wat een verhaal Jacolien. Dat je de energie nog hebt aan het einde van de dag om nog te gaan schrijven. Wij genieten ervan. Maar wat zullen jullie moe zijn na zo'n indrukwekkende dag. Het gaat nu opschieten voor jullie. Maar ik mis een verhaaltje van de kinderen. Fiine dagen nog allemaal.

Dinie Honkoop 2019-08-03 08:28:08

Weer een mooie indrukwekkende dag zeg!

Yvonne 2019-08-03 08:33:54

Wat een leuke dag!!

Lucia 2019-08-03 13:24:29

Wat leuk om zo Washington te bekijken en morgen nog een dag te gaan, super!

René en Dina 2019-08-03 14:27:10

Wat leuk voor ons om jullie reacties te lezen als we wakker worden. De kids krijg ik deze vakantie niet echt in beweging om een stukje te schrijven. Wel willen ze dat ik mijn verhaal voorlees en af en toe moet er dan toch een correctie in.

Jacolien Stuij 2019-08-03 14:33:57

Dat moet een intensieve dag geweest zijn! Ook Washington heeft, net als New York, een toerist dus veel te bieden. Opnieuw weer erg leuk om te lezen.

Arianne 2019-08-03 14:45:03

Wat een indrukwekkend verhaal ! Wat hebben jullie veel gezien en ook veel ondernomen. Lees elke dag met plezier je verhaal , Jacolien. Hartelijke groet en veel liefs.

Anneke 2019-08-03 14:57:39

Wat een leuke drukke dag zeg en dat jij nog eens de neemt om zo'n leuk verhaal the schrijven daar boffen wij mee. Met president Twan zou ik heel blij zijn :)