Terugreis

Nederland, Sliedrecht

Het is nu half 7 's avond in NL als ik dit laatste blog schrijf.
De kinderen liggen inmiddels te slapen nadat ze heel stoer zijn opgebleven vandaag.
Zelf zijn we vanmiddag even een kleine 3 uur plat gaan liggen en moet zeggen: voel mij op dit moment we redelijk.

Gisteren (voor mijn gevoel eigenlijk vandaag) zijn we half 9 gaan ontbijten, koffers is de auto en weg.
Het was maar 20 km naar LAX (Airport Los Angeles) dus dat was een klein stukje. Daarna de auto inleveren bij Alamo, wat een enorme business is dat, alleen voor Alamo al 6 rijen dik om je auto in te leveren en naast Alamo zijn er zijn er zeker nog 8 maatschappijen. Het inleveren verloopt soepel en er loopt een mannetje om de heen voor evt grote schade. Krasjes kijken ze al niet eens naar. We hadden ongelimiteerde miles en we konden met een lege tank terugkomen dus daar werd niet naar gekeken.

De shuttle bus stond klaar om ons naar terminal B te brengen.
Totaal geen rij bij de balie van de KLM dus voor we het wisten waren onze koffers afgegeven en stonden we voor de douane. Twan heeft een koffer gekregen tijdens deze reis dus we bleven prima binnen de 23 kg per koffer ondanks de nieuwe kleding en schoenen.
Bij de douane mochten we weer een aparte rij omdat we met kinderen reisden. Ideaal dus geregeld weer.

Daarna nog wat gesnuffeld in winkeltjes maar niks leuk kunnen vinden. Emma had nog 16 dollar te besteden van haar vakantiegeld maar er was ook echt niks voor dat bedrag. Dus terugrekenen naar euro's en dan kan ze het thuis in haar spaarpot stoppen. Twan heeft zijn geld tot op de laatste cent verbrast, al halverwege de vakantie.

Boarden ging op tijd en we liepen als een van de laatsten het vliegtuig in. En heel snel gingen we de lucht in. Het was een prima vlucht zonder benoemenswaardige turbulentie. Fijn om met een NL maatschappij te vliegen. We kregen een Hollandse stroopwafel, heerlijk. De rest van het eten ook trouwens.
Niemand van ons heeft geslapen. We zaten met z'n vieren op rij in de midden. Ze hadden goede films om te kijken en Twan zat achter Tetris. Zelfs in deze tijd nog verslavend blijkbaar.

20 min eerder geland dan de officiële planning en tot onze verrassing stonden pa en ma S op ons te wachten. Kids helemaal blij en vol met verhalen voor opa en oma.
Omdat we niet allemaal plus de koffers in de Opel Corsa konden is Chris met 2 koffers in de IC direct gestapt. En kwam bijna gelijk thuis aan.
Tja en dan.... wij wilden even slapen smiddags en de kids hadden nergens last van zeiden ze.

Afgesproken dat ze niet naar bed hoefden, ga maar lekker tv kijken op de bank... Chris en ik hebben wel even onze ogen dichtgedaan echter nadat we uit bed kwamen was Emma nog klaarwakker maar Twan lag te slapen op de bank. Met geen mogelijkheid wakker te krijgen (krijg dan op een of andere manier toch weer de kriebels met zijn epilepsie verleden). Uiteindelijk hem letterlijk rechtop gezet op z'n voeten en toen deed hij z'n ogen open.
We hadden afgesproken om bij pa en ma S te eten, boontjes, aardappelen en draadjesvlees.
Dus toch daarheen gegaan en heerlijk gegeten! We hadden in eerste instantie geen trek maar eenmaal aan tafel toch heerlijk gegeten.

Terug naar huis (gelijk mijn auto meegenomen want die heeft al die tijd bij hun gestaan) storte de stoere Emma in, ze liet van alles vallen en kon haar ogen nauwelijks openhouden.

Teruggekomen gelijk tandenpoetsen en naar bed. Daarna heb ik de was opgehangen en terug naar beneden sliepen beiden al als een roos. Nu hopen dat ze in 1 x doorslapen tot morgen.

Dit was mijn laatste blog van deze vakantie. Zoals beloofd een resumerend stuk: want wat was het een geweldig avontuur. Ik ga alle verhalen nog eens rustig doorlezen en de foto's bekijken. Het lijkt of we maanden weggeweest zijn.

Op de terugreis hadden Emma en ik bedacht dat het paardrijden (wel pas op het moment dat ik OP het paard zat) wel een van de hoogtepunten is geweest van deze vakantie. Chris kon niet iets specifiek noemen omdat niets met elkaar te vergelijken was. En Twan vond de show in Vegas met David Goldrake het leukst.

Onze grote discussie vooraf: met camper of met auto. Is niet tussen te kiezen. Ook zo verschillend en hangt af van het doel van de vakantie. In de steden was het fijn een auto te hebben, in de parken waren de campings geweldig.
Ook was de camper superluxe, met stromend/warm water, riolering, airco, een flinke accu en desnoods nog een generator. Haast geen camperen meer.
Ideaal niet met koffers te hoeven slepen en elke nacht in hetzelfde bed. Je eigen eten kunnen maken was ook echt heel fijn.

Maar de auto dan: makkelijk wendbaar op de weg, sneller, makkelijk nog even ergens heengaan zonder alles te moeten afkoppelen. De luxe van hotels met meestal ontbijt etc. Ook heerlijk geweest. Dus niet iets wat er met kop en schouders bovenuit kwam.

In totaal hebben we 2900 mile gereden, 1240 mile per camper (camper reed gemiddeld 1 op 4) en 1660 mile per auto (gemiddeld 1 op 11). De gemiddelde prijs per gallon was 2,70 dollar, 60 eurocent per liter, dus dat was onze redding, haha.
Een flinke rit gemaakt dus, dat vonden de kinderen vrij heftig wat ook zo was. We hadden een ambitieus reisschema terwijl we al bezienswaardigheden bewust geschrapt hadden zoals Moab, Monument Valley, Joshua Tree Park, Lake Tahoe etc.
De afstanden in de USA zijn groot, en als je daar iets wilt zien zal je er flink voor moeten rijden.
Toch spraken wij ook gezinnen met oudere kinderen en we hoorden precies dezelfde verhalen, pubers willen alleen maar weten of er WiFi is en een zwembad op de volgende accommodatie. Dus precies wat onze kinderen ook zo belangrijk vonden.

We hebben een geweldige, intensieve reis gehad met enorm veel indrukken, alles zal later nog wel 'landen' denk ik.
Leonie en Mark, we hebben het heerlijk gehad bij jullie, een uitstekende start van onze vakantie en we zijn hartelijk door jullie ontvangen. Dank daarvoor.
René en Dina, dank voor de tip van dit blog. Een nieuwe ervaring voor mij /ons om mijn vakantie zo vast te leggen voor anderen en voor onszelf. Werkte prima!
Onze trouwe volgers, onwijs leuk dat jullie ons hebben gevolgd en reacties gestuurd. Wij waren net zo benieuwd naar jullie reactie als jullie naar ons dagelijks blog.
Jullie ochtendritueel vanaf nu maar weer aanpassen helaas met, zoals Pa S beschrijft, het lezen van de krant.
Wij hebben het in ieder geval heel leuk gevonden om het te doen, tot een volgende keer?

Welkom terug in Nederland. Weer veilig thuis. Snel maar wat afspreken.

Peter 2017-08-01 19:58:26

Welkom thuis, Het was ons een genoegen jullie te volgen. Heel veel dingen herkenbaar uit jouw verhalen. Inderdaad Pindat is verslavend, nu wij iemand konden volgen kijk je elke morgen eerst ff staat er al wat. Succes met het lezen van je eigen verhalen en als je de kleine typefoutjes er uit hebt dan maar het boek bestellen. Wij hebben ons boek binnen en blijven regelmatig terug lezen en kijken naar onze ervaringen in de USA. Op naar het volgende blog... we zijn benieuwd ... Gr René en Dina Korevaar

famkorevaar.op.reis 2017-08-01 19:58:32

Goed dat jullie weer veilig thuis zijn, hopelijk valt de jetlag mee de komende dagen. Was erg leuk om mee te reizen. Tot gauw op de ☕️

Yvonne 2017-08-01 20:34:29

Weer veilig thuis..... (gelukkig) Een beetje 'brak' gevoel tussen slaap en wakker blijven. Over een poosje zit je weer in het Nederlandse ritme, maar eerst maar even lekker slapen! Welterusten!

Joop Stuij 2017-08-01 20:51:54

Kijk al uit naar een volgende reis die jullie gaan maken ♥♥♥

Leonie 2017-08-01 23:29:14

Het was ontzettend leuk om alle ins and outs van jullie reis te kunnen volgen. Zonder je blog zou dat heel anders geweest zijn. Ik heb ervan genoten! Dankjewel en tot ziens!

Arianne 2017-08-02 20:40:51

Weer veilig thuis ! Goed dat de reis voorspoedig is verlopen. Nu weer in je ritme komen. Ik kan me herinneren dat toen wij terug kwamen uit de US. , ik op een gegeven moment wakker werd om 3(!) u. in de nacht en trek had in warm eten ! Het was heel leuk dat we jullie elke dag konden volgen via pindat. Net of wij ook een beetje vakantie hadden. We hebben genoten. Heel hartelijk dank daarvoor ! Hartelijke groet en veel liefs voor jullie allemaal.