Hitte in New York en een indrukwekkend memorial 9/11

Verenigde Staten, New York

Om te beginnen wil ik even een rectificatie doen na informatie uit de eerste hand,, Alexandra is namelijk niet 35 jaar maar 34! Ze vond het een schande dat ik haar een jaar ouder had geschat, dus bij deze dit gelijk maar even rechtgezet.

Vanmorgen om half 7 wakker, gezien het tijdverschil van gisteren viel dat zeker niet tegen. Emma en Alexandra werden ook al snel wakker. Chris en Twan liggen samen in een aangrenzende kamer op een kingsize bed dus die lagen nog lekker te knorren. Zelf lig ik met Emma op 1.40 m. wat op zich een uitdaging is want als Emma zich omdraait wordt ik bijna uit bed gelanceerd en andersom. Laten we zeggen dat het zeer flexibele bedden zijn....gezien dat gegeven hebben we het toch best goed gedaan vannacht. Uit het raam gelijk gekeken hoe het Empire State Building er in daglicht uitziet...prachtig!
Om 8.00 uur zaten we aan het ontbijt en Twan was zeer gelukkig dat hij een wafel kon maken, net zoals 2 jaar geleden. Emma vond het allemaal maar niks en nam een appel en banaan.
Om 9.00 uur zijn we goed voorbereid op de warmte op pad gegaan, eerst naar Time Square, lopend zo'n 20 minuten. Het is precies zoals je op films ziet, grote billboards met reclame en uitnodigingen om naar een musical te gaan. Wij gekeken of er nog een musical beschikbaar was maar de prijzen waren echt nog schrikbarend, 150 dollar per kaartje was niks. Wijselijk besloten om niet naar Broadway te gaan, helaas.... maar voor dat geld kunnen we heel veel leuke andere dingen doen.

Na veel ooh's en aah's van Emma bij elke kledingwinkel die we voorbij liepen kwamen we aan bij het Rockefeller centre, oftwel Top of the Rocks. Daar zijn we naar boven geweest naar de 67e verdieping. Wat was dat geweldig, een prachtig uitzicht helemaal rondom New York. Central Park was goed te zien, het vrijheidsbeeld in de verte, Empire State building, de Hudson River, en natuurlijk The Tower of Freedom. Echt waanzinnig. Omdat we 'sun en stars' kaartjes hadden gekocht mochten we 's avonds nogmaals omhoog om New York in de avond met al die lichtjes te zien, moet minstens zo mooi zijn.

Na Top op de Rock zijn we per metro naar Ground Zero en naar het Memorial Museum geweest. Dit stond hoog op ons to do lijstje.
Met de metro reizen is weer een verhaal apart, ik doe dit toch regelmatig in Rotterdam echter hier werkt het toch weer anders. Je koopt óf voor 7 dagen een ticket óf een losse ticket. Omdat we van een 7 daagse pas maar maar 2 dagen gebruik zullen maken besloten losse kaartjes te kopen. Nu zou je denken dat we in 1 keer 5 tickets kunnen kopen, echter niets is minder waar. Bij een automaat koop je letterlijk 5 x 1 ticket. Dus 5 x aanklikken wat je wilt en 5 x betalen, een tijdrovende gebeurtenis dus. Daarnaast kan het zomaar 15 minuten duren voordat de goeie metro voorrijd en was het ondergronds enorm warm. De metro zelf kon zomaar 20 graden kouder zijn ten opzichte van het perron dus de overgangen in temperatuur waren ook flink. Vervolgens maken ze een herrie, die metro's. Een hoog piepend geluid, denk aan een nagel over een ouderwets schoolbord, echt niet te doen. En het schommelt het ook flink in de bochten. Echter was dit veruit de goedkoopste manier om afstanden af te leggen in de stad en daarnaast willen we New York helemaal beleven. dus daar hoort de Subway ook bij.

Aangekomen bij het monument van water op Ground Zero is haast voelbaar wat hier bijna 18 jaar geleden zich heeft afgespeeld, alle namen van de bijna 3000 dodelijke slachtoffers stonden op het monument, zie foto.
Er stond een wachtrij voor het museum echter wilden we dit echt graag zien dus achteraan aangesloten. Gelukkig in de schaduw, want wat was het warm. Liters water gedronken en regelmatig een ruimte in met airco. Op deze manier was het redelijk te doen. In de rij was het ook echt super warm echter na 30 minuten konden we naar binnen. We waren al voorbereid dat het indrukwekkend zou zijn maar dat hebben wij ook echt zo ervaren. Zeker omdat we eerder op Top of the Rock hadden gestaan en naar beneden hadden gekeken.l Er zijn gewoon mensen naar beneden gesprongen uit de Twin Towers omdat ze niet anders konden, verbranden of springen met de dood tot gevolg, echt verschrikkelijk.
Er waren allerlei beelden te zien en geluidsfragmenten te horen, daarnaast stond er nog de originele muur van 1 van de Twin Towers. Verder verwrongen staal, een half afgebrande brandweerwagen en nog veel meer. Ook alle slachtoffers met foto op een grote wand, eigenlijk teveel om op te noemen. Vol indrukken zijn we terug naar het hotel gegaan om bij te komen van deze dag. We twijfelden of dat we nog met de ferry zouden gaan varen echter dit doorgeschoven naar morgen aangezien we vanavond opnieuw naar Top of the Rocks gaan.

Op de hotelkamer even lekker een chippie gegeten en beentjes omhoog, inmiddels bijna 9 km gelopen (15000 stappen, deze informatie dankzij de Iwatch van Alexandra).

Na even lekker op bed gehangen te hebben de moed weer gevat om opnieuw de stad in te gaan, want hoe ziet Times Square eruit in de avond? En New York vanaf de 67e verdieping in het donker? Nou...het was nog errug warm en onwijs druk. Je kon over de hoofden lopen, ik zag Chris al moeilijk kijken want hij heeft een hekel aan enorme drukte. Ook merkten we de vermoeidheid in onze benen en voeten en Twan begon al snel te klagen dat hij naar bed wilde. En dat doet hij echt nooit.
Uiteindelijk voetje voor voetje langs Times Square gelopen te hebben opnieuw Top of the Rock op. Wat was dat prachtig, New York van boven zien, wat een bruisende stad en wat een lichtjes. Altijd wel sirenes te horen., ook te horen van bovenaf.. maar echt supergaaf.
Daar toch maar niet te lang gebleven, we zouden terug naar het hotel gaan lopen, ongeveer 40 minuten. Echter besloten om de metro terug te pakken, Dus weer 5 x 1 tickets gekocht (we worden er steeds sneller in) en in 3 haltes verder waren we terug bij het hotel. Een hele lange, warme maar geweldige dag achter de rug. Eindstand 15 km gelopen en dan in die warmte, toch niet slecht gedaan...

Iedereen snel onder de douche en lekker ons bedje in, morgen weer een nieuwe, en ook weer warme, dag.

Wat een indrukwekkende dag. Bijna niet voor te stellen dat het al 18 jaar geleden is. Voelt als de dag van gisteren. Morgen nog veel meer te beleven. Volgens mij kan je er zo een week ronddwalen en steeds weer onder de indruk raken. Veel plezier

Corrine 2019-07-21 06:32:18

Ha wereldreizigers, Nog al reactie op gisteren: Dit is beter dan een krantje ‘s ochtends. Samen met foto’s is het gewoon mee beleven. Heel leuk. En wat een hoop alweer gedaan in één dag. Een hoop indrukken ook. Kan me voorstellen dat ground zero wel even in je gedachten blijft hangen. Vandaag lekker genieten van de Ferry en iets minder lopen voor Twan😇 We zien uit naar het volgende verslag🤗 Veel plezier

Peter 2019-07-21 07:47:06

Wat is dit leuk wakker worden. Zo leuk geschreven. Jammer dat het nu zo warm is.ik heb weer genoten van jullie belevenissen.

Dinie Honkoop 2019-07-21 08:06:46

New York is inderdaad een fascinerende stad. Ground Zero en de Kapel van St. Paul hebben ook bij ons een grote indruk gemaakt. We kijken uit naar de volgende verhalen

famkorevaar.op.reis 2019-07-21 10:21:35

Zo.... de kop is eraf. Weer een leuk verhaal met alle mooie en ook indrukwekkende foto's en belevenissen, dus ondanks de warmte toch gelukkig nog genoten. Op naar dag 2.... ben benieuwd, veel plezier!

Joop Stuij 2019-07-21 11:53:18

Het is hier vroeg in de ochtend en m'n krant is net op de oprit gegooid en die ga ik zo pakken maar dit is veel leuker om te lezen:)

Leonie 2019-07-21 13:19:31

Wat een bruisend verhaal over een bruisende stad ! Leuk om 's morgens wakker te worden en jullie zo te kunnen volgen. Veel plezier en veel liefs voor de hele familie.