San Francisco en een show op Fishermans Warf

Verenigde Staten, San Francisco

Hierbij een stukje van Emma;

Hoi iedereen
Ik ga vandaag vertellen over mijn geschiedenis van vandaag dus ga er maar voor zitten en geniet van dingen die ik schrijf 😝
Vanochtend zijn we lekker gaan ontbijten en gingen we 300 km rijden πŸ™
Toen we aankwamen in San Francisco zagen we een grote rode brug ( de Golden gate bridge πŸŒ‰ ) en nog veel meer πŸ™
Maar hoe meer we in de stad kwamen hoe meer zwervers we zagen en dat was best wel raar en een klein beetje eng want sommige mensen zeiden iets ( wat ik niet verstond πŸ˜… ) en rond het hotel liggen ook best veel zwervers πŸ™„
Maar we hebben echt een heel luxe hotel 😍
Dus dat is wel leuk 😁
We hebben nog van alles gezien en dat was ook leuk
We gingen naar pier 39 en hebben daar patatjes met kibbeling op ( de kibbeling in Nederland is VEEL lekkerder πŸ˜‰ )
We zagen nog zeeleeuwen en daarna keken we bij een show die gehouden werd
We hadden 10 minuten gekeken en toen was er een plekje vrij vooraan dus toen mochten ik en Twan daar gaan zitten
We zaten een paar minuten en toen wees de meneer die de show gaf mij aan 😱
Dus moest ik naar voren komen, mijn naam en leeftijd zeggen en op de hoek van het podium gaan staan en een andere jongen op de andere hoek
Toen kwam hij naar mij toe en gaf mij een bloem en een dollar πŸ˜‚πŸ’¦
( het moest van die meneer hoor πŸ˜… )
Dus heb ik mijn eerste bloem van een jongen gehad πŸ˜‚
Maar ik moest alles in het Engels zeggen en ook nog verstaan en dat is best goed gelukt πŸ˜ƒ
Toen werden we in een privé wagen naar het hotel gebracht πŸ˜±πŸ˜‹
Ik heb net lekker gedoucht en heb mijn pyjama aangetrokken en we gaan zo slapen dus doeiiiii βœ¨πŸ‘‹

Vandaag op tijd eruit, ontbijten en facetimen met de opa's en oma's. De kids gaan het thuisfront toch wel wat meer missen merken we.
Nu al bijna 3 weken weg. Normaal zijn we na 2 weken (max 2,5) weer thuis.

Daarna uitgechecked en op weg naar San Francisco, vanaf nu SF voor het gemak.
Pa en Ma Honkoop hadden het over de FaceTime nog over de bosbranden in Californië. Van een ander NL stel hadden we ook al zoiets gehoord. Die moesten richting Yosemite park flink omrijden ivm de branden en hadden een hotel gehad zonder stroom ivm de bosbranden.
Zelf hadden we er nog niks van gemerkt, totdat we max 20 km onderweg waren. Enorme uitgebrande vlaktes, afgebrande huizen en electriciteitsmasten.
Zo dichtbij dus, we zagen zelfs nog een rokende berm. Echt schokkend om te zien.
Overal borden langs de weg met daarop: 'We love firefighters' en 'God Bless firefighters'. Typisch Amerikaans maar toch.... zonder firefighters had er waarschijnlijk nog veel meer afgebrand.
Nog een stuk verderop zagen we dat de electriciteitsmasten weer gemaakt werden.

Daarna richting SF, grotendeels interstate (rijksweg). Nog moeten uitwijken voor een matras wat op de weg lag en meegesleurd werd door een auto die eroverheen reed. Bijna op een andere auto omdat we beiden van baan wilden wisselen, geen idee wie er voorrang had bij het principe 'keep your lane'. Afijn, na 200 km het stuur overgedragen aan Chris. Best intensief rijden namelijk.
Chris manoeuvreerde ons zo SF binnen of hij er dagelijks rijdt.

Eenmaal bij het hotel is de enige keuze 'Valet parking'. Met andere woorden, je geeft je sleutel af aan een wildvreemde en die zet jouw auto op z'n plek. En geloof me: het is hier millimeter werk in deze stad, het is namelijk een inimini parkeergarage.
Kosten: 45 dollar per dag (voor ons dus 90 dollar), waarom? Basisbedrag was 30 dollar per dag (daar hadden we dus ook al rekening mee gehouden want dat was van tevoren al bekend) echter wij willen ten allen tijden over de auto kunnen beschikken als we dat willen (dat was dan +5 dollar per dag dus 10 dollar)
Plus blijken we een oversized vehicle te hebben dus + 10 dollar per dag erbij. Totaal af te rekenen; 90 dollar..... of het niks is....
snel betaald en verder maar niet teveel over nadenken.... zoals Chris weer zegt: kunnen we er iets aan doen? Nee? Dan gewoon doorademen en betalen.

Vervolgens ingecheckt, prima hotel! Mooie kamer en een vrij nieuwe badkamer.
Op de bovenste verdieping is zelfs een soort lounge waar je wat kan drinken en kan genieten van een prachtig uitzicht.
Zelf slapen we op de 7e etage van de 8 en hebben prachtig uitzicht.
Het is wel echt de stad, rumoerig en vaak sirenes hoorbaar en die Amerikaans versies van sirenes zijn flink aanwezig zullen we maar zeggen.

Van tevoren had ik al gelezen bij de recensies van het hotel dat er in de straat van het hotel een gaarkeuken is voor zwervers. SF staat al bekend om zijn zwervers maar het aantal hier in de buurt lag wel hoger door onder andere die gaarkeuken. Maar we hadden toen al geboekt bij het lezen van die recensies en we zitten vlakbij Union Square en dat wilden we ook graag dus het is niet anders. We dachten: Vegas hebben we ook overleefd en alle vragen van de kids over zwervers beantwoord dus dan kunnen we dit ook wel aan.
Nou....dit was toch echt zwervers in het kwadraat!!
We hadden bedacht te gaan lopen naar een soort VVV kantoor want daar kon je kaartjes kopen voor een dag met bus/tram/metro.
We hadden een kaart meegekregen en uitleg vanuit het hotel hoe er lopend te komen.
Dus wij op pad... maar het was echt bizar. OVERAL zwervers, drugs dealers, gehandicapte zwervers, tentjes waar ze in sliepen, etc.
We hadden afgesproken dat ik Twan in de gaten zou houden en Chris Emma. Twan begon op een gegeven moment te klagen dat ik z'n hand fijnsneed, dat hij een zweethand kreeg van mij en haast naast mij moest rennen om mij bij te houden.
Hij had gelijk. Ik wist niet hoe snel ik langs die gaarkeuken moest lopen, en had echt zweethanden.... ook Chris voelde zich echt niet op z'n gemak en dat heeft hij toch niet zo vaak.

Direct tegen elkaar gezegd; deze straat (buiten het feit dat we wel in ons hotel moeten komen) gaan we niet meer lopend door. We voelden ons echt niet prettig hierbij.

Aangekomen bij Union Square (het financiële district en de dure winkels) ging het een stuk beter.
Bij de VVV hoorden we dat een busticket 21 dollar !! per persoon kost per dag kost. Gaan we dus niet doen. Of lopend en misschien af en toe een taxi. Met de auto is haast geen optie. Nergens parkeerplaatsen te vinden en ook flink duur.
Ook heeft het hotel een shuttle bus service, waar we gratis gebruik van mogen maken mits er plek is. Morgen blijkt alles al vol te zitten...
Dus dan maar weer een Uber taxi pakken vrees ik.

Nadat we bij het VVV waren geweest zijn we lopend naar Fishermans Warf gegaan. Toch best nog wel een stukje lopen, maar geeft niks. Er is zoveel te zien onderweg.
Bij de Nordstrom (een warenhuis) voor Twan en mij nog nieuwe Havanianas (slippers) gekocht aangezien mijn slippers in Zion gesneuveld waren en Twan continue over z'n huidige slippers viel omdat de zool erg zacht was en hij moeite heeft om z'n voeten goed op te tillen. Dus nu net wat steverige zolen voor hem gekozen.

Afijn, op naar de kust. Wat een prachtig gedeelte is dat. In de verte zagen we de Golden Gate bridge liggen en Alcatraz. Helaas stond de zon verkeerd en zijn de foto's niet zo goed gelukt.Morgenochtend opnieuw proberen.
Gelijk gekeken waar we ons morgen moeten melden voor onze Alcatraz excursie. Goed dat we dit in NL al geboekt hadden want er stond een bord dat de eerstvolgende mogelijkheid om te gaan als je niet geboekt had 22 augustus is, ongelooflijk he?

Bij pier 39 lagen de zeeleeuwen. Prachtig om ze van zo dichtbij te zien en te horen.

Wat souvenirs winkeltjes in geweest en een en ander gekocht voor het thuisfront. Emma voor haar beste vriendin iets leuks en Twan wilde zijn laatste geld besteden aan de draaimolen?! Op = op zullen we maar zeggen.

Er was een man, soort acrobaat, die echt een leuke show gaf op straat. Hij koos Emma uit om mee te doen, echt heel leuk (Chris heeft alles gefilmd) om te zien. En ze deed supergoed mee in haar beste Engels! Echt trots op haar.

Daarna weer ongezond gegeten.... fish en Chips. We waren zo goed begonnen in de kampeer fase....

Daarna kwam de shuttle bus van het hotel ons ophalen (vanavond was nog wel plek) en zette ons voor de deur van het hotel af. In het donker hier over straat is echt geen optie!!

Traditiegetrouw UNO gespeeld met de kids. Die vinden het helemaal geweldig en alle punten van heel de vakantie worden bij elkaar opgeteld (zoals ik dat vroeger ook deed op vakantie).
Twan telt alle punten steeds op en ik moet zeggen dat hij aardig goed kan rekenen met sommen die oplopen in de 700 inmiddels.

Daarna lekker naar bed. We zijn allemaal behoorlijk verbrand. Heel de vakantie trouw gesmeerd (ik ben dat altijd erg alert op) maar vandaag in deze temperatuur van rond de 22 graden helemaal geen erg in gehad om te smeren.

Toch een gek idee om hier heerlijk in een warm bed met een volle maag te gaan slapen terwijl er mensen hier beneden letterlijk op de stoep liggen en nergens heen kunnen of willen.....

Hoi Emma...... Wat een leuk stukje heb je geschreven over je reis, het hotel en de show op de pier met de zeeleuwen...... en natuurlijk je eerste bloem. Helaas zijn er ook zwervers, dat is wel zielig maar dat is nu eenmaal zo. Hoi Twan...... We zagen de foto op de draaimolen, leuk hoor! En knap dat je met UNO alles opteld, zie je wel dat je hartstikke goed bent! Het nieuws van de branden was hier ook al doorgekomen maar wij durfden het niet te schrijven omdat jullie dan misschien ongerust hierover werden. Verder weer een leuk verhaal met helaas het triest gedeelte over de zwervers. Best wel weer andere indrukken in deze stad met weer leuke foto's Geniet er maar lekker van........

Joop Stuij 2017-07-26 09:59:28

Emma wat een heel leuk verhaal heb jij geschreven .En dat jij daar je eerste bloem van een jongen hebt gekregen. En goed dat jij al zo goed engels kan . Twan ik lees dat jij al zo goed punten op kan tellen met uno. Mama kanzeker niet tegen verlies ,net als oma Dinie? Die zwervers op straat is best eng denk ik. Zo zie je er zijn ook mensen die het arm hebben.

Opa Jaap 2017-07-26 11:39:43

Emma, wat een leuk stuk heb jij weer geschreven over jouw eerste publieke optreden in de VS. Twan leuk om the lezen dat jullie Uno spelen en dat jij alles goed kunt op tellen.

Leonie 2017-07-26 12:26:41

Nou zeg, wat spannend , die zwervers. Leuk verhaal Emma. Genieten nog deze week!!

Janny 2017-07-26 22:04:49

He Emma, leuk om weer wat van jou te lezen, weer veel meegemaakt! Nog veel plezier!