Dag 5

Portugal, Lissabon

Vandaag hadden we een reisdag. Zo voelde het althans. Door al dat gereis met metro, tram en bus kunnen we wel weer wat dingen afvinken maar komen we wat lastiger aan onze stappen.

Even terug. Dat hotel, het ontbijt, de locatie. Echt. Mocht je ooit het idee, de drang, de kriebels hebben om naar Lissabon te gaan, boek dan dit hotel.
Tuurlijk, duurder dan een hostel. Maar ik heb echt weken lopen speuren naar een fijne overnachtingsplek en de plekken die goede recensies kregen, lagen op de meest onmogelijke plekken. Niet dichtbij een metro, veel klimmen voor je er bent, niet echt uitnodigend, kleine smalle steegjes en zo... Lumen Hotel. Doe er je voordeel mee. Doen wij ook. Nog 1 dag na deze.

Voorbij voor je er erg in hebt. Maar wat is dit een fijne stad om in te verblijven. En dan is het nog niet eens zomer, met lange zwoele avonden en zo. Nee, het is nu begin mei. We hebben de 27 graden al aangetikt een paar dagen geleden. Vandaag was de minste dag qua weer. Paar kleine drupjes gevoeld maar dat mag geen naam hebben. Ja, drupjes. Vooruit dan.

Deze stad gaat beter passen naarmate je er bent. Denk dat dat met elke stad wel zo is. Al heb ik dat met Amsterdam eigenlijk niet. Maar verder... Lissabon dus. Gebouwd op 7 heuvels, met een laag deel, een middendeel, een hoog deel.
Dat was ons doel vandaag. Met tram 28 de stad doorkruisen, op zoek naar de mooie plekjes in de stad, het ervaren van het naar beneden suizen en weer omhoog klimmen. Het kraken van het trammetje, het ratelen van de trambel wanneer er weer eens een auto op de rails stond, het schudden en bewegen.
Dat is gelukt. We hebben er een uur voor in de rij gestaan bij het beginpunt. Want ja, zitplaatsen.
Langs de route heb je tramhaltes. Logisch. Bij die halte staan mensen te wachten die mee willen of moeten. En wanneer je er meer mensen in laat stappen dan eruit dan kan het zo zijn dat het trammetje best vol gaat raken.
Er was een moment dat we niks meer zagen. Gewoon, vol. En dan kom je bij het eindpunt en moet je er uit. En dan weer in de rij voor de terugreis.

En daar hadden we geen zin in. In de terugreis wel maar dat trammetje hadden we wel gezien.
Wel doen hoor, wanneer je hier bent. Want je gaat door allerlei wijken, ziet geweldig mooie en oude gebouwen, mensen die langs de kant staan en soms nog net op tijd wegspringen. Auto's die op de tramrails staan en waarvan de chauffer gewoon even niet aanwezig is. Het is een bijzonder iets. De bestuurder van dat trammetje is er al aan gewend, die zet gewoon dat ding stil en wacht tot hij weer door kan. Het wordt vanzelf 5 uur. Of tot hoe laat hij ook moet werken.

We hebben een bus terug gepakt. Ik wilde graag naar de begraafplaats op de heuvel, het Cemitério do Alto de São João. Dus dat werd bus 742, voor wie het interesseert. 😉
Daar aangekomen zijn we een rondje gaan lopen over de begraafplaats. Eentje met veel kleine grafgebouwtjes. Rijke families die daar liggen begraven. Indrukwekkend.
We kregen trek en wilden ook nog graag naar het Castelo de São Jorge.
Dus eerst naar Rossio met de bus en metro, daarna een snelle lunch en toen de vele trappen op. Want die stappen moesten er nog wel komen.
Zouden hoogtemeters dubbel tellen eigenlijk? Denk het niet. Helaas.
Het was druk boven. Lange rij voor de kassa van het kasteel. Wel prima sfeer en de temperatuur was aangenaam. Uiteindelijk zijn we doorgelopen naar een kerkje wat er naast ligt. Daar kon je de kerktoren in en van daaruit had je een mooi uitzicht over de stad. Dus geen Castelo maar Torre da Igreja do Castelo de São Jorge. De klokkentoren dus.
Nadat we mooie plaatjes hadden geschoten en genoten hadden van het uitzicht wilden we nog een plekje bekijken, een plek waar je ook een mooi uitkijkpunt hebt en dus mooi over de stad heen kon kijken. Met name over Alfama.

Dit stukje Lissabon leeft echt wel. De sfeer is er prima, af en toe hoor je echte Portugese muziek uit een tentje komen en ruik je allerlei lekkere geuren.

De trip naar beneden was leuk. Iets andere route dan omhoog en dan zie je weer heel andere dingen. Bijzonder hoe mensen daar wonen. Maar dat zullen ze van ons ook best vinden.

Morgen laatste dag in Lissabon. We kijken ernaar uit, naar weer een dag hier. Met mooi weer ook weer!

Wat weer een mooi verslag en dito foto's. Geniet van de laatste dag.

Joke 2022-05-02 23:56:56

Ziet er uitnodigend uit allemaal. Zet op mijn inmiddels best lange lijstje whaha.

Michel 2022-05-03 07:40:47

Klinkt alsof ik met jullie mee loop. Heerlijk te lezen. (Ben er natuurlijk ook geweest en geniet bij je verhaal)