Dag 11: Salt Lake City

Verenigde Staten, Salt Lake City

Vandaag was een mooie dag. 34 graden, geen wolkje aan de lucht.
Dat begon vanmorgen wel anders. Onderweg naar Park City, een van de plekken van de Olympische Winterspelen van 2002, begon het toch best te regenen. Note to self: morgen weer even de voorruit vet- en mugvrij maken. Met de ruitenwissers aan zie ik minder dan dat ik ze niet aan heb. En met alle hoogteverschillen op de wegen rondom Salt Lake City is het fijn om wat te zien. Zeker omdat de trucks omhoog niet de snelheid halen van een personenauto en je er zo maar bovenop kunt knallen. Naar beneden daarentegen... Sommige chauffeurs zijn echte kamikazepiloten. Die storten zich met dubbel stel van zo'n berg af naar beneden en hebben weinig zin om af te remmen. 70 mijl per uur (een dikke 110 km/u) is dan nog langzaam zeg maar. Vanmorgen een personenauto gezien die wat langzamer reed dan de vrachtwagen maar het toch nodig vond om vlak voor hem op de rechterbaan in te voegen. Ik ben toen alvast maar even een baantje opgeschoven want dat geweld zou onherroepelijk naar links willen gaan. En dat klopte. Hij zal er maar bovenop knallen zeg.
Rijden rondom Los Angeles is af en toe een uitdaging (vanwege de drukte en ze halen je aan alle kanten in), de wegen rondom Salt Lake City zijn ook best pittig, juist vanwege die bergen/ heuvels en de hoeveelheid vrachtwagens hier.
Toen we bij Park City aankwamen was het rustig, net na 9 uur.
Ik had wel de wekker gezet omdat ik de kwalificatie van de Formule 1 wilde zien. Daarna even ontbijten en toen in de auto. Het plan was om bij Park City een ochtend rond te struinen, even lunchen, daarna bij de outlet die er vlakbij zit te gaan winkelen en dan avondeten.
Het liep anders. Park City is leuk, als je zin hebt in avontuur. Je kunt een rit maken op de bobsleebaan en nog wat activiteiten gerelateerd aan het thema winter. Ze moeten toch iets met dat complex. Wat wel mooi was, waren de gasten die freestyle skiën aan het oefenen waren. De ene baan kwam uit op een groot luchtkussen, de andere in een zwembad. Dat was wel bijzonder om te zien, dat ze naar beneden komen suizen, hun trucje doen en dan in het water terecht komen. Kan me voorstellen dat de landing best pijnlijk kan zijn. Door de 2 musea die er zijn waren we ook snel heen. De ene ging over skiën waar wij beiden niks mee hebben en de andere was dan wel wat breder Olympisch georiënteerd maar dan voornamelijk gericht op team USA. Niks over de gouden medailles van Jochem Uytdehaage en Gerard van Velde. Dus ook hier waren we snel klaar.
Even snel wat kleine boodschapjes gescoord in de Walmart (graag gedaan hoor!) En daarna door naar de outlet. Even na 10 uur liepen we dus in de Skechers (schoenen) winkel. Daarna nog wat andere winkels maar het slenteren beviel ons slecht. Rond 12 uur waren we ook dat wel zat dus een prima reden om een leuk lunchtentje op te zoeken. Dat werd Dee's, een familierestaurant met van die leren ronde bankjes. Prima eten voor een prima prijs op een prima locatie. Genoeg te zien dus dat was top.
Hierna weer naar het hotel om even de benen rust te geven en even wat af te koelen. In Nederland was het warm, hier ook hoor.
Omdat we toch willen proberen aan onze stappen te komen elke dag zijn we vanmiddag nog even op pad geweest, een groot rondje om ons hotel heen. Er was een of ander festival gaande, grappig om te zien maar alles was in het Spaans dus voor ons, zonder ondertiteling, niet te begrijpen en te verstaan.
Het rondje was pittig door de warmte dus zijn we nog maar even het winkelcentrum ingelopen om af te koelen. Prettig! De 10000 stappen zijn ruimschoots behaald, we hebben voldoende gedronken om ons vocht op peil te houden dus de rest van de avond kunnen we in de relaxstand. Volgens mij schreef ik gisteren iets over een basketball evenement in de Vivint Smart Home Arena naast ons hotel. Dat is dus vanavond, en niet gisteren. Wat een volk komt daar evengoed nog op af. Vanuit onze kamer prima te zien. Het lege asfaltterrein staat vol met auto's nu (tientje per auto) dus de plaatselijke middenstander doet goede zaken.
Vanmiddag was het een drukte van jewelste qua hulpverlenersvoertuigen die langs ons hotel reden. Ambu maar zeker ook brandweer lieten wel merken dat ze er langs moesten. Helaas voor ons niets van brand kunnen waarnemen, zelfs niet van de bovenste etage. Nou ja, hopen dat het meeviel dan.
Morgen kunnen we 'pas' om 16.00u in ons volgende hotel in Springdale. De reis er naartoe is een uur of 4 rijden dus we hoeven ons niet te haasten. Voorlopig plan: wekker zetten, om 7.10u de start en wat rondjes F1 meepakken, daarna ontbijten en daarna de rest van de race bekijken. We hoeven hier pas om 12.00u uit te checken dus geen paniek morgen...