Dag 19: Bridgeport - Lone Pine

Verenigde Staten, Bridgeport

Vlakbij Bridgeport ligt het spookstadje Bodie. Een oud goudzoekersplaatsje waarvan de laatste bewoners in de jaren 40 vertrokken zijn. Er schijnen hier op z'n meest (rond 1879) zo'n 10.000 mensen gewoond te hebben. Nu staan er nog zo'n 200 gebouwtjes en het is in 1962 uitgeroepen tot State Historic Park, de stad wordt hierdoor beschermd tegen verder verval. Tot zover de geschiedenisles ;-)
Wij gaan er in ieder geval een kijkje nemen vandaag, en van hieruit langs de oostkant van de Sierra Nevada richting Lone Pine waar onze laatste tussenstop van deze reis zal zijn.
Vlakbij het plaatsje Bishop ligt het Ancient Bristlecone Pine Forest, met bomen van wel 4000 jaar oud. Die staat ook op onze lijst van te bezoeken dingen.

Goed, het eerste hebben we gisteren gedaan, het laatste wel vandaag.
De 3 nachten in Bridgeport zijn ons prima bevallen maar het is fijn om weer in een andere omgeving te zitten. Een omgeving waar je niet zoveel last hebt van de langsrazende vrachtwagens...
Onderweg naar Lone Pine kwamen we langs Mono Lake. Daar wilde ik wel even kijken, er werd van je verwacht dat je 3 dollar in een envelopje deed voor het parkeren daar. Maar voor de nog geen 5 minuten dat we daar geweest zijn vond ik dat niet echt nodig. Na Mono Lake hebben we boodschappen gedaan in Bishop. Nog iemand heel blij gemaakt door onze Safeway pas uit te lenen. Die mensen hadden voor ruim 250 dollar aan boodschappen gedaan maar hadden hun pas niet mee. Ook wisten ze het nummer niet. Dus door onze pas even onder de lezer te houden zag je hem terugtrekken. Totale korting: 34,07. Hij was erg blij. Buiten werden we aangesproken door een Duits stel, die begrepen de prijsstickers niet. Ze hadden kaas gekocht, bij de kassa was die ruim 3 dollar duurder. Dus wij in 3 talen geprobeerd uit te leggen hoe het werkt. Aangezien deze supermarkt zelf geen pasjes (meer) heeft heb ik ze aangeraden bij de eerste de beste Safeway een pasje te halen. Ongelimiteerd geldig dus erg prettig. Wij hadden die van ons in San Francisco gehaald en er toch al flink mee bespaard. Je kunt hem zelfs digitaal toevoegen aan Stocard.
Na Bishop kwamen we bij Big Pine, en daar was de weg naar Ancient Bristlecone Pine Forest. Die weg er naartoe, en dus ook weer terug, was hel voor Marc en Linda. Kronkelig, omhoog en omlaag, en dan nog naar ruim 10000ft, 3500m.
Uiteindelijk hebben Linda en ik een klein stukje van een trail gelopen, maar voor haar was dat teveel. De hoogte in combinatie met de temperatuur was pittig.
Er was nog een trail, deze was niet zo lang, die heb ik alleen gedaan. Daar stonden dus die oude bomen.
Trail was pittig maar zeker de moeite waard.
Uiteindelijk nog even getankt in Big Pine, 3,74 voor een gallon. Best prijzig maar we hebben zelfs 4,99 gezien. Morgen komen we door Pahrump, daar is het 2,78 of zo. Dus verschilt enorm.
Nu in Lone Pine, warm (38°C) maar erg mooi met de bergen om ons heen. Alleen jammer dat het zicht niet echt super is door de zooi in de lucht. Morgen via Death Valley naar ons laatste overnachtingsadres in Las Vegas.
Nu eerst nog een potje baseball kijken, Braves tegen de Brewers.

Onze slaapplaats voor vannacht:
Best Western Plus Frontier Motel
1008 S Main St, Lone Pine, CA 93545

Weertype: Zonnig, warm 30-38°C
Aantal gereden mijl: 204

Wel bijzonder allemaal. Veel foto's gezien, enkelen met stadsgezichten, de rest allemaal natuur en overnachtingslocaties. En dan de serie van vandaag. Allemaal dode bomen met kronkelig karakter. En dan die foto met dat vergezicht, een licht slingerende weg met links begroeiing met bomen en rechts niet één! Is daar een verklaring voor, die dode bomen en die kaalheid?

Roelof Koekoek 2018-08-12 08:38:35

De bomen die hier groeien hebben een bepaalde overlevingstechniek die andere bomen minder hebben. Zeker de kronkelige bomen, sommige al meer dan 4000 jaar oud. De bomen van tegenwoordig hebben een andere samenstelling heb ik gelezen, die zijn zachter dus worden die niet zo oud. Verder zal het te maken hebben met de ondergrond, erosie en andere zaken. Het was wel bijzonder om te zien.