Dag 16: Oakland - Bridgeport

Verenigde Staten, Oakland

Eigenlijk, in planning route versie 1 t/m versie 4, stond Yosemite NP op onze lijst. Vanaf het begin stond het ons al een beetje tegen om in tenten te moeten overnachten (wij zijn geen kampeerders, afgezien van het belachelijke bedrag van $170 per nacht) en we lazen ook steeds meer berichten van de achterlijke drukte in het park.
Na ampel beraad, waarin we onder meer bedachten wat we nou écht wilden zien daar (sequoia bomen), hebben we besloten om Yosemite te verruilen voor Sequoia NP/Kings Canyon NP (kortweg SeKi).
Natuurlijk is het niet hetzelfde als Yosemite, natuurlijk 'moeten' we Yosemite zien. Maar het is onze vakantie en we hebben hier een beter gevoel bij.
Er zijn in SeKi fantastisch grote bomen te zien, er is een geweldige scenic route met de nodige wandelgelegenheden en we slapen in een cabin in Kings Canyon. Hoe mooi wil je het hebben. Ik heb wel even vooruit gekeken: onderweg naar onze volgende overnachting komen we langs Yosemite en kunnen we toch nog een blik werpen op Tunnel View.

Vergeet bovenstaande maar. Op papier ziet alles er prima uit. Je kunt nog zoveel plannen en reserveren, als het niet lukt moet je wat anders verzinnen. We hebben dus onze nachten omgeboekt. En eigenlijk vinden we dat wel prima.
Vooraf wil je zoveel mogelijk zien wanneer je in een bepaald land bent. Zeker wanneer je naar een land als Amerika gaat. Maar rondreizen kost energie, en je vergeet dus tijd te maken voor de broodnodige rust. En dat doen we dus deze week wel.
Vanmorgen zijn we na het ontbijt gaan rijden, onduidelijk in hoeverre we last zouden krijgen van de rook rondom Yosemite. Het viel mee. Het viel reuze mee. Maar je kon niet ver kijken. Alles zat potdicht, en voor de route die we vandaag reden was dat erg jammer. Wat een omgeving, wat een hoogte, wat een... Je begrijpt het wel denk ik. De mooiste route die ik gereden heb. De kustweg was tof maar deze is bijzonder.
Het eerste deel zagen we erg veel laaghangende rook in de vallei, later kwamen we dichterbij de plekken waar het in de brand gestaan had en daar werd de geur ook steeds sterker. Af en toe zag je een brandweerauto terug rijden. Bij een hotel stonden er een stuk of 5,6 en verderop nog een aantal die nog aan het blussen waren. Indrukwekkend. Zo'n groot gebied, absoluut niet te vergelijken met iets wat we thuis hebben.
Hoe verder we kwamen hoe schoner het werd en hoe meer zon we zagen. Warm was het al wel, ruim boven de 30°C.
Uiteindelijk zijn we via de Tioga Pass richting Bridgeport gegaan.
De plek waar we zitten is prima, we hebben een gashaard buiten. Verder zitten er sowieso, naast ons, nog 2 Nederlandse gezinnen hier. En dat op 19 huisjes.
Morgen gaan we weer wassen, we gaan naar Bodie en misschien nog Mono Lake en verder niks. Vrijdag ook niks en dan zaterdag richting Lone Pine. Dan komt onze eindbestemming wel in zicht hoor.

Onze overnachting voor de komende 3 nachten:
Virginia Creek Settlement
70847 US-395, Bridgeport, CA 93517

Weertype: Vanmorgen bewolkt, 15°C, vanmiddag 30°c
Aantal gereden mijl: 251

Mooie natuur zo te zien. En een beetje rust inlassen is ook niet verkeerd.