Dag 13: Zion NP

Verenigde Staten, Springdale

The Narrows. Wauw. Een route door het stromende water van de Virgin River. Hoe verder je gaat hoe smaller de kloof waarin je loopt wordt. Zo ver zijn wij niet gegaan hoor.
Vanmorgen hadden we de wekker gezet om 5.45u. Maar het was nog donker dus lekker langzaam aankleden, broodje eten, spullen pakken... Rond 7.00 waren we bij de parkingang en sloten we achteraan in de rij van mensen die met de bus het park in wilden. Ongelofelijk, wat een volk zo vroeg al. Logisch ook, de meeste mensen wilden wandelen voor het erg heet zou worden. Wij dus ook. En dan moet je dus ook de gevolgen accepteren.
We stonden achter een hele grote groep scholieren, die konden dus nooit in 1 bus mee. De eerste 2 bussen kwamen rap achter elkaar en toen de 3e er stond en bijna vol was, was de grote groep aan de beurt. Die wilden liever toch een bus afwachten dus ze vroegen of er nog stellen of gezinnen waren die misschien voor wilden. Kijk, dat scheelt een uur. Hollanders als wij zijn, wij oefenen bij de kassa... Kassa erbij? Hoppa, wij staan er. Plekje in de bus? Idem!
De bus was vol, uiteraard, en bij de halte van Angels Landing (een pittige wandeling, enorm populair) was de helft van de bus leeg. De andere helft ging eruit bij The Narrows. Je loopt nog ongeveer 1,5 km voor je bij het begin van The Narrows bent. Daarna door het water. Door de stroming wordt de voet die je wil verzetten meegenomen en dat maakt het lastig om te lopen. We hadden geen stok bij ons dus we hebben voornamelijk de rotswand en elkaar gebruikt als houvast. Op sommige punten kwam het water bijna tot je middel, en dat is wel even koud. Later, wanneer je een beetje gewend bent is het wel lekker. Omdat we vroeg waren viel de drukte mee, er waren wel veel mensen maar onze Duitse buren zijn vanmiddag geweest en toen was het gigantisch druk. Veel Chinezen ook...
Op enig moment vonden we het wel goed en zijn we teruggegaan. Een aantal mensen wilden wel weten hoever we geweest waren (door de bochten zie je niet wat er verder is, je moet dus door om iets te zien) en ze konden aan onze natte broeken wel zien dat we best ver het water in geweest waren.
We hadden een handdoekje mee, en droge schoenen en sokken en dat was wel fijn. De meesten hadden dat niet en moesten dus met hun natte schoenen en sokken terug naar hun auto of logeeradres.
We waren rond 11.30u weer terug en hebben het daarna rustig aan gedaan. We zijn nog even naar het visitorcenter van Zion geweest, daar een mooi shirt gescoord en toen nog even wat avondeten in de kleine supermarkt gehaald.
Het was te warm om verder wat te doen vanmiddag dus lekker uitrusten was een heel goed idee. Onze schoenen waren wel snel droog met die warmte...
We hebben zelf ook een beetje het heen en weer: binnen, buiten. Binnen bij de airco was het best fris en buiten weer te warm.
Na het eten hebben we nog even een wandeling gemaakt om in ieder geval aan onze stappen te komen vandaag. Ruim gelukt.
Hierna nog even een uurtje met de buren zitten kletsen en nu is het tijd om de spullen bij elkaar te zoeken. Morgen na het ontbijt gaan we op pad naar Bryce Canyon. We willen nog een wandeling doen in Zion en dan door. Geen haast, inchecken kan vanaf 16.00u dus we hebben de hele dag om mooie dingen te doen en te zien. In Bryce is het 10 graden koeler dus dat is wel prettig. Warmte is prima maar als ik er hoofdpijn van krijg ben ik het gauw zat.

Overnachting:
Red Rock Inn B&B Cottages
998 Zion Park Blvd, Springdale, UT 84767

Weertype: 38°C (bloody hot)