Stellenbosch - Franschhoek

Zuid-Afrika, Franschhoek

Vandaag voor de laatste keer verkassen. Vol verwachting klopt mijn hart, want de Plumwood Inn in Franschhoek (spreek uit: Fransjhoek) heb ik afgelopen zomer al geboekt omdat het me het ideale paradijsje leek om deze reis mee af te sluiten en een paar dagen te kunnen reflecteren.
Na een half uurtje reden we Franschhoek binnen, een lieflijk en levendig wijndorp. Het verschil in levensstandaard in vergelijk met andere streken waar we doorheen reisden of overnachtten is bijna schrijnend. Toch is ook hier een enorme township ontstaan, vertelde Roel Rutten, de eigenaar van de Plumwood Inn, door de aanzuigende werking van de rijkdom in de winelands.
De Plumwood is inderdaad het paradijsje dat ik voor ogen had en na een kop koffie en een ontbijtje in het dorp kregen we de sleutel van de kamer en konden we ons installeren. Maar gelijk de hele auto leeg gehaald, want vrijdag vertrekken we vanuit hier naar de luchthaven bij Kaapstad voor de terugreis. Dus alle losse spullen moeten een plaatsje krijgen in de koffers.
In de middag hebben we een restaurantje gereserveerd voor ‘s avonds, de blog bijgewerkt en lekker genoten van deze heerlijke plek. We lopen in 5 minuten naar de hoofdstraat met winkeltjes, supermarktje en terrasjes. R ontdekte zelfs een brewery met craftbiertjes in dit door wijn gedomineerde oord!
Om 19.00 uur zaten we in Protégé, een trendy restaurant (€€-€€€) aan de onderkant van het Franschhoekse spectrum.Ook even wennen, deze prijzen.šŸ™‚
Ik had het nieuwe jurkje aan dat ik in de mall bij Stellenbosch had gekocht. We kregen wat appetizers en bij de eerste olijf die ik daarvan pakte spetterde vrolijk een dikke druppel olie op mijn nieuwe jurk! Heel fijn.
We hadden een heel gesprek over de ontwikkelingen in Bethesda, van de afgelopen jaren maar ook wat ons te wachten staat de komende tijd. En hoe Rombout daar tegenover staat.
Nederland komt weer in beeld na wekenlang (op 12/11 na) in standje Afrika geleefd te hebben...
Terug op de kamer het jurkje met olijfolievlek in een sopje gezet en nog even wat met de jongens geappt. Maar al gauw gingen de oogjes toe.
Wat een heerlijke bedden!

M

Filmpje:
Plumwood Inn, Franschhoekhttps://youtu.be/hMmtcLLILTc

Wat een heerlijke plek om deze mooie reis af te sluiten!