De Walvissen in Gansbaai

Zuid-Afrika, Gansbaai

Wakker worden, aanschuiven aan een rijk aangeklede ontbijttafel, gastvrouw Amy (geholpen door een verlegen Afrikaans meisje) die tot het uiterste gaat om ons en de andere B&B-gasten een prachtig ontbijt voor te zetten, gezellige gesprekken aan tafel over wat iedereen tot nu toe heeft gedaan tijdens hun reis door Zuid-Afrika, tips en ervaringen uitwisselen en dan plotseling: “JA!! Ik zie een walvis!!!”
En iedereen rent van de ontbijttafel naar het raam, dat uitkijkt over de oceaan… Even later hebben we het allemaal gezien: walvismoeders met baby’s! Op nog geen vijftig meter van ons vandaan! Hoe bijzonder en ontroerend! We zijn gelijktijdig stil en opgewonden, want hiervoor kwamen we toch allemaal naar Gansbaai.
En dat het bijzonder was kwam ook omdat het uitgerekend vandaag stormachtig waait. Dusdanig, dat het best lastig is om de walvissen te spotten. Lastiger in ieder geval, met deze hoge wilde golven, dan bij een gladde zee.
’s Middags, toen we (tip van de restaurant-eigenaresse van gisteravond) in een klein caféetje aan de zee in een dorpje verderop, weer uit het raam zaten te turen, kregen we er tot onze blijdschap nòg weer een paar in het vizier.
OK, we hadden niet op dit ruige weer gerekend, maar gegeven deze omstandigheden voelen we ons bevoorrecht dat we dit mee hebben mogen maken. Kijk naar de foto’s en misschien kan je je er iets bij voorstellen.

Vanavond hebben we gegeten in “Thyme at Rosemary’s”, een geweldig klein maar fijn restaurantje waar ik voor het eerst in Zuid-Afrika, authentieke Bobotie heb gegeten, een ovenschotel met gehakt en gedroogde vruchten. Rombout werd verwend met lamskoteletjes, beide voor herhaling vatbaar.
Ook vanavond ontdekten we dat de stormachtige wind van vandaag de toon lijkt te zetten voor een vrij forse weersomslag vanaf zondag. Gelukkig hadden we nog niet alle overnachtingen vastgelegd. We hebben besloten om de geplande route te verlaten en zondag landinwaarts te trekken in de hoop dat daar het weer beter zal zijn dan aan de kust.
Maar eerst: Morgen verder richting Swellendam.

Marleen

Filmpje:
Gansbaai https://youtu.be/Jr39A_ruulk

Goeie reis naar Swellendam! Slim om de route aan te passen als het slecht weer wordt aan de kust. Veel plezier!