De Hoop Nature reserve en slapen in de Santos Express in Mosselbaai

Zuid-Afrika, Swellendam

Rombout had gisteravond zijn blog al geschreven en ik was druk bezig geweest met het zoeken naar overnachtingsmogelijkheden voor verderop tijdens de reis toen ik besloot dat het tijd was om te douchen. Na het douchen zaten we nog even wat op bed te lezen toen ineens spontaan de elektriciteit uitviel. In het pikkedonker hebben we toen met zaklantaarns (die we gelukkig bij ons hadden!) de laatste noodzakelijkheden uitgevoerd en zijn maar gaan slapen. Midden in de nacht werd ik wakker en ontdekte dat alle lampen weer aan waren! Haha, wat een land!
Vanmorgen aan het ontbijt bleken we die nacht de enige gasten te zijn geweest in De Companjie. We werden liefdevol verzorgd door de eigenaresse. Daarna was het tijd om de koffers weer in de auto te laden en verder te trekken. De Hoop Nature Reserve aan de kust stond op het programma.
De weg ernaartoe was tientallen kilometers “dirtroad”, ongeasfalteerd gravelwegdek, met imposante stofwolken achter de auto. Maar het was het waard! Kijk naar de foto’s: prachtig landschap, bavianen, zebra’s, bontebokken, elanden en struisvogels zelfs met mijn iPhone goed te fotograferen. Door de spierwitte zandduinen zijn we ook nog even bij de zee geweest, die daar zo prachtig blauw was! Na een paar uur genoten te hebben zijn we van daaruit op weg gegaan naar Mossel Bay, waar we een bijzondere overnachting tegemoet zouden gaan.
Ik had nl. uitgevonden dat er in Mossel Bay, op Santos Beach, een oude trein op het strand staat, waar je een bedje in kan boeken. In een slaapzaaltje van 5 stapelbedden, of in een mini-2-persoons kamertje, zelfs een 1-persoons kamertje en ook Royal Class. Er was alleen nog keuze uit het slaapzaaltje of de Royal Class… (hè, wat naar nou!)
Dus het werd het laatste.
De foto’s vertellen hun eigen verhaal. Het was zó supergaaf!
’s Avonds hebben we gegeten in “Route 57”, een restaurant dat eigendom is van Louis Oosthuizen, een bekende Zuidafrikaanse golfer, die uit Mossel Bay komt. Van de kwaliteit van het eten waren we niet zo onder de indruk, maar het was wel grappig om mee te maken.
Terug bij onze trein hebben we nog even wat geappt bij de bar (alleen daar is wifi) en toen zijn we naar onze coupé gegaan voor de nacht. De trein staat ongeveer 30 meter van de branding af. Als je in bed ligt hoor je de golven alsof je op het strand ligt. Heel bijzonder!

Wat een vondst die Santos Express!!