Marktjes, flappenstress en en Milonga

Argentinië, Buenos Aires

We begonnen onze dag verheugd, want toen we het grote rolgordijn voor het raam van de kamer optrokken zagen we voor het eerst een strakblauwe lucht! Dàt is lekker wakker worden!!
Tijdens het ontbijt namen we ons voor onze, de vorige dag behoorlijk op de proef gestelde, voeten een klein beetje te sparen, want we hadden een avondprogramma in gedachten...
Dat de voetjes toch weer een "zware" dag zouden krijgen, lag niet aan onze planning, maar daarover later meer.
Het was zaterdag. De hulpvaardige receptioniste van ons hotel had ons verteld over zaterdagmarktjes op verschillende plekken. Dat leken ons mooie ankers om een tocht door een ander deel van de stad aan op te hangen.
Palermo Soho was aan de beurt. Het zusje van Palermo Hollywood ligt er pal naast en is vernoemd naar, je raad het al, de shabbychique Newyorkse wijk Soho. Winkeltjes met hippe, maar best prijzige kleding naast Indiase hebbedingetjeswinkeltjes waar de wierooklucht je buiten al tegemoet komt. En winkels met werkelijk àlles voor je iPhone of Samsung naast heerlijke volkse terrasjes (maar die maken dan wel een tòpcapuccino voor je!)
Zaterdag en dus veel families met kinderen op de marktjes, die niet veel bijzonders te bieden hadden (beetje hobbyverkopers). Ze dienden eigenlijk maar één doel: sociaal trefpunt.
In zo'n iPhonewinkeltje heb ik nog wel een supergaaf telefoonhoesje gescoord voor weinig, trouwens!
Daarna zijn we naar de centraal in de stad gelegen Jardin Botanico gegaan. Altijd een oase van rust en groen en dus aangenaam om een poosje in rond te slenteren. Weinig bijzondere planten in bloei, trouwens (het voorjaar is ook nog maar net begonnen). Arboretum was een betere benaming geweest. Maar mooi en goed verzorgd.
Tijdens de lunch bedacht Rombout, vooruitdenkend aan het vervolg van onze trip, dat het goed was om wat extra peso's in huis te halen. Hij had op internet gelezen dat niet in alle dorpen en steden even overvloedig (en werkende) geldautomaten voorhanden zijn als in Buenos Aires. En daar begon de frustratie: De ene na de andere flappentap weigerde! Onbedoeld ga je dan dus toch kilometers maken! Toen zelfs de automaat, waar we de eerste dag wèl geld hadden gekregen, dienst weigerde gaven we het op en keerden somber terug naar het hotel. Wat kon de reden zijn? We zagen in gedachten ons plannetje voor de avond al in rook opgaan. Op de kamer (wifi!) lazen we op internet zo mogelijk nog verontrustender verhalen van mensen die echt in de problemen waren gekomen omdat ze niet bij hun geld konden...
Maar R gaf niet op. Na een kwartier met de vermoeide benen omhoog ging hij weer op zoek naar nieuwe banken, die we nog niet geprobeerd hadden. Tot mijn verrassing was hij binnen tien minuten terug mèt 4000 peso's! Pffff! Avondprogramma (en ons humeur!) gered!
Want wat we gisteravond gedaan hebben is de reden dat deze blog wat verlaat "uit de pen vloeit". We waren namelijk om 03.00 uur terug in het hotel.
Na weer een heerlijke hap op een straathoek zijn we in een taxi gestapt naar een Milonga.
Het lukt hier niet om een link over Milonga's te plaatsen, dus ben je geïnteresseerd, zoek dan even op Google.

Filmpje:

Op aanraden van onze onbetaalbare vriendin van de receptie zijn wij naar La Catedral gegaan. www.lacatedralclub.com
En het was magisch!!
Dat we zelf geen tango beheersen was geen enkel probleem: "sit and watch" doen velen. Dit is hoe tango beleefd wordt door de gewone Argentijn. Jong en oud, ze houden ervan en we hebben onze ogen uitgekeken! Zo bijzonder om je een avond onder te dompelen en je hartelijk welkom te voelen in de bijzondere sfeer van de muziek, de passie voor de dans en het onderlinge respect tussen de toppers en de beginnende dansers. We hebben meer dan genoten!

Een ervaring rijker betreffende geld, hier in Zwitserland in overvloed en ginds precies raar.

Johan 2017-10-15 16:11:18

👍 🍷🍷

Ina 2017-10-15 16:40:41

Wat fijn dat het toch gelukt is. Enig idee waar het aan lag?

Femke 2017-10-15 19:22:11

Milonga! Ik ken het alleen als de vrolijker, lossere tangovariant. Ik wist niet dat de tangosalon ook zo heette.

Femke 2017-10-15 19:23:04

Hartstikke leuk om zo mee te genieten van jullie (volgens mij nu al onvergetelijke) reis!

Wemmy 2017-10-15 21:42:25

Dank voor deze dag. Ik vergeet altijd bijna de foto’s te kijken.

Roeilien 2017-10-15 22:49:34

Marleen ,wat zul jij in het bijzonder genoten hebben van de tango avond,je was op dansles ook zo goed. Wat een pracht reis maken jullie en wat fijn dat ik zo kan meegenieten.