Laatste Game Drive en naar Plettenberg Bay

Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Vanochtend extra vroeg (4:45 uur) op pad richting de grens met Addo. Daar zijn soms neushoorns te zien. Het was wederom een schitterende tocht, flink bewolkt waardoor je vaak wat meer activiteit ziet bij de dieren die vooral ‘s nachts bezig zijn. Zo zagen wij een oryx(spiesbok)paar met een kalf. CF had sinds hij bij Kuzuko werkt (4 jaar) nog nooit een oryxkalf gezien en een behoorlijk enthousiasme maakte zich van hem meester. Daarna speuren naar de neushoorn. Ondanks uiterste inspanning en het zien van vele sporen hielden de neushoorns zich helaas schuil, maar de zoektocht op zich was al mooi. Op de terugweg troffen we nog wel de twee leeuwen (Sylvester en Fielies) die extreem lui lagen te zijn, overigens op vele kilometers afstand van de plek waar we ze gisteren nog gezien hadden. Aan de bloedsporen op hun poten was te zien dat ze die nacht een “kill” hadden gemaakt. Volgens CF waarschijnlijk een relatief kleine prooi die ze al helemaal opgegeten hadden. De ene leeuw keek niet op of om toen we op twee meter afstand met de auto stonden, de ander, Sylvester, tilde vermoeid zijn kop een keer op, maar liet het daarbij. CF noemde het niet lui maar “energy efficient”. Dit is een uitdrukking die mij ook regelmatig van pas zal komen. Daarna terug naar de lodge om te ontbijten en uit te checken en iedereen te bedanken voor de geweldige dagen die we er hebben gehad. Samen met een schots stel waarmee we alle game drives hebben gedaan terug naar de receptie (ongeveer 15 min rijden) en van daar eerst een stuk achter elkaar aangereden. Bij Port Elizabeth sloegen zij af naar het vliegveld en reden wij door naar Plettenberg Bay. Onderweg nog een korte stop in Jeffreys Bay (een beroemd surfersparadijs). Daar was echt helemaal niets te beleven zodat wij uiteindelijk bij de McD belandden voor een lunch hapje. Weer een prima onderkomen (Plett River Lodge). Hier blijven we drie nachten. ‘s Avonds voortreffelijk gegeten bij Ristorante Enrico in Keurboomstrand, iets ten oosten van PB. Daarna nog een korte strandwandeling en vervolgens snel de mand in want twee dagen achtereen om 4 uur opstaan gaat je niet in de koude kleren zitten.