Wasje, Máxima en Ojo de bife

Argentinië, Mendoza

Na de reisdag van gisteren hebben we vanmorgen even rustig aan gedaan. Even haren gewassen (kost bij mij toch altijd even wat meer tijd) en rustig ontbeten. Na het ontbijt lekker op de veranda wat dingetjes zitten voorbereiden voor de komende dagen. We raakten in gesprek met gastheer Fede (-rico) die ons vertelde dat de tocht die we op het oog hadden naar de grens met Chili, hoog in de Andes, drie uur heen en drie uur terug in beslag neemt, en langer als je hier en daar stopt om van het uitzicht te genieten of iets te bekijken. Nuttige informatie. Daarop hebben we besloten ons verblijf hier met een nachtje te verlengen, zodat we de hele dag de tijd konden nemen voor deze tocht.
Toen ik vroeg naar een wasserette in de buurt, zei hij dat ik mijn wasje gerust even in hun machine kon gooien. Wat lief!!
Terwijl de was draaide hebben we snel wat boodschapjes gedaan en een paar flessen wijn gekocht om op tafel te zetten voor de borreltijd. In de supermarkt had ik nog een aardig handen-en-voeten-gesprek met een mevrouw over nagellakremover waar ik naar op zoek was. En automatisch (we hebben het al vaker meegemaakt) komt altijd het gesprek op Máxima, als men hoort dat je uit Holland komt. Oh, wat zijn de Argentijnen trots op "hun" koningin! En helemáál verguld als ze horen, dat wij ook zo blij met haar zijn!
Teruggekomen kon ik de was lekker in het zonnetje hangen op hun waslijn.
Toen zijn we naar het centrum gelopen om dat eens te verkennen. We zagen een groene stad, met veel bomen langs de brede straten en geen hoogbouw.
Daar is een reden voor: in 1861 is de stad getroffen door een zware aardbeving, waarbij alle huizen instortten en 1/3 van de inwoners het leven liet. De stad is herbouwd met brede straten, open pleinen en lage gebouwen. Geregeld zijn er nog voelbare aardbevingen, maar alles wat in het moderne Mendoza verrijst is zo ontworpen dat het aardbevingen kan weerstaan.
Vanavond hebben we in een door onze gastheer aanbevolen restaurantje "Ojo de bife" gegeten... De Hollandse ribeye steaks blijken een lachertje te zijn, als je ze eenmaal in Argentinië hebt gegeten! 😃

Grote bomen , grote lanen , grote parken , reuze grote stukken vlees,

Johan 2017-10-20 08:49:21

Prachtig daar! En wat een ribeyes!

Roos 2017-10-20 09:11:55

Zo leuk om het allemaal door jouw ogen mee te beleven.

Femke 2017-10-20 09:14:41

De was blijft ook doorgaan dus.

Roelien 2017-10-20 09:23:37

Complimenten voor je uitgebreide en informatieve verhalen. Je hebt nu al een prachtig document voor later! En wij, hier, het thuisfront, zijn ook een beetje mee op vakantie. Heerlijk! Het regent, het waait, het is herfst hier...