Port, Pas en Prince (Albert)

Zuid-Afrika, Calitzdorp

Op tijd vertrokken uit Oudtshoorn om via Calitzdorp via een bergpas naar Prince Albert te rijden.

Calitzdorp is bekend vanwege onder andere port, dus wij begaven ons richting Boplaas Estate, een groot wijnhuis in de regio. Daar kochten we voor eigen gebruik een fles tawny port (die vinden wij het lekkerst) en twee mooie portglazen; als die de reis overleven prijken ze oven een week of drie in onze kast aan de Belcamposingel.

In de Rough Guide (ons lijfboek voor Zuid-Afrika) werd gesproken over een prachtige route over de Swartbergpas; de weg niet geasfalteerd maar o zo mooi!
Eerst richting Groenfontein en vervolgens richting Kruisrivier. Schitterende natuur en een avontuurlijk wegdek. Chauffeur Marleen kregen ze niet gek. Met rustige tred gingen we over de hobbels en door de kuilen, genietend van het schitterende uitzicht. Langs de weg nog een enkele struisvogel en een groepje bavianen.
Op een gegeven moment stond er een bord waarop de pas werd aangegeven (ie foto) 1568 m (top 1583 m). Daar begon het echte werk. Gek genoeg was de weg naar beneden een stuk beter. Zo kwamen we aan in Prince Albert. Deze plaats bestaat uit één straat (Church Street). Na een eenvoudige doch voedzame lunch naar onze B&B. Wederom een prachtige kamer en een grote tuin. Men kampt hier met grote droogte, het heeft al jaren niet geregend.
's Avonds gegeten in het Swartberg Hotel (Victoria Room). Daar was een gezellige drukte, mede dankzij de aanwezigheid van twee groepen motorrijders, die hier aan het toeren waren.
Toen we naar buiten gingen was de straat nat! Het had geregend.
Eenmaal thuis viel (na) korte tijd de stroom uit (veroorzaakt door bliksem).
Gelukkig snel weer hersteld.
Morgen reizen we door naar Willowmore, wederom via een bergpas.

Rombout

Filmpjes:

Rond de Swartberg(pas):

Prachtig de Swartberg pass. Goede reis vandaag naar Willowmore!