Van San Lorenzo naar San Fernando.

Argentinië, San Lorenzo

Om 06.30 uur ging de wekker: we wilden vroeg vertrekken, want we wisten niet hoe het verkeer en de wegkwaliteit zou zijn van de 540 km. route die we uitgestippeld hadden.
Die goeie Alex had de avond ervoor al een ontbijtpakketje voor in de auto voor ons gemaakt. Hij en Rijkje stonden er allebei om ons uit te zwaaien. Het was een hartelijk afscheid; alle vier hadden we de klik gevoeld.
De E.T.A. in San Fernando de Valle de Catamarca was volgens de Garmin 15.00 uur. Maar we waren San Lorenzo nog niet uit of we belandden vol in de ochtendspits van Salta! 😏
Een uur later hadden we Salta achter ons gelaten en reden we op de RN9, zuidwaarts. Het eerste deel was snelweg en dat schoot lekker op. Na San José de Métan werd het tweebaansweg. Hoewel er véél meer (vracht-) verkeer over deze route gaat dan over de Ruta Quarenta, schoten we toch prima op.
Het werd bewolkt en er viel ook wat regen. Dat waren we sinds de dag van aankomst in Buenos Aires niet meer gewend! De ruitenwissers konden de stoffige voorruit ook niet goed schoon krijgen. Dus bij een benzinestation maar even gestopt en flink gepoetst.
Het viel ons op dat deze streek sowieso veel groener was dan die langs de RN40; er zal dus wel vaker een buitje vallen. Ook in de riviertjes zag je water. Wat een verschil!
Filmpje:

Waarschijnlijk door het vele verkeer zagen we ook meerdere dode dieren langs de kant van de weg liggen: honden, roofvogels (die op kadavers afkomen en dan zelf aangereden worden, vermoedden we)...
Rond 15.00 uur waren we in San Fernando. We hadden onszelf getrakteerd op een wat luxer hotel. Enerzijds bij gebrek aan keus, anderzijds omdat Rombout morgen jarig is.
Na een broodje op het terras van het hotel zijn we even het centrum in gelopen. En we troffen een verrassend mooi (druk bezocht!) plein bij de kathedraal.
Toch hebben we na niet al te lange tijd het hotel weer opgezocht. Beiden hebben we nog last van gammele ingewanden. Na lang nadenken en speurwerk van Rombout op internet denken we de oorzaak te weten: de salade die we de eerste dag in Salta aten. Daarvóór aten we altijd geroosterde groenten bij gebarbecued vlees. We hebben er geen van beiden bij stil gestaan, maar nu weten we het voor een volgende keer:
"Cook it, boil it, peel it, or forget it"
(Gelukkig zijn we er niet ziek van. Vooral zorgen genoeg te drinken.)
Vanavond hebben we in het hotel gegeten.
Morgen staan we op tijd op, want er valt weer een flink stukkie te sturen. Doel: San José de Jachal.
(Al die Sannen!!! 🙄)

Een hele mooie verjaardag Rombout! En goede reis voor straks.

Roos 2017-10-27 08:59:15

Wat was dat dan voor een salade, in Salta?

Femke 2017-10-27 10:37:03

@Femke: Ceasars salade met verse slabladeren (in "vies" water gewassen waarschijnlijk). De truc is om geen onverhitte groente te eten. Naast zelf heel hygiënisch zijn (maar dat zijn we natuurlijk)..

Marleen 2017-10-27 14:18:14

Rombout: van Harte gefeliciteerd; zeker even verjaars-sigaartje 😉

Astrid Vig-Bergsma 2017-10-28 02:06:15

Tip: groot glas cola zonder ijs drinken bij beginnende buikkramp. Liefs