Moederdag en Plaza de Mayo.

Argentinië, Buenos Aires

Het is Moederdag vandaag in Argentinië. Net al bij ons op een zondag in de lente. We zagen het al overal in de winkels aangekondigd.
En het is weer heerlijk weer, dus hele families zijn er op uit: picknickend in de parken, kwetterend met kinderen en kleinkinderen op terrassen, hier en daar een stokoude moeder schuifelend aan de arm van een jonger familielid. Het is een gezellige boel in de stad.
Wij nemen, voor de zekerheid, nog weer even geld op en pakken voor een keertje de metro. Op onze laatste dag in BA hebben we nog één niet te missen must-see plek: Plaza de Mayo. Het grote plein, omringd door de kathedraal van Paus Franciscus (toen hij nog kardinaal Bergoglio heette), het regeringsgebouw (Casa Rosada genoemd naar zijn kleur), het imposante gebouw van de Nationale Bank en meer van dat soort instituten. Het Plaza de Mayo, natuurlijk bekend vanwege de Dwaze Moeders, die er elke donderdag, sinds de '70-er jaren, demonstreren en aandacht vragen voor de onopgeloste verdwijningen van hun mannen en kinderen tijdens het Videla-regime. Maar ook zagen we uitingen van gefrustreerde veteranen uit voorbije oorlogen (Falkland/Malvinas bv.), die na terugkomst volledig aan hun lot overgelaten worden. Op de foto's zie je de schrijnende tegenstelling van het prachtige plein in de stralende zon met ook heel zichtbaar de pijn, die dit soort "wonden" de samenleving nog steeds doen. Indrukwekkend.
De kathedraal was er een van veel goud en barok. En opvallend genoeg ook een, door schildwachten bewaakt, praalgraf van de generaal, die Argentinië ooit onafhankelijk heeft gemaakt van Chili. Hele families lieten hun, soms piepjonge, kinderen het graf zien.
We zijn daarna voor wat frisse lucht naar de dichtbij gelegen jachthaven gelopen, waar in de oude pakhuizen vandaag de dag restaurants gevestigd zijn. Lekker aan het water ook maar een moederdaglunch genoten, omringd door hele families aan grote ronde tafels.
Begin van de avond waren we terug in het hotel, waar we de voorbereidingen hebben getroffen voor het vertrek, maandagochtend zeer vroeg, naar de luchthaven. Richting Iguazú, in het noorden van Argentinië tegen de grens met Brazilië. Het zou een kort nachtje worden...

Weer een heel leuk verhaal.En ook mooie foto's.Ik ben hier vandaag druk bezig geweest met allerlei klusjes: gras maaien,was doen,blad vegen etc. Nu ik lekker zit uit te puffen en lees over plaza de Mayo krijg ik enorme zin in een frietje mayo.Het wordt helaas een bordje witte rijst met banaan en kip sate (met pinda saus).intussen zijn jullie geland in Iguazu,ik wacht op aankomst appje.

joke.rempt@gmail.com 2017-10-16 15:47:28

Mooie verhalen weer! Indrukwekkend Playa de Mayo! Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen in Igazu.