Rexburg via Craters of the Moon

Verenigde Staten, Arco

Tegen 9 uur gaan we verder en stoppen we tussendoor bij Craters of the Moon.
De weg volg een stukje de snelweg en gaat met de US-20 de bergen in. Op vlakker gedeelte erachter worden koeien gehouden en gras gekweekt voor hooi.
In dit landschap steekt naarmaten we dichter bij onze stop komen, zwart gesteente uit de grond. Als we om 12uur aan komen bij Craters of the Moon Narional Park gaan we eerst bij het Visitor Center navragen wat open is en de condities van de paden. Alleen de Cave area is gesloten en de werkzaamheden aan de weg van 'loop road' van vorige week zijn afgerond.
Daar kwamen we ook twee sets Nederlanders tegen, 1 stel vriendinnen doen onze route 'andersom' en het oudere echtpaar doet ongeveer de zelfde route als ons. Bijde zijn met een camper onderweg.

Komen we aan bij de weg voor de 'loop road' begint is hij toch gesloten!
We gaan links de Devils Orchard Nature Trail (0,8km) lopen. Daar komen we een aantal gestreepte eekhoorns tegen, nieuwschierig en snel! Het waait behoorlijk hard en het start met hagelen... En stopt ook weer snel.
Terug de auto in en richting Visitor Centre waar we weer langs de North Crater Flow Trail komen en deze kleine loop (0,8km) ook lopen. We waaien nog net niet weg, de hagel laat zich ook hier heel even weer voelen.
Bij het Visitor Centre gevraagd waarom de weg naar de 'loop' niet open is, terwijl dat bij de ingang wel gezegd werd. (Vorige week hebben ze er aan de weg gewerkt en was de 'loop' wel dicht). De Ranger was verbaast en een andere ging het verkennen.
Paar minuten later zijn we het nog eens gaan bekijken en de weg was wel open. We zijn gestopt bij de Inferno Cone. Grote berg met kleine zwarte steentjes en opkomende plantjes, zijn we er niet op geweest. Gezien de harde wind en het advies van de Rager 'the stone is light and wil start flying around, I wouldn't go up there today'.
Door naar de Spatter Cones, Big Crater & Snow Cone, bij elkaar geen 500 meter lopen denk ik: een pad op, een gat in kijken en weer terug.
Tegen deze tijd zijn we de hagel en wind wel een beetje beu. We gaan nog richting de Broken Top Loop, 2,9km, maar na de eerste km zijn we omgedraaid. Ja, het was mooi, niet veel anders dan we tot nu toe gezien hadden. Belangrijke punten waren: het pad verdween en je zou met n kaart& compas verder moeten (niet bij) en het ging weer hagelen = resultaat we zijn er klaar mee.

We gaan de weg op, om 1,5 uur te rijden naar Rexburg.
Te zien:
  • boeren landschap redelijk vlak
  • koeien met baby koetjes
  • coole buis constructie's die rondjes rijden rond 1 punt om het gras eronder te besproeien
  • heel veel hooibalen stapels!
  • uiteraard weer roofvogels groot en klein.
  • 101 km recht door, waar we toch een keer of 6 af moesten slaan..?!
  • windvlagen vol stof
  • rotsachtige lanschap en vrij vlak, met plakkaten boeren-land

Bij het Super 8 in Rexburg zit toevallig ook een zwembad, hadden Bert en ik niet door. Hayley helemaal blij. Ze mocht er in na de boodschappen, tankbeurt en avondmaal.
Morgen gaan we naar Yellowstone.

Weer een mooi verslag en prachtige foto's. De laatste foto spreekt voor zich🥰

Anita 2024-04-30 06:45:18

Wat jammer dat het weer tegen zit ! De route kan verder. Mooie ervaringen weer. 😃

Anneke 2024-04-30 07:40:45

Fijn dat ik, door jullie mooie foto’s, een stukje onbekend Amerika zie.