Yosemite dag 2

Verenigde Staten, Oakhurst

Vroeg uit de veren om de drukte voor te zijn. Plan: Vernall Falls en dan bij Wawona wat dichter bij huis ligt ook 'n kleine route te lopen.
We gaan vroeg opweg ivm weekend drukte. Een wafel en koffie to-go om 7uur op naar Yosemite. We zagen geen waarschuwing, ook bij de poort word niks gezegd. Een uur later komen we onderaan in de vallei, alles dicht ivm overstromingen. De meeste wandelroutes liggen daar achter. Zo zuur en vervelend dat we dus gisteren een bekende route gedaan hebben, ipv een nieuwe...

De Rangers staan er om mensen uit te leggen wat er aan de hand is, wat je nog kunt doen qua wandelen (niet super veel in de vallei) en staan met telescopen en informatie over rotsklimmen. Of we de rotsklimmers op El Capitan willen spotten > Hayley wil wel. Ergens halverwege zien we een rode jas en witte helm alleen aan een touw omhoog klimmen. Een klim duurt een dag of 4 a 5, tot nu toe is er 1 persoon ooit zonder touw geklommen en het (wereld)record is 2 uur.
We lopen in de vallei een stukje en besluiten met de auto een 45min terug naar Wawona. Daar nog een korte route gedaan naar de hangbrug. Het is 11 uur en zijn een beetje gaar en de warmte helpt ook niet echt mee. Het aantal bomen is hier ook wat beperkter omdat hier pas gecontroleerde bosbranden zijn uitgevoerd. Daarnaast wil Hayley heeeeeel graag zwemmen. Dus naar huis, op een heuvel staat een coyote ons uit te zwaaien en een American Robin vliegt mee We halen een balletje bij de supermarkt gehaald. Lunchen en het (koude) zwembad in.
Tegen 16uur komt een gezin met een dochter van 5, Nora, het zwembad in. Mooi dat de dames even samen kunnen spelen terwijl de 'grown ups' even kletsen over wandelen, Amerika, Yosemite etc.

Douchen en tegen 17.30 uur gaan we eten. Wat we met de rest van de tijd doen: de rotzooi de koffer weer in. Morgen een flink stuk rijden: 8 uur. Dit om bij Sr George te komen en dus dicht(er) bij Zion National Park!

Altijd leuk andere mensen te leren kennen 👍